Med henblik på at personer, der ønsker at gøre brug af det frie valg af ældrebolig m.v. efter § 19, får bedre mulighed for at vurdere og sammenligne den enkelte kommunes serviceydelser, skal kommunalbestyrelsen sikre, at de oplysninger, der er anført i stk. 2-4, fremgår på en lettilgængelig måde, eksempelvis på kommunens hjemmeside og i skriftlig form.
Stk. 2 For ældreboliger skal brugerinformationen som minimum omfatte oplysninger om:
-
1) Kommunens ældreboliger, herunder ældreboliger egnet til to personer.
-
2) Boligernes størrelse og indretning.
-
3) Fællesfaciliteter i tilknytning til den enkelte boligtype.
-
4) Tilknyttet hjælp.
-
5) Resultatet af eventuelle undersøgelser af kvaliteten.
Stk. 3 For plejeboliger, herunder ustøttede private plejeboliger, skal brugerinformationen som minimum omfatte oplysninger om:
-
1) Kommunens plejeboliger, herunder plejeboliger egnet til to personer.
-
2) Antal beboere på plejecentret.
-
3) Antal fast tilknyttet plejepersonale.
-
4) Plejecentrets værdier og normer.
-
5) Dagligdagens rytme.
-
6) Indsatsen i forhold til demente.
-
7) Hvordan der føres tilsyn med plejecentret.
-
8) Boligernes størrelse og indretning.
-
9) Resultatet af eventuelle undersøgelser af kvaliteten.
Stk. 4 For ældreboliger og plejeboliger, herunder ustøttede private plejeboliger, skal følgende endvidere som minimum være oplyst om den venteliste, der er nævnt i § 20:
-
1) Antal personer på den specifikke venteliste.
-
2) Den gennemsnitlige ventetid på den specifikke venteliste.
-
3) Fordelingen på borgere fra hjemkommunen og fordelingen af borgere fra andre kommuner.
-
4) Antal fordelte ventelistepladser i det foregående kvartal.
-
5) Hvilke konsekvenser det kan få, hvis et botilbud afvises.
-
6) Hvis der opkræves gebyr, størrelsen heraf.
-
7) Om kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om at afslå udefra kommende optagelse på den specifikke venteliste, jf. § 22.