Tilskud kan ydes til generiske kampagner udført af branchesammenslutninger og lignende i forbindelse med indsatser for jordbrugs- og fiskeriprodukter af generel interesse for hele eller dele af den pågældende sektor eller branche, og hvor særlige samfundsmæssige hensyn gør sig gældende.
Stk. 2 Det er en betingelse for ydelse af tilskud efter stk. 1, at kampagnen har nyhedsværdi i forhold til samfundsmæssige prioriteringer, herunder kvalitet, fødevaresikkerhed, miljø, ernæring eller økologi.
Stk. 3 Der kan ikke ydes tilskud til kampagner, der henviser til national oprindelse.
Stk. 4 Branchesammenslutninger o.l., hvor én eller nogle få virksomheder dominerer, kan ikke opnå tilskud til generiske kampagner, der skønnes at indgå som et almindeligt led i medlemsvirksomhedernes aktiviteter.
Stk. 5 Bestemmelsen i stk. 4 kan fraviges, såfremt den dominerende virksomhed indgår i en branchesammenslutning, der rækker ud over virksomheden.