Mediationen foretages på grundlag af parternes oplysninger.
Stk. 2 Nævnenes Hus lægger i mediationen særligt vægt på
-
1) at bidrage til at genskabe en god dialog mellem parterne,
-
2) at pege på muligheder, som parterne ikke har tænkt på, og
-
3) at vejlede parterne om de generelle regler på området og at vejlede parterne om Forbrugerklagenævnets praksis.
Stk. 3 Nævnenes Hus og sagens parter kan foreslå en mindelig løsning af sagen.
Stk. 4 Inden parterne accepterer et konkret forslag til en mindelig løsning efter stk. 3, skal de oplyses om
-
1) at de kan vælge, om de vil acceptere løsningen,
-
2) at den foreslåede løsning kan afvige fra udfaldet af en domstolsprøvelse eller en klage ved Forbrugerklagenævnet,
-
3) hvad retsvirkningerne af den foreslåede løsning er, og
-
4) at de har ret til rimelig betænkningstid til at vurdere, om de vil acceptere løsningen.