Bilag 2

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Økologisk petfood)

  • Bilag 2 (Regnskabskrav m.v.)

  • Bilag 3 (Økologikontrolmærket (Ø-mærket))

Regnskabskrav m.v.
Bilag 2

Definitioner

Råvarer: Fødevarer og dyr samt foder (fødevarer mv.), som af den erhvervsdrivende er bestemt til anvendelse ved tilberedning af økologiske fødevarer mv.

Færdigvarer: Fødevarer mv., som ikke er beregnet på yderligere tilberedning hos den erhvervsdrivende, men beregnet på videre markedsføring som økologiske.

Indgående råvarer: Købte/modtagne råvarer samt øvrig tilgang til beholdningen af råvarer.

Udgående råvarer: Råvarer anvendt til produktion (tilberedning), solgte/udleverede eller kasserede råvarer samt øvrig afgang fra beholdningen af råvarer.

Indgående færdigvarer: Købte/modtagne færdigvarer, herunder returvarer, færdigvarer produceret (tilberedt) af den erhvervsdrivende, samt øvrig tilgang til beholdningen af færdigvarer.

Udgående færdigvarer: Solgte/udleverede eller kasserede færdigvarer, samt øvrig afgang fra beholdningen af færdigvarer.

Art: Hver præciserbar art fødevare, som f.eks. oksemørbrad og okseculotte. Som særskilte arter skal også medregnes eventuelle kvalitets- og størrelseskategorier.

1. Generelle regnskabskrav

Den erhvervsdrivende skal føre et ajourført regnskab, der sikrer sporbarheden af de økologiske fødevarer m.v. Regnskabet skal til enhver tid være tilgængeligt. Regnskabets data skal kunne dokumenteres overfor Fødevarestyrelsen, og regnskabet og dets originale dokumenter, herunder balanceopgørelser og dokumenter nævnt under afsnit 3, skal opbevares i minimum 5 år.

Regnskabet skal indeholde følgende:

1.1. Løbende registreringer

Der skal løbende ske registrering af:

1.
Alle ind- og udgående råvarer samt ind- og udgående færdigvarer med angivelse af dato, art, mængde, oprindelse og anvendelse.
2.
Tilberedningen, derunder anvendte mængder råvarer, producerede (tilberedte) færdigvarer, svind, kassation, frasorteringer og lignende.

Detailvirksomheder kan for så vidt angår de udgående færdigvarer nøjes med at opgøre salg samt foretage en daglig eller periodevis beregning af kassation, spild m.v. ud fra mængden af producerede færdigvarer samt den solgte mængde færdigvarer.

Erhvervsvirksomheder, der ikke håndterer konventionelle fødevarer m.v. eller kun håndterer konventionelle fødevarer m.v. af en anden art, der synligt adskiller sig tydeligt fra de håndterede økologiske fødevarer, er undtaget kravet om løbende registrering af råvarer, der indgår i produktionen (tilberedning), og af svind og/eller tilvækst i forbindelse med produktionen, såfremt mængden af råvarer, herunder svind og/eller tilvækstprocenten, kan udledes af en recept eller en produktionsbeskrivelse.

Detailvirksomheder, der ikke håndterer konventionelle fødevarer mv. eller kun håndterer konventionelle fødevarer m.v. af en anden art, der synligt adskiller sig tydeligt fra de håndterede økologiske fødevarer, kan undtages alle kravene i nr. 2, såfremt Fødevarestyrelsen vurderer, at en effektiv kontrol fortsat vil være sikret. Vilkårene herfor skal beskrives i økologirapporten.

1.2. Balanceopgørelser

Der skal udarbejdes periodevise balanceopgørelser for hver enkelt art økologisk råvare og færdigvare.

Erhvervsdrivende, der ikke håndterer konventionelle fødevarer mv. eller kun håndterer konventionelle fødevarer m.v. af en anden art, der synligt adskiller sig tydeligt fra de håndterede økologiske fødevarer, skal ikke udarbejde periodevise balanceopgørelser. I stedet skal disse erhvervsdrivende udarbejde balanceopgørelser på anmodning fra Fødevarestyrelsen. Økologirapporten skal indeholde en beskrivelse og et eksempel på balanceopgørelsernes udarbejdelse og opstilling.

