Kapitel 1 Import af varer
Varer, der importeres til det danske toldområde, og som ikke er i fri omsætning i EU's toldområde, og varer, der indføres i det danske toldområde fra et sted i EU's toldområde, der er beliggende uden for EU's moms- eller punktafgiftsområde eller uden for begge, skal angives, jf. dog § 3.
Stk. 2 Ved angivelse forstås i dette kapitel angivelse over for Skatteforvaltningen til ekspresfortoldning, midlertidig opbevaring eller proceduren for fri omsætning ved brug af toldangivelsen for forsendelser af ringe værdi eller mellem privatpersoner (H7-toldangivelsen).
Stk. 3 Angivelsen skal ske elektronisk til Skatteforvaltningen i det format, som Skatteforvaltningen fastsætter.
Stk. 4 Skatteforvaltningen kan give tilladelse til, at der i stedet for afgives en papirbaseret fortoldningsangivelse (EU's administrative enhedsdokument eller andet) til Skatteforvaltningen, jf. § 104. Angivelsen skal behandles ved det nærmeste anviste ekspeditionssted i forhold til indpassagen i det danske toldområde, jf. dog § 4.
Stk. 5 Skatteforvaltningen kan fravige stk. 1, når Danmark ved mellemfolkelig aftale har forpligtet sig dertil, eller når omstændighederne taler derfor.
Stk. 6 Varer, der fraføres fra frizoner til det øvrige danske toldområde, skal angives, jf. dog § 3, stk. 1, nr. 12.
Ved ekspresfortoldning og standardfortoldning forstås overgang til en af følgende toldprocedurer:
-
1) Fri omsætning.
-
2) Toldoplag.
-
3) Forædling.
-
4) Midlertidig import.
-
5) Anvendelse til særlige formål.
Stk. 2 Ved grænsen forstås i dette kapitel et af følgende steder:
-
1) Ekspeditionssteder anvist af Skatteforvaltningen.
-
2) En godkendt modtagers adresse i henhold til EU’s forsendelsesordning.
Undtaget fra angivelse, jf. § 1, er:
-
1) Varer, som er fritaget for told i henhold til toldlovens § 3.
-
2) Varer, for hvilke henførsel under ordningen vedrørende midlertidig toldfrihed af Skatteforvaltningen tillades på grundlag af mundtlig angivelse og sikkerhedsstillelse ved fremlæggelse af ATA- eller CPD-carnet.
-
3) Befordringsmidler, der i henhold til EU’s bestemmelser om midlertidig import af transportmidler indføres i det danske toldområde.
-
4) Postforsendelser, som en postvirksomhed, der er godkendt af Skatteforvaltningen, efter fastsatte bestemmelser kan udlevere direkte til modtagerne.
-
5) Rejsegods, jf. kapitel 10.
-
6) Jernbanegods og postforsendelser i transit til steder uden for det danske toldområde.
-
7) Varer i transit til steder uden for det danske toldområde eller til frizoner, når de forsendes i overensstemmelse med EU’s ordninger for forsendelse eller mod fremlæggelse af carneter udstedt i henhold til toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter eller toldkonventionen vedrørende ATA- eller CPD-carneter for midlertidig import af varer, eller et forsendelsesdokument udstedt i henhold til overenskomsten af 19. juni 1951 mellem deltagerne i Den Nordatlantiske Traktat vedrørende status for deres styrker (NATO-tolddeklaration formular 302).
-
8) Varer fra frizoner, når de via den øvrige del af det danske toldområde forsendes til steder uden for dette i overensstemmelse med EU’s ordninger for forsendelse eller mod fremlæggelse af carneter udstedt i henhold til toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter eller toldkonventionen vedrørende ATA- eller CPD-carneter for midlertidig import af varer, eller et forsendelsesdokument udstedt i henhold til overenskomsten af 19. juni 1951 mellem deltagerne i Den Nordatlantiske Traktat vedrørende status for deres styrker (NATO-tolddeklaration formular 302).
-
9) Varer i skibe og luftfartøjer, der ikke oplosses på ekspeditionsstedet, herunder restladninger.
-
10) Varer, der tilføres frizoner fra tredjeland.
-
11) Varer, der medføres i persontrafikken, og som ikke indføres i erhvervsmæssigt øjemed.
-
12) EU-varer, der fraføres frizoner til den øvrige del af det danske toldområde, når det over for Skatteforvaltningen godtgøres, at varerne er i frit forbrug.
-
13) Donororganer til mennesker.
Stk. 2 Skatteforvaltningen kan fritage andre varer end de i stk. 1 nævnte for angivelse, når særlige omstændigheder taler derfor.
Stk. 3 Skatteforvaltningen kan kræve de i stk. 1 nævnte varer angivet, når særlige omstændigheder taler derfor.
