Bekendtgørelse om forretningsorden for Planklagenævnet § 3

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 20 af 11. januar 2024

§ 3

Nævnet træffer afgørelse i alle sager af større eller principiel betydning.

Stk. 2 Formanden kan træffe afgørelse i sager, som ikke har større eller principiel, og i sager, hvis afgørelse alene beror på en retlig vurdering, jf. lov om Planklagenævnet § 4, herunder f.eks. sager om:

  • 1) fritagelse eller afslag på fritagelse for brug af klageportalen,

  • 2) afvisning som følge af manglende eller forsinket betaling af klagegebyr,

  • 3) afvisning som følge af overskridelse af klagefrist,

  • 4) afvisning som følge af manglende klageberettigelse,

  • 5) afvisning som følge af manglende kompetence hos nævnet til at behandle det påklagede,

  • 6) afvisning som følge af uaktualitet,

  • 7) afvisning af genoptagelse,

  • 8) opsættende virkning,

  • 9) returnering af klagegebyr,

  • 10) andre sager, som ikke omfatter principielle retlige spørgsmål,

  • 11) andre sager, der ikke omfatter andre spørgsmål af større eller principiel karakter, og

  • 12) aktindsigt i nævnets sager.

Stk. 3 Formanden beslutter, hvordan sager og opgaver fordeles mellem formanden og dennes stedfortrædere.