Detailvirksomheder, der ikke håndterer konventionelle fødevarer mv. eller kun håndterer konventionelle fødevarer m.v. af en anden art, der synligt adskiller sig tydeligt fra de håndterede økologiske fødevarer, kan, alternativt til muligheden nævnt i punkt 2.6, undlade at udarbejde artsvise balanceopgørelser og i stedet udarbejde samlede balanceopgørelser for beslægtede råvarer og færdigvarer. Det er et vilkår, at Fødevarestyrelsen vurderer, at en effektiv kontrol fortsat vil være sikret, og at økologirapporten indeholder en beskrivelse og et eksempel på balanceopgørelsernes udarbejdelse og opstilling.

1.2.1. Interval for balanceopgørelser

Perioden, som balanceopgørelserne skal følge, fastlægges i økologirapporten og skal som minimum være på 1 måned og maksimalt 6 måneder.

Ovennævnte interval kan dog fraviges, hvis de pågældende aktiviteters karakter taler for det (f.eks. særlig batchvis produktion eller produktion i afgrænsede perioder af året). Det er en betingelse, at Fødevarestyrelsen vurderer, at en effektiv kontrol fortsat vil være sikret. Perioden, som balanceopgørelserne skal følge, skal beskrives i økologirapporten. Det skal samtidig beskrives, hvornår balanceopgørelserne er tilgængelige efter endt periode. Dette tidspunkt skal senest være en måned efter endt periode.

1.2.2. Opgørelser over lagerbeholdningen samt over indgående og udgående rå- og færdigvarer

Til brug ved udarbejdelsen af balanceopgørelser, skal der

1.
foretages en fysisk opgørelse over lagerbeholdningen af hver enkelt art råvare henholdsvis færdigvare ved periodens begyndelse (primolagerbeholdning) og afslutning (ultimolagerbeholdning), og
2.
udarbejdes en opgørelse for hver enkelt art råvare henholdsvis færdigvare over periodens samlede indgående henholdsvis udgående mængder.

Erhvervsdrivende skal ikke medtage de udgående mængder af råvarer, som måtte være undtaget fra løbende registrering, jf. punkt 1.1., i udarbejdelsen af de i nr. 2 nævnte opgørelser.

1.2.3. Afstemning

Hver balanceopgørelse skal indeholde en afstemning af de samlede indgående og udgående mængder af den pågældende art råvare eller færdigvare, hvor der tages højde for forskydningen mellem primo- og ultimolagerbeholdningen. Viser afstemningen en markant difference, skal den erhvervsdrivende i regnskabet registrere den sandsynlige årsag og beskrive hvilke korrigerende handlinger, der er foretaget med henblik på at nedbringe differencen i den følgende opgørelsesperiode.

1.3. Vurdering af balance mellem forbrug af råvarer og produktion af færdigvarer

Ved udgangen af hver opgørelsesperiode skal der foretages en vurdering af, om de mængder af råvarer, der ifølge balanceopgørelserne er anvendt til produktion af færdigvarer, balancerer med de mængder af færdigvarer, der ifølge balanceopgørelserne er produceret. Ved vurderingen skal der tages udgangspunkt i anvendte recepter samt forventet produktionssvind/-tilvækst. Vurderes det, at der er en markant difference, skal den erhvervsdrivende i regnskabet registrere den sandsynlige årsag og beskrive hvilke korrigerende handlinger, der er foretaget med henblik på at nedbringe differencen i den følgende opgørelsesperiode. Vurderingen skal foretages for hver art færdigvare. Resultatet af vurderingen skal nedskrives og dokumenteres i form af de tilgrundliggende beregninger.

2. Afvigelser fra de generelle regnskabskrav

A. Når økologiske fødevarer m.v. ikke tilberedes af den erhvervsdrivende

Dette afsnit vedrører kun økologiske fødevarer mv., der ikke tilberedes af den erhvervsdrivende. Sådanne fødevarer mv., der udelukkende opbevares og/eller markedsføres, skal betragtes som færdigvarer, idet

1.
der i definitionen for ”indgående færdigvarer” skal ses bort fra ”færdigvarer tilberedt af den erhvervsdrivende”, og
2.
de, af de under pkt. 1 (Generelle regnskabskrav) nævnte krav, der gælder for råvarer, bortfalder.

2.1