Varer, der ved importen er under EU’s ordninger for forsendelse, kan viderebefordres til steder i det danske toldområde, hvor der kan foretages ekspedition vedrørende forsendelserne. En forsendelse skal hurtigst muligt bringes frem hertil, hvor den straks skal afsluttes. Angivelse skal finde sted samtidig hermed.
Stk. 2 Varer, der indføres i køretøjer eller containere, kan, når forsendelsen kan henføres under EU’s ordninger for forsendelse, viderebefordres til ekspeditionssteder i det danske toldområde, hvor der kan foretages angivelse.
Stk. 3 Varer, der indføres mod fremlæggelse af carneter udstedt i henhold til toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter, kan viderebefordres til ekspeditionssteder i det danske toldområde, hvor der kan foretages angivelse.
Stk. 4 Varer, der importeres med post i overensstemmelse med Verdenspostunionens bestemmelser, kan viderebefordres til et postkontor godkendt af Skatteforvaltningen, hvor der kan foretages angivelse.
Stk. 5 De i stk. 2-5 nævnte varer skal hurtigst muligt bringes frem til ekspeditionsstedet, hvor angivelse snarest skal finde sted.
Adgang til Skatteforvaltningens elektroniske importsystem sker efter forudgående bevilling fra Skatteforvaltningen.
Stk. 2 Skatteforvaltningen kan tilbagekalde den i stk. 1 omhandlede bevilling, hvis virksomheden tilsidesætter vilkårene i denne.
I overensstemmelse med de af EU fastsatte regler kan varer fritaget for told efter artikel 23, stk. 1, eller artikel 25, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1186/2009 af 16. november 2009 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter angives til fri omsætning ved en særligt forenklet angivelse (H7-toldangivelsen), hvis varerne ikke er genstand for forbud eller restriktioner, eller moms skal berigtiges i en anden EU-medlemsstat (procedurekode 42 og 63).
Stk. 2 Den, der angiver varer ved en H7-toldangivelse, skal være registreret for import i Danmark hos Erhvervsstyrelsen. Anmeldelse til registrering og anmeldelse af ændringer i registrerede forhold skal ske, før angivelse foretages.
Stk. 3 H7-toldangivelsen afgives elektronisk til Skatteforvaltningen i det format, som Skatteforvaltningen fastsætter.
Stk. 4 H7-toldangivelsen skal indeholde de oplysninger, der fastsættes af Skatteforvaltningen i overensstemmelse med EU's bestemmelser herom.
Ved ekspresfortoldning forstås fuldstændig ekspresfortoldning eller forenklet ekspresfortoldning.
Stk. 2 Den, der angiver varer til ekspresfortoldning, skal være registreret for import i Danmark hos Erhvervsstyrelsen. Anmeldelse til registrering samt anmeldelse af ændringer i registrerede forhold skal ske før angivelse foretages.
Stk. 3 Skatteforvaltningen skal på tidspunktet for varernes faktiske ankomst give meddelelse om, hvorvidt varerne er frigivet eller udtaget til kontrol. Såfremt Skatteforvaltningen har udtaget varerne til kontrol, er varerne først til disposition, når kontrollen er afsluttet, og varerne er frigivet.
Stk. 4 Hvis varerne er omfattet af særlige varebestemmelser, kan varemodtageren først disponere over varerne, når disse bestemmelser er opfyldt. Særlige varebestemmelser kan gælde som følge af:
-
1) mængdemæssige begrænsninger og foranstaltninger, eller
-
2) sundhedsmæssige, sikkerhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske eller andre grunde.
Stk. 5 En varemodtager, der afregner tolden kontant, jf. toldlovens § 33, stk. 4, kan først fraføre varer fra grænsen, når tolden er betalt.
Stk. 6 Angivelse til fuldstændig ekspresfortoldning skal indeholde de oplysninger, der fastsættes af Skatteforvaltningen i overensstemmelse med EU's bestemmelser herom, for at fortoldningen kan afsluttes umiddelbart efter antagelsen.
Skatteforvaltningen kan efter ansøgning give varemodtagere bevilling til forenklet ekspresfortoldning i overensstemmelse med de af EU fastsatte bestemmelser om forenklet angivelse. En sådan bevilling indebærer, at der ved afslutningen af en kalendermåned for hver forenklet ekspresfortoldning skal afgives en supplerende ekspresfortoldning.
Stk. 2 Den forenklede ekspresfortoldning skal indeholde de oplysninger, der fastsættes af Skatteforvaltningen i overensstemmelse med EU's bestemmelser herom.
Stk. 3 Afgives den supplerende ekspresfortoldning på EU’s administrative enhedsdokument, skal dette ske senest den sidste hverdag i den kalendermåned, hvor angivelsen til den forenklede ekspresfortoldning er afgivet. Supplerende ekspresfortoldning skal afgives senest den 2. hverdag i den efterfølgende kalendermåned. Angivelsen skal afgives til det sted, som Skatteforvaltningen anviser.
