Bekendtgørelse om ledelse, styring og administration af danske UCITS Kapitel 3

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 865 af 2. juli 2014,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1105 af 29. juni 2022

Kapitel 3 Direktionen
Direktionens opgaver og ansvar
§ 9

Direktionen skal forestå den daglige ledelse af investeringsforvaltningsselskabets administration af UCITS, der skal ske i henhold til loven, vedtægterne eller fondsbestemmelserne og skriftlige og mundtlige retningslinjer udstedt af investeringsforeningens bestyrelse eller investeringsforvaltningsselskabets bestyrelse.

§ 10

Direktionen skal sikre, at de af bestyrelsen vedtagne politikker og retningslinjer implementeres og anvendes i den daglige drift.

Stk. 2 Direktionen skal med jævne mellemrum vurdere, om investeringsforvaltningsselskabets systemer, interne kontrolprocedurer og -ordninger, som er indført i overensstemmelse med denne bekendtgørelse, er effektive. Direktionen er ansvarlig for, at mangler, der viser sig ved en vurdering i henhold til 1. pkt. afhjælpes.

Stk. 3 Direktionen skal godkende og løbende kontrollere, at de interne procedurer for investeringsbeslutninger for hver afdeling er passende med henblik på at sikre, at sådanne beslutninger er i overensstemmelse med de fastsatte investeringsinstrukser, og at bæredygtighedsrisici er inddraget i beslutningerne.

Stk. 4 Direktionen skal sikre, at investeringsforvaltningsselskabets medarbejdere har den nødvendige uddannelse, viden og erfaring til at udføre de opgaver, de er pålagt at udføre, herunder de nødvendige kompetencer til at håndtere de administrerede afdelingers risici.

Stk. 5 Direktionen skal sikre, at de vigtigste data, funktioner, service og aktiviteter bevares ved en eventuel system- eller procedurefejl, brand, oversvømmelse eller lignende. Hvis dette ikke er muligt, skal direktionen sikre, at investeringsforvaltningsselskabet har mulighed for rettidigt at gendanne data og genetablere funktionerne samt rettidigt at genoptage service og aktiviteter.

Stk. 6 Direktionen skal godkende investeringsforvaltningsselskabets forretningsgange eller udpege en eller flere personer eller organisatoriske enheder med den nødvendige faglige viden til at gøre det.

Stk. 7 Direktionen skal sikre, at der er anvisninger for, hvilke tiltag, der skal iværksættes i forbindelse med alvorlige driftsforstyrrelser, it-nedbrud, øvrige driftsforstyrrelser samt for nøglemedarbejderes fratræden.

§ 11

Direktionen skal sikre, at investeringsforvaltningsselskabet har en risikostyringsfunktion.

Stk. 2 Direktionen skal udpege en ansvarlig for risikostyringsfunktionen.

§ 12

Direktionen skal sikre, at investeringsforvaltningsselskabet har en compliancefunktion.

Stk. 2 Direktionen skal udpege en ansvarlig for compliancefunktionen, medmindre compliancefunktionen varetages af tredjemand.

Stk. 3 Direktionen skal sikre, at bæredygtighedsrisici er inddraget i de aktiviteter, der udføres af compliancefunktionen, jf. § 35.

§ 13

Direktionen skal rapportere til bestyrelsen for investeringsforvaltningsselskabet og bestyrelserne for de administrerede UCITS i henhold til de af bestyrelserne i retningslinjerne til direktionen eller i administrationsaftalen fastsatte krav til rapportering.

Stk. 2 Direktionen skal videregive al relevant information til bestyrelsen for investeringsforvaltningsselskabet og bestyrelserne for de administrerede UCITS.

§ 14

Direktionen skal

  • 1) træffe beslutning om placering af hver afdelings formue og sikre, at investeringsstrategierne for de administrerede afdelinger gennemføres,

  • 2) løbende kontrollere, at investeringsstrategierne og risikoprofilerne for de administrerede afdelinger overholdes, og

  • 3) fastsætte en risikostyringsstrategi.

Stk. 2 Direktionen skal sikre, at bæredygtighedsrisici er inddraget i de aktiviteter, der udføres i stk. 1, nr. 1 og 2.

Stk. 3 Direktionens pligt i henhold til stk. 1, nr. 2, og stk. 2 berøres ikke af at risikostyringsfunktionen varetages af tredjemand.

Stk. 4 Hvis en afdelings porteføljepleje er delegeret til tredjemand, gælder stk. 1, nr. 1, 1. led, ikke.

Direktionens rapportering om placering af formuen
§ 15

Direktionens rapportering til bestyrelsen om placering af en afdelings formue skal indeholde

  • 1) direktionens vurdering af, om der er overensstemmelse mellem den aktuelle risikoprofil og risikoprofilen, som angivet i afdelingens prospekt,

  • 2) oplysning om overholdelse af investeringspolitikken, investeringsstrategien, og placerings- og risikogrænser fastsat i lov om investeringsforeninger m.v.,

  • 3) oplysning om udnyttelse af de væsentligste placeringsgrænser, og

  • 4) oplysning om udnyttelse af de væsentligste risikogrænser.

Stk. 2 Direktionens rapportering skal omfatte en afdelings samlede formue, herunder midler og risici hidrørende fra midler, der forvaltes af eksterne porteføljeforvaltere.