Kapitel 2 Uddannelsens tilrettelæggelse og indhold
Uddannelsen tilrettelægges i forhold til apotekernes virksomhedsfelt, så der etableres en vekselvirkning og kombination mellem teoretisk og praktisk uddannelse.
Uddannelsen tilrettelægges med stigende sværhedsgrad og kompleksitet gennem forløbet. Fagenes placering, omfang og indhold prioriteres i uddannelsen i forhold til problemstillinger, der er relevante for professionen.
Nationale og internationale forskningsresultater fra det apoteksfaglige område og andre fagområder, der er relevante for professionen, integreres i størst muligt omfang i undervisningen.
I uddannelsen indgår, i det omfang det er relevant for det pågældende fagområde, undervisning i miljømæssige problemstillinger og i samspillet mellem forskellige kulturformer.
Uddannelsen omfatter en teoretisk uddannelsesdel svarende til 85 ECTS-point og en praktisk uddannelsesdel svarende til 95 ECTS-point.
Stk. 2 I uddannelsen indgår et valgfrit emne svarende til 8 ECTS-point, jf. § 10. Emnerne fastsættes af farmakonomskolen og fremgår af uddannelsesordningen. Emnerne realiseres i det omfang, de efterspørges.
Stk. 3 Det valgfri emne består af teoretisk undervisning på Farmakonomskolen, svarende til 1,5 ECTS-point, udstationering, svarende til 3 ECTS-point, og udarbejdelse af projekt, svarende til 3,5 ECTS-point.
Stk. 4 I projektet behandles en selvvalgt problemformulering. Problemformuleringen godkendes af Farmakonomskolen.
Uddannelsen omfatter teoretisk og praktisk uddannelse inden for følgende fagområder:
-
1) Medicinsk-farmaceutiske fag, herunder anatomi og fysiologi, patologi, almen farmakologi, speciel farmakologi og farmaci (i alt 78 ECTS).
-
2) Samfundsfarmaceutiske fag, herunder medicinsk sociologi, lovforståelse, sundhedsøkonomi, klinisk farmaci og sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse (i alt 48 ECTS).
-
3) Humanistiske fag, psykologi, etik, kommunikation, pædagogik og formidling (i alt 25 ECTS).
-
4) Organisation og ledelse, organisation, ledelse og samarbejde, markedsføring og salg, logistik, arbejdsmiljø og kvalitetsstyring (i alt 16 ECTS).
-
5) Metodefag, metode (i alt 5 ECTS).
-
6) Valgfrit emne jf. § 9, stk. 2 (i alt 8 ECTS).
Målet med den teoretiske og praktiske uddannelse er at skabe sammenhæng mellem teori og praksis og derved skabe basis for kvalificeret udøvelse af apotekspraksis.
Stk. 2 Kursusperioderne består af en kombination af lærer- og elevstyrede elementer.
Stk. 3 Praktikperioderne består af praktisk oplæring og træning i udøvelse af apotekspraksis, ugentlige studiedage, tilrettelagt af Farmakonomskolen, decentrale uddannelsesdage, afholdt af Farmakonomskolen og 4 ugers udstationering, hvoraf de 2 indgår i det valgfri emne.