§ 66
Der anvendes følgende lyssignaler:
![]() |
X 11 Hovedsignal
|
Signalet har cirkelformede åbninger for rødt, gult og grønt lys. Signalfølgen er rødt, rødt og gult, grønt, gult, rødt, jf. dog § 65, stk. 3.
|
Hovedsignaler gælder for al trafik, der ikke særligt reguleres ved signalerne X 12-19.
|
![]() |
X 12 Pilsignal
|
Signalet kan have lysåbninger for rød, gul og grøn pil. Det anvendes i almindelighed i forbindelse med X 11 Hovedsignal, således at lysåbninger for samme farve normalt anbringes ved siden af hinanden. Pilsignalet gælder for trafikanter, der vil køre i den retning, pilen viser. Venstresvingende cyklister og førere af lille knallert, der i henhold til færdselslovens § 49, stk. 3, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side, skal dog rette sig efter de signaler, der gælder for kørsel ligeud.
|
![]() |
X 13 Minusgrøntsignal
|
Signalet har cirkelformede åbninger for rødt og gult lys. Signalet anvendes som hjælpesignal i følgende situationer:
|
1) ved venstresving med motorkøretøjer, hvor der kan forekomme modkørende trafik med eftergrønt. Signalfølgen er rødt, rødt og gult, slukket, gult. Signalet skifter til gult og rødt i takt med eller senere end signalerne for den modkørende trafik.
|
2) hvor det er hensigtsmæssigt i forbindelse med ubetydelig trafik fra private indkørsler direkte i krydsområdet. Signalfølgen er rødt, slukket, gult.
|
![]() |
X 16 Cyklistsignal
|
Signalet er udformet som X 11 Hovedsignal eller X 12 Pilsignal, men er mindre end disse.
|
Over den røde lysåbning er anbragt en lille tavle svarende til E 21,1 Anbefalet rute for cyklister. Cyklistsignalet skal respekteres af cyklister.
|
Signalet gælder også for førere af lille knallert, hvis de anvender samme færdselsareal som cyklister.
|
![]() |
X 18 Fodgængersignal
|
Signalet har rød lysåbning, der viser en stående person, og grøn lysåbning, der viser en gående. Signalet kan være udformet med to røde lysåbninger, når to delfodgængerfelter i forlængelse af hinanden har forskellig signalvisning. Signalet kan være suppleret med cifre, der angiver tid til signalskift. Signalet kan være suppleret med fodgængertryk med kvitteringslys.
|
Kvitteringslyset angiver, at fodgængersignalerne ved det pågældende fodgængerfelt vil skifte til grønt uden yderligere påvirkning af trykknappen.
|
Hvor der er flere fodgængersignaler i færdselsretningen, gælder det nærmeste.
|
![]() |
X 19 Bus- og letbanesignal samt signal for nulemissionsbil
|
Signalet har hvidt lys i alle tre lysåbninger. Lys i øverste, øverste og midterste, midterste og nederste åbning har samme betydning som henholdsvis rødt, rødt og gult, gult og grønt lys, jf. § 65. Den hvide bjælke i nederste åbning kan vise skråt opad til højre eller skråt opad til venstre. Lys i nederste åbning har da samme betydning som grønt pilsignal henholdsvis til højre eller til venstre, jf. X 12 Pilsignal. X 19 gælder for busser i rutekørsel og for letbanekøretøjer samt for nulemissionsbiler.
|
Øverste lysåbning kan udelades, når signalerne opsættes sammen med X 11 Hovedsignal. Signalet kan være suppleret med cifre, der angiver tid til skift til grønt for rutebusser og for letbanekøretøjer samt for nulemissionsbiler.
|