Kapitel 2 Mediation i Nævnenes Hus
Mediationen foretages på grundlag af parternes oplysninger.
Stk. 2 Nævnenes Hus lægger i mediationen særligt vægt på
-
1) at bidrage til at genskabe en god dialog mellem parterne,
-
2) at pege på muligheder, som parterne ikke har tænkt på, og
-
3) at vejlede parterne om de generelle regler på området og at vejlede parterne om Forbrugerklagenævnets praksis.
Stk. 3 Nævnenes Hus og sagens parter kan foreslå en mindelig løsning af sagen.
Stk. 4 Inden parterne accepterer et konkret forslag til en mindelig løsning efter stk. 3, skal de oplyses om
-
1) at de kan vælge, om de vil acceptere løsningen,
-
2) at den foreslåede løsning kan afvige fra udfaldet af en domstolsprøvelse eller en klage ved Forbrugerklagenævnet,
-
3) hvad retsvirkningerne af den foreslåede løsning er, og
-
4) at de har ret til rimelig betænkningstid til at vurdere, om de vil acceptere løsningen.
Nævnenes Hus foretager mediation i klager, som ikke hører under et tvistløsningsorgan omfattet af forbrugerklageloven, og som indbringes for styrelsen af en forbruger. Prisen for varen eller tjenesteydelsen, som klagen vedrører, skal være mindst de beløb, som er fastsat i medfør af stk. 3 og højst 100.000 kr.
Stk. 2 Nævnenes Hus kan i særlige tilfælde se bort fra de i stk. 1 fastsatte undergrænser.
Stk. 3 Undergrænserne for varer og tjenesteydelser som nævnt i stk. 1 reguleres hvert tredje år pr. 1. januar, første gang pr. 1. januar 2019, hvor undergrænsen er 1.050 kr., dog 680 kr. for tøj og sko. Reguleringen sker i overensstemmelse med den sats for det generelle pris- og lønindeks, som er fastsat i finansloven. Beløbene afrundes til nærmeste 10 kr. De til enhver tid gældende undergrænser for varer og tjenesteydelser fremgår af Nævnenes Hus’ hjemmeside, www.naevneneshus.dk.
En klage skal indgives skriftligt på en formular. Klagen og øvrige oplysninger kan indgives elektronisk via styrelsens hjemmeside eller pr. post.
Stk. 2 Ved modtagelsen af klagen oplyses forbrugeren om, at klagen til enhver tid kan tilbagekaldes, men at klagegebyret i så fald ikke tilbagebetales.
Stk. 3 Nævnenes Hus underetter snarest parterne om
-
1) at de ikke er forpligtet til at bruge advokat eller en juridisk rådgiver under mediationen, men at de kan søge uafhængig rådgivning eller lade sig repræsentere eller bistå af tredjemand i alle faser af sagsbehandlingen, og
-
2) at deltagelse i sagsbehandlingen ikke udelukker muligheden for en domstolsprøvelse.
Stk. 4 Nævnenes Hus sikrer, at hver af parterne får kendskab til oplysninger fra modparten, som må anses af betydning for sagen, og at parterne får rimelige frister til at fremsætte deres synspunkter.
Stk. 5 Nævnenes Hus underretter uden unødigt ophold parterne, når alle dokumenter med de relevante oplysninger er modtaget.
Stk. 6 Nævnenes Hus vejleder om risiko for udløb af eventuelle forældelsesfrister, når det er relevant.
Nævnenes Hus meddeler parterne en begrundelse for resultatet af mediationen. Dette skal ske skriftligt på et varigt medie. Tilsvarende gælder, hvis en klage afvises efter forbrugerklagelovens § 16.