Stk. 4 Den supplerende ekspresfortoldning skal indeholde de oplysninger, der fastsættes af Skatteforvaltningen i overensstemmelse med EU's bestemmelser herom. Er den statistiske værdi ændret i forhold til den forenklede ekspresfortoldning, skal den statistiske værdi angives på ny.
Stk. 5 Bevillinger med udstedelsesdato fra og med den 1. maj 2016 følger de i afsnit V, kapitel 2, afdeling 3, i EU-toldkodeksen fastsatte regler.
Ved angivelse til forenklet ekspresfortoldning af varer bestemt til en varemodtager, der er hjemmehørende i det danske toldområde, skal den, der angiver varerne, snarest muligt underrette varemodtageren om, at angivelse har fundet sted. Den, der angiver varerne, har bevisbyrden for, at underretning har fundet sted.
Ved midlertidig opbevaring forstås midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne eller midlertidig opbevaring på oplag.
Bevilling til midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne gives til rederier, agenter for rederier, skibsmæglere, stevedorevirksomheder, luftfartsselskaber og handling-agenter. Andre virksomheder med tilsvarende behov som de i 1. pkt. nævnte, kan ansøge om bevilling til midlertidig opbevaring i toldhavne og toldlufthavne.
Stk. 2 Bevilling til midlertidig opbevaring af varer på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne gives efter ansøgning. Ansøgningen indgives til Skatteforvaltningen.
Den, der angiver varer til midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne, skal have tildelt et EORI-nummer af toldmyndighederne i EU i henhold til EU’s bestemmelser herom. Anmeldelse til registrering samt anmeldelse af ændringer i registrerede forhold skal ske, før angivelse foretages.
Stk. 2 Angivelse til midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne skal indeholde de oplysninger, der fastsættes af Skatteforvaltningen i overensstemmelse med EU's bestemmelser herom. Angivelsen skal indgives elektronisk til Skatteforvaltningen.
Stk. 3 Skatteforvaltningen skal på tidspunktet for varernes faktiske ankomst give meddelelse om, hvorvidt varerne er frigivet til midlertidig opbevaring på det toldgodkendte område eller udtaget til kontrol. Såfremt Skatteforvaltningen har udtaget varerne til kontrol, er varerne først frigivet til midlertidig opbevaring på det toldgodkendte område, når kontrollen er afsluttet.
Varepartier, der er under midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og lufthavne, kan kun helt eller delvist:
-
1) Fraføres ved standardfortoldning, ekspresfortoldning eller en H7-toldangivelse.
-
2) Angives til reeksport eller proceduren for forsendelse.
-
3) Overføres til midlertidig opbevaring på et oplag.
-
4) Overdrages til en anden virksomhed, der har bevilling efter § 11. Ved overdragelse kan varerne enten blive på samme toldgodkendte område eller flyttes til et andet toldgodkendt område i den samme havn eller lufthavn.
Stk. 2 Varer under midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne er ikke til fri disposition og må kun underkastes behandlinger, der tjener til varernes bevarelse. Varernes ydre emballage må derfor ikke åbnes.
Overførsel af et vareparti eller en del heraf, der er under midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne, skal inden overførslen til midlertidig opbevaring på et oplag anmeldes elektronisk til Skatteforvaltningen.
Overdragelse af et vareparti eller en del heraf, jf. § 13, stk. 1, nr. 4, skal inden overdragelsen anmeldes elektronisk til Skatteforvaltningen.
Stk. 2 Overdrageren skal samtidig med anmeldelsen underrette den virksomhed, der overdrages til. Overdrageren har bevisbyrden for, at underretning har fundet sted.
Stk. 3 Overdragelse af varer under midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og lufthavne kan kun ske til virksomheder, der har bevilling efter § 11.
Varer under midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne kan først fraføres som nævnt i § 13, stk. 1, nr. 1, til en varemodtager, der afregner tolden kontant, jf. toldlovens § 33, stk. 4, når tolden er betalt.
EU-toldkodeksen fastlægger, hvor længe varerne højst må være under midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne.
Stk. 3 Senest ved udløbet af fristen nævnt i stk. 1 skal varerne angives til standardfortoldning, ekspresfortoldning, fri omsætning ved en H7-toldangivelse, reeksport eller proceduren for forsendelse. Varerne anses som angivet til standardfortoldning, ekspresfortoldning, genudførsel eller proceduren for forsendelse på den dato, hvor Skatteforvaltningen har antaget angivelsen, jf. § 30, stk. 1.
Bevilling til midlertidig opbevaring på oplag gives efter ansøgning. Ansøgning indgives til Skatteforvaltningen.
Stk. 2 Såfremt virksomheden ønsker adresser godkendt til midlertidig opbevaring på oplag, skal disse fremgå af ansøgningen.
Enhver, i hvis navn der angives varer til midlertidig opbevaring på oplag, skal være importør registreret i Danmark hos Erhvervsstyrelsen. Anmeldelse til registrering samt anmeldelse af ændringer i registrerede forhold skal ske, før angivelse foretages.
Stk. 2 Angivelse til midlertidig opbevaring på oplag skal indeholde de oplysninger, der fastsættes af Skatteforvaltningen i overensstemmelse med EU's bestemmelser herom. Angivelsen skal indgives elektronisk til Skatteforvaltningen.
Stk. 3 Skatteforvaltningen skal på tidspunktet for varernes faktiske ankomst give meddelelse om, hvorvidt varerne er frigivet til midlertidig opbevaring på oplag eller udtaget til kontrol. Såfremt Skatteforvaltningen har udtaget varerne til kontrol, er varerne først frigivet til midlertidig opbevaring på oplag, når kontrollen er afsluttet.
Varepartier, der er under midlertidig opbevaring på oplag, kan med undtagelse af de i § 22 omhandlede bestemmelser helt eller delvist kun:
-
1) Fraføres ved standardfortoldning.
-
2) Overdrages til en anden varemodtager, som har bevilling til midlertidig opbevaring på oplag.
-
3) Angives til reeksport eller proceduren for forsendelse.
-
4) Overføres til et andet midlertidigt opbevaringssted.
-
5) Angives til proceduren for fri omsætning ved brug af H7-toldangivelsen.
Stk. 2 Varer under midlertidig opbevaring på oplag er ikke til disposition for varemodtageren, og varernes ydre emballage må derfor ikke åbnes.
Skatteforvaltningen kan efter ansøgning give ekspeditører bevilling til at angive samlesendinger til midlertidig opbevaring på oplag, såfremt de forsendes dertil under en forsendelsesordning.
Stk. 2 Samlesendinger, der ved ankomsten til det danske toldområde er angivet til midlertidig opbevaring på oplag, kan, så længe varerne befinder sig under ordningen og inden for den i bevillingen fastsatte frist, opdeles i ekspresfortoldninger, angivelser ved H7-toldangivelsen og angivelser til midlertidig opbevaring på oplag.
Stk. 3 Samlesendinger, der indeholder varer omfattet af varebestemmelser, skal i deres helhed ved ankomsten til toldområdet frembydes for Skatteforvaltningen på et ekspeditionssted.
Overdragelse af et vareparti, der er under midlertidig opbevaring på oplag, eller en del heraf skal anmeldes elektronisk til Skatteforvaltningen.
Stk. 2 Overdrageren skal samtidig med anmeldelsen underrette erhververen, der herefter anses som varemodtager. Overdrageren har bevisbyrden for, at underretning har fundet sted.
Stk. 3 Overdragelse af varer under midlertidig opbevaring på oplag kan kun ske til virksomheder, der har bevilling til midlertidig opbevaring på oplag.
Overførsel af et vareparti, der er under midlertidig opbevaring på oplag, eller en del heraf skal inden overførslen til et andet midlertidigt opbevaringssted anmeldes elektronisk til Skatteforvaltningen.
En varemodtager, der afregner tolden kontant, jf. toldlovens § 33, stk. 4, kan først fraføre varer fra midlertidig opbevaring på oplag, når tolden er betalt.
Stk. 2 Når en varemodtager har bevilling til at indgive en toldangivelse ved indskrivning i varemodtagerens regnskab, jf. § 37, kan varemodtageren under iagttagelse af de i bevillingen fastsatte retningslinjer disponere over varerne, når varemodtageren har afgivet den forenklede toldangivelse ved en notering i regnskabet.
Stk. 3 Såfremt der for de i stk. 1 og 2 nævnte varer gælder særlige varebestemmelser, kan varemodtageren dog kun disponere over varerne, når disse bestemmelser er opfyldt.
Stk. 4 Såfremt varerne ikke er frigivet til varemodtagerens disposition, kan Skatteforvaltningen efter skriftlig anmodning give tilladelse til, at varerne afstås til fordel for statskassen uden udgift for denne, eller at de tilintetgøres under toldkontrol på varemodtagerens bekostning. Varemodtageren fritages herved for betaling af told og afgifter, jf. dog § 46, stk. 2.
Er varerne under midlertidig opbevaring på oplag for en varemodtager, som er hjemmehørende i det danske toldområde, påhviler pligten til standardfortoldning, angivelse ved H7-toldangivelsen, reeksport eller opstart af forsendelse denne.
Stk. 2 Pligten til standardfortoldning, angivelse ved H7-toldangivelsen, reeksport eller opstart af forsendelse påhviler dog ekspeditøren, jf. § 31, stk. 1, når denne har angivet varerne til midlertidig opbevaring på oplag i de situationer, der er beskrevet i § 33, stk. 4.
Stk. 3 Skal ekspeditøren i medfør af stk. 2 standardfortolde eller angive varerne ved en H7-toldangivelse i de situationer, der er beskrevet i § 33, stk. 4, nr. 1, 2, 5 og 6, anses ekspeditøren som varemodtager.
EU-toldkodeksen fastlægger, hvor længe varerne højst må være under midlertidig opbevaring på oplag.
Stk. 3 Senest ved udløbet af fristen nævnt i stk. 1 skal varerne angives til standardfortoldning, reeksport eller proceduren for forsendelse. Varerne anses som angivet til standardfortoldning, genudførsel eller proceduren for forsendelse på den dato, hvor Skatteforvaltningen har antaget angivelsen, jf. § 34, stk. 2.
Stk. 4 Ved anvendelse af en bevilling til at indgive en toldangivelse ved indskrivning i varemodtagerens regnskab, jf. § 37, anses varerne som angivet, når varemodtageren har afgivet den forenklede toldangivelse ved en notering i regnskabet.
Ved angivelse til midlertidig opbevaring på oplag af varer bestemt til en varemodtager, der er registreret for import i Danmark hos Erhvervsstyrelsen, skal den, der angiver varerne, snarest muligt underrette varemodtageren om, at angivelse har fundet sted. Den, der angiver varerne, har bevisbyrden for, at underretning har fundet sted.
Er ekspeditøren ikke bekendt med varemodtagerens navn og adresse, skal der i stedet for oplysninger herom angives »til ordre« samt ekspeditørens navn, adresse og registreringsnummer (CVR-/SE-nummer). I sådanne tilfælde samt i tilfælde, hvor registreringsnummer for de i § 54 omhandlede varemodtagere ikke er angivet, skal varerne opbevares på ekspeditørens eget lager, og ekspeditøren skal snarest muligt underrette Skatteforvaltningen om de manglende oplysninger.
Stk. 2 Er ekspeditøren ikke bekendt med oplysninger til brug for varernes identifikation, må de ikke fraføres ekspeditionsstedet, før oplysningerne er meddelt Skatteforvaltningen.
Angivelsen antages af Skatteforvaltningen, når det faktiske ankomsttidspunkt er angivet.
Stk. 2 For varer, der indføres med skib eller luftfartøj, indsættes det faktiske ankomsttidspunkt af Skatteforvaltningen, når føreren indgiver meddelelse om transportmidlets ankomst, jf. § 63 og § 72.
Stk. 3 For varer, der indføres med jernbane eller som postforsendelse, skal jernbane- eller postvirksomheden selv indsætte det faktiske ankomsttidspunkt.
Stk. 4 For varer, der indføres via en godkendt modtager, skal den godkendte modtager selv indsætte det faktiske ankomsttidspunkt.
Stk. 5 For øvrige varer samt for varer, der angives på EU’s administrative enhedsdokument, skal ekspeditøren angive det faktiske ankomsttidspunkt til Skatteforvaltningen ved ankomsten til ekspeditionsstedet.
Stk. 6 Denne bestemmelse finder ikke anvendelse i forbindelse med angivelse ved H7-toldangivelsen.
Er varerne ikke angivet ved ankomsten til grænsen, påhviler det ekspeditøren, dvs. den, der som rederi, agent for rederi, skibsmægler, luftfartsselskab, jernbane, postvirksomhed, vognmand, transportør, jf. § 33, speditør eller lignende eller som varemodtager forestår varernes indførsel i det danske toldområde, at angive varerne.
Stk. 2 Ekspeditøren skal være importør registreret i Danmark hos Erhvervsstyrelsen som person eller offentlig eller privat virksomhed, der efter Skatteforvaltningens skøn kan påtage sig den i § 33, stk. 4, nævnte hæftelse for told og afgifter.
Stk. 3 Anmeldelse til registrering samt anmeldelse af ændringer i registrerede forhold skal ske, før angivelse foretages.
Stk. 4 Enhver, der fra tredjeland og fra steder, der er beliggende inden for EU’s toldområde, men uden for EU’s moms- eller punktafgiftsområde eller uden for begge, modtager varer, som ved en fejltagelse ikke er blevet angivet, skal straks underrette Skatteforvaltningen om varernes modtagelse.
Skatteforvaltningen bestemmer, hvor på grænsen angivelse kan finde sted, og hvilke indretninger der skal være på angivelsesstedet.
En transportør eller dennes repræsentant hæfter for told og afgifter på varerne, indtil disse er angivet.
Stk. 3 Varemodtageren hæfter for told og afgifter på varer under midlertidig opbevaring på oplag. Dette gælder også, selvom varerne er under midlertidig opbevaring på et andet oplag end varemodtagerens.
Stk. 4 Ekspeditøren, jf. § 31, stk. 1, hæfter for told og afgifter på varer, som ekspeditøren har angivet til midlertidig opbevaring på oplag, i følgende tilfælde:
-
1) Når ekspeditøren ikke er bekendt med varemodtagerens navn og adresse (»til ordre«-sendinger), jf. § 29, stk. 1.
-
2) Når varemodtagerens registreringsnummer (CVR-/SE-nummer) ikke er angivet.
-
3) Når varerne er bestemt til private modtagere eller virksomheder, der ikke er importørregistreret.
-
4) Når varerne er bestemt til varemodtagere, der efter toldlovens § 33, stk. 2 og 3, ikke har adgang til kredit med told og afgifter.
-
5) Når varemodtageren er hjemmehørende uden for det danske toldområde.
-
6) Når den angivne varemodtager nægter at have beordret varerne indført.
-
7) Når den angivne varemodtager ikke har bevilling til midlertidig opbevaring på oplag.
Stk. 5 Den, der har bevilling efter § 11, hæfter for told og afgifter på varer under midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne.
Stk. 6 Ved reeksport eller forsendelse af varer under midlertidig opbevaring på oplag eller under midlertidig opbevaring på toldgodkendte områder i toldhavne og toldlufthavne påhviler det den, der efter stk. 2–5 hæfter for told og afgifter, at godtgøre varernes reeksport eller forsendelse over for Skatteforvaltningen.
Stk. 7 Momslovgivningens regler om betalingspligtige personer og hæftelse finder anvendelse, når varer er angivet ved en H7-toldangivelse.
Standardfortoldningen afgives elektronisk til Skatteforvaltningen i det format, som Skatteforvaltningen fastsætter.
Stk. 2 Angivelsen antages af Skatteforvaltningen på det tidspunkt, hvor den indgives i korrekt udfyldt stand.
Stk. 3 En standardfortoldning skal indeholde de oplysninger, der fastsættes af Skatteforvaltningen i overensstemmelse med EU's bestemmelser herom.
Stk. 4 Varer under midlertidig opbevaring, der angives til standardfortoldning, er til fri disposition, når Skatteforvaltningen efter antagelsen af angivelsen har meddelt, at varerne er frigivet.
Stk. 5 De enkelte ekspeditionssteder kan udskyde den i stk. 4 nævnte meddelelse i op til 2 timer. Udskydelsen regnes fra angivelsestidspunktet eller ekspeditionsstedets førstkommende ekspeditionstidspunkt.
Stk. 6 Såfremt Skatteforvaltningen har udtaget varerne til kontrol, er varerne først til disposition, når kontrollen er afsluttet, og varerne er frigivet. Såfremt der gælder særlige varebestemmelser, kan varemodtageren dog først disponere over varerne, når disse bestemmelser er opfyldt.
Stk. 7 Skatteforvaltningen kan tillade varemodtagere at disponere over varerne på et tidligere tidspunkt end det i stk. 6 nævnte, når omstændighederne taler derfor.
Stk. 8 Varerne skal forblive på den opbevaringsadresse, som er oplyst i angivelsen til midlertidig opbevaring, jf. § 12, stk. 2 og § 20, stk. 2, indtil varerne er til fri disposition.
Stk. 9 Standardfortoldning kan ikke anvendes ved fraførsel fra toldoplag, idet fraførslen skal ske ved fuldstændig ekspresfortoldning, jf. dog § 37, eller ved reeksport eller forsendelse.
Særlige import- eller transitbestemmelser, der er fastsat af sundhedsmæssige, sikkerhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske eller andre grunde, skal iagttages snarest efter varernes ankomst til det danske toldområde fra tredjelande eller ved fraførsel fra frizoner, når dette er foreskrevet i de pågældende bestemmelser.
Stk. 2 I de i stk. 1 nævnte tilfælde gælder § 4, stk. 1 og 4, ikke.
Følgende varer skal altid angives til fuldstændig ekspresfortoldning, eksport, reeksport eller proceduren for forsendelse, og de må ikke fraføres ekspeditionsstedet forinden toldbehandling i henhold til kapitel 1 eller 2 har fundet sted, medmindre forudgående bevilling hertil er meddelt af Skatteforvaltningen:
-
1) Varer, for hvilke der af sundhedsmæssige, sikkerhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske eller andre grunde gælder særlige importbetingelser.
-
2) Varer, hvis emballage efter Skatteforvaltningens skøn er beskadiget på sådan vis, at de ikke kan overlades ekspeditøren i uberigtiget stand.
-
3) Varer, der indføres af varemodtagere, der ikke er registreret for import i Danmark hos Erhvervsstyrelsen, og som ikke er angivet til midlertidig opbevaring, eller varer der udføres af klarerere, der ikke er registreret efter toldlovens § 29, stk. 1.
-
4) Varer, der indføres til varemodtagere, der efter toldlovens § 33, stk. 2 og 3, ikke har adgang til kredit med told og afgifter, og som ikke er angivet til midlertidig opbevaring.
Stk. 2 Skatteforvaltningen kan kræve, at der i andre tilfælde end nævnt i stk. 1 skal ske ekspresfortoldning, når kontrolmæssige hensyn taler herfor.
Skatteforvaltningen kan i overensstemmelse med de af EU fastsatte bestemmelser om indskrivning i regnskabet efter ansøgning give varemodtagere bevilling til at angive varer efter forenklede fremgangsmåder. En sådan bevilling indebærer, at der senest umiddelbart efter afslutningen af en periode skal afgives en supplerende toldangivelse. Periodens længde fastsættes i bevillingen og kan højst være en kalendermåned.
Stk. 2 Bevillinger med udstedelsesdato fra og med den 1. maj 2016 følger de i afsnit V, kapitel 2, afdeling 3, i EU-toldkodeksen fastsatte regler.
Skatteforvaltningen kan give varemodtagere, der har en betydelig import af ensartede varer, og hvis regnskabsaflæggelse gør det muligt for Skatteforvaltningen at foretage en effektiv kontrol, bevilling til at afgive en samlet angivelse over indførsler foretaget i en nærmere fastsat periode.
Stk. 2 Bevillinger med udstedelsesdato fra og med den 1. maj 2016 følger de i afsnit V, kapitel 2, afdeling 3, i EU-toldkodeksen fastsatte regler.
Angivelse til fortoldning skal ske elektronisk til Skatteforvaltningen i det format, som Skatteforvaltningen fastsætter. Alle dokumenter, der er nødvendige for fortoldningens gennemførelse (fakturaer, fragtbreve, oprindelsesdokumenter, bevillinger, tilførselsanmeldelser, fabrikanterklæringer, importtilladelser m.v.), skal være til rådighed for Skatteforvaltningen på angivelsestidspunktet.
Stk. 2 Ved anvendelse af EU’s administrative enhedsdokument skal alle dokumenter, der er nødvendige for fortoldningens gennemførelse (fakturaer, fragtbreve, oprindelsesdokumenter, bevillinger, tilførselsanmeldelser, fabrikanterklæringer, importtilladelser m.v.), være vedlagt fortoldningsangivelsen.
Stk. 3 Ved anvendelse af en bevilling som godkendt importør skal dokumentationen være til rådighed for Skatteforvaltningen på tidspunktet for varernes indskrivning i regnskabet.
Foreligger de nødvendige dokumenter til bekræftelse af varernes værdi eller oprindelse ikke på fortoldningstidspunktet, eller indeholder dokumenterne ikke de nødvendige oplysninger, kan der efter anmodning i fortoldningsangivelsen indrømmes varemodtageren en frist på en kalendermåned fra antagelsen af angivelsen til at tilvejebringe de nævnte dokumenter eller til at berigtige disse. Hvis ordningen anvendes regelmæssigt, kan dette kun ske efter bevilling i henhold til de i EU-toldkodeksen fastsatte regler om forenklet angivelse i afsnit V, kapitel 2, afdeling 3. Efter anmodning kan Skatteforvaltningen forlænge denne frist for så vidt angår dokumenter til bekræftelse af toldværdien.
Stk. 2 Efter anmodning kan der indrømmes varemodtageren en yderligere frist på 3 kalendermåneder til at tilvejebringe dokumenter, der er nødvendige for, at varerne tillades indført toldfrit eller mod nedsat told, såfremt Skatteforvaltningen har begrundet formodning om, at de angivne varer opfylder betingelserne herfor.
Stk. 3 I de i stk. 1, jf. stk. 2, omhandlede tilfælde afkræver Skatteforvaltningen varemodtageren fornøden sikkerhed for told og afgifter, jf. dog stk. 6. Sikkerhedsstillelsen kan for varemodtagere, der har kredit med told og afgifter efter toldlovens § 30, ske efter tilsvarende regler som gælder for afregning af told, jf. §§ 56 og 57.
Stk. 4 Såfremt fyldestgørende dokumentation i henhold til stk. 1 og 2 foreligger inden fristens udløb, kan kontingenttoldbehandling eller præferencetoldbehandling dog kun indrømmes, hvis adgangen hertil ikke er ophørt, inden dokumentationen fremlægges. Ved kontingent- eller præferencetoldbehandling skal dokumentationen være til rådighed for Skatteforvaltningen, inden adgangen til kontingent- eller præferencetoldbehandling er ophørt.
Stk. 5 Medmindre bestemmelsen i stk. 4 finder anvendelse, kan fyldestgørende dokumentation i henhold til stk. 1 og 2 tilvejebringes efter udløbet af den periode, som var fastsat for toldfri indførsel eller indførsel mod nedsat told, såfremt fortoldningsangivelsen var modtaget til registrering hos Skatteforvaltningen inden periodens udløb.
Stk. 6 Foreligger de nødvendige dokumenter og oplysninger til bekræftelse af toldværdien ikke, beregnes told og afgifter på grundlag af den i fortoldningsangivelsen angivne foreløbige toldværdi, hvis Skatteforvaltningen kan godkende den. I tilfælde, hvor Skatteforvaltningen ikke kan godkende den angivne værdi, beregnes told og afgifter på grundlag af en af disse myndigheder skønsmæssigt ansat passende toldværdi i henhold til toldlovens § 13, stk. 2.
Angivelse til fortoldning afgivet på EU’s administrative enhedsdokument skal indeholde eller være vedlagt sådanne angivelser, som er foreskrevet i eller i medfør af afgiftslovgivningen af hensyn til Skatteforvaltningens tilsyn med importen af afgiftspligtige varer.
Stk. 2 Angivelse til fortoldning afgivet på EU’s administrative enhedsdokument skal indeholde eller være vedlagt oplysninger og erklæringer, der er nødvendige for Skatteforvaltningens tilsyn med udenrigshandelsstatistikken og med de særlige import- eller transitbestemmelser, der af sundhedsmæssige, sikkerhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske eller andre grunde er fastsat for de angivne varer.
Stk. 3 Ved angivelse til fortoldning skal de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger være til rådighed for Skatteforvaltningen på angivelsestidspunktet.
Stk. 4 De i stk. 1 og 2 nævnte dokumenter skal opbevares i mindst 5 år og skal på begæring udleveres til Skatteforvaltningen.
Stk. 5 Skatteforvaltningen kan bestemme, på hvilken måde varens nettomasse skal fastsættes, og kan herunder kræve opvejning ved autoriseret vejer og måler.
Stk. 6 Skatteforvaltningen kan indrømme lettelser i angivelsespligten, når omstændighederne taler derfor.
Er varemodtageren ikke i stand til at angive varernes art og mængde i overensstemmelse med § 7, stk. 6, § 8, stk. 2, § 8, stk. 4, § 12, stk. 2, § 20, stk. 2, eller § 34, stk. 3, kan Skatteforvaltningen efter varemodtagerens anmodning meddele denne bevilling til at besigtige varerne, før fortoldningsangivelsen afgives. Der kan endvidere efter skriftlig anmodning gives varemodtageren bevilling til at udtage prøver. Omkostningerne ved udpakning, vejning, genindpakning og anden håndtering af varerne eller til analyse af de udtagne prøver afholdes af varemodtageren.
Stk. 2 Er varemodtageren, selv efter besigtigelse af varerne, ikke i stand til at angive varernes art eller deres eventuelle afgiftspligt efter afgiftslovene, skal varemodtageren i fortoldningsangivelsen afgive en nøjagtig specifikation af varepartiet, hvori der for hver vareart anføres de pågældende varers værdi og mængde samt gives oplysning om deres anvendelse og så vidt muligt sammensætning. I sådanne tilfælde beregnes told og afgifter på grundlag af en af Skatteforvaltningen truffen afgørelse om varernes tarifering og afgiftspligt.
Ved angivelse til fortoldning eller midlertidig opbevaring er Skatteforvaltningen berettiget til at foretage enhver undersøgelse af varerne, der er nødvendig for udøvelse af kontrol, og til uden erstatning at udtage prøver af varerne i det omfang, det er nødvendigt for at undersøge deres beskaffenhed. Varemodtageren er berettiget til efter undersøgelsens afslutning på begæring at få de udtagne prøver tilbageleveret i det omfang, Skatteforvaltningen ikke længere har brug for dem.
Stk. 2 Ved fastsættelse af told og afgifter på de angivne varer kan den del af varerne, der er udtaget af Skatteforvaltningen som prøve, ikke fradrages i den angivne mængde eller værdi.
Stk. 3 Såfremt Skatteforvaltningen foretager en stikprøvekontrol, anvendes resultaterne heraf på alle de varer, der er anført under den pågældende varepost i angivelsen. Varemodtageren kan dog anmode om en supplerende undersøgelse af varerne, såfremt varemodtageren mener, at stikprøven ikke kan anvendes på resten af de angivne varer.
Stk. 4 Det påhviler varemodtageren eller den, der handler på varemodtagerens vegne, at udføre det for undersøgelsen af varerne nødvendige arbejde (ud- og indpakning, opvejning, opmåling m.v.). Omkostningerne i forbindelse hermed afholdes af varemodtageren.
Varer, der ikke kan frigives, fordi den nødvendige dokumentation ikke foreligger, kan af Skatteforvaltningen tages i bevaring eller lignende, sælges, tilintetgøres eller pålægges reeksport.
Stk. 2 Frigivelse til varemodtagerens disposition af eventuelt affald og rester hidrørende fra varers tilintetgørelse finder sted på det beskatningsgrundlag, som konstateres eller anerkendes af Skatteforvaltningen på tilintetgørelsestidspunktet.