Bekendtgørelse om behandling af forbrugerklager i Nævnenes Hus samt Forbrugerklagenævnet § 2

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 65 af 16. januar 2019

§ 2

Mediationen foretages på grundlag af parternes oplysninger.

Stk. 2 Nævnenes Hus lægger i mediationen særligt vægt på

  • 1) at bidrage til at genskabe en god dialog mellem parterne,

  • 2) at pege på muligheder, som parterne ikke har tænkt på, og

  • 3) at vejlede parterne om de generelle regler på området og at vejlede parterne om Forbrugerklagenævnets praksis.

Stk. 3 Nævnenes Hus og sagens parter kan foreslå en mindelig løsning af sagen.

Stk. 4 Inden parterne accepterer et konkret forslag til en mindelig løsning efter stk. 3, skal de oplyses om

  • 1) at de kan vælge, om de vil acceptere løsningen,

  • 2) at den foreslåede løsning kan afvige fra udfaldet af en domstolsprøvelse eller en klage ved Forbrugerklagenævnet,

  • 3) hvad retsvirkningerne af den foreslåede løsning er, og

  • 4) at de har ret til rimelig betænkningstid til at vurdere, om de vil acceptere løsningen.