Kapitel 4 Sager om tilladelse til bortledning m.v. af grundvand
Sager om tilladelse til bortledning af grundvand eller anden sænkning af grundvandsstanden i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder m.v. efter lovens § 26 afgøres af kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor arbejdet udføres.
En ansøgning om tilladelse til bortledning af grundvand eller anden sænkning af grundvandsstanden i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder, gravning af ler, grus, brunkul, kridt m.v. efter lovens § 26 skal så vidt muligt indeholde oplysning om grundvandsforholdene på stedet.
Stk. 2 Ansøgningen skal endvidere indeholde:
-
1) en nærmere beskrivelse af det arbejde, der indvirker på grundvandet,
-
2) en nærmere beskrivelse af den bortledte vandmængdes anslåede størrelse pr. år og pr. time,
-
3) en nærmere beskrivelse af vandets kvalitet og den planlagte bortledningsmåde, og
-
4) oplysning om den virkning, som bortledningen antages at medføre for grundvandet, den skade, som dette ventes at medføre på andre ejendomme, og muligheden for at afhjælpe en sådan skade.
Med hensyn til sagens behandling finder §§ 7-9, 11, 12 og § 15, stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse. I sager, hvor bortledningen m.v. antages at udgøre mere end 6.000 m3 årligt, finder endvidere § 10, stk. 1-3, tilsvarende anvendelse.
En tilladelse til en bortledning m.v. efter § 23 skal indeholde følgende:
-
1) En beskrivelse af det pågældende arbejde og dets formodede indvirkning på grundvandsstanden.
-
2) Fastsættelse af den vandmængde, som tillades bortledt.
-
3) Fastsættelse af den tilladelige sænkning af grundvandsstanden eller den højest tilladelige bortledning pr. time.
-
4) Fastsættelse af eventuelle særlige vilkår for tilladelsen, herunder vilkår om en nærmere angiven afhjælpning af skade på anden ejendom.
-
5) Fremhævelse af, at tilladelsen kan tilbagekaldes eller ændres uden erstatning, hvis de forudsætninger, som lå til grund for afgørelsen, viser sig urigtige eller ændres væsentligt, jf. lovens § 26, stk. 3.