Bekendtgørelse om ledelse, styring og administration af danske UCITS § 5

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 865 af 2. juli 2014,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1105 af 29. juni 2022

§ 5

Bestyrelsen for en SIKAV skal som led i den overordnede strategiske ledelse

  • 1) træffe beslutning om SIKAV’ens forretningsmodel, herunder målsætninger for de forhold, der er nævnt under § 3, nr. 1-4,

  • 2) træffe beslutning om, hvilket selskab, der skal være SIKAV’ens investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab,

  • 3) træffe beslutning om, hvilket selskab der skal være SIKAV’ens depotselskab eventuelt til forelæggelse for generalforsamlingen efter vedtægternes bestemmelser herom,

  • 4) fastsætte investeringsstrategien for hver afdeling, herunder fastsætte risikoprofilen,

  • 5) træffe beslutning om afdelingernes omkostningsbudgetter,

  • 6) vurdere afdelingernes formueforhold,

  • 7) vurdere, om investeringsforvaltningsselskabet eller administrationsselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede administrationsaftale,

  • 8) vurdere, om depotselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede depotselskabsaftale,

  • 9) vurdere, om vedtægterne er betryggende i forhold til markedsforholdene, og

  • 10) tilrettelægge sit arbejde, således at ledelsen af SIKAV’en er betryggende, jf. bilag 1.

Stk. 2 Bestyrelsen skal sørge for, at den administrationsaftale, der indgås mellem SIKAV’en og et investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab, indeholder oplysning om, hvor ofte og i hvilken form bestyrelsen skal modtage rapportering, idet rapportering om placering af afdelingernes formue som minimum skal opfylde kravene i § 15. Aftalen skal endvidere angive

  • 1) den strategiske aktivfordeling for den enkelte afdeling og de investeringsteknikker, der skal anvendes til at gennemføre investeringsstrategien,

  • 2) kontrollerbare grænser for afdelingernes risici,

  • 3) hvilke placerings- og risikogrænser, der er så væsentlige, at der skal rapporteres om udnyttelse af grænserne, og

  • 4) hvordan stemmerettigheder på afdelingernes finansielle instrumenter skal udøves.

Stk. 3 Bestyrelsen skal løbende vurdere, om dens medlemmer tilsammen besidder den fornødne viden og erfaring om SIKAV’ens risici til at sikre en forsvarlig drift af SIKAV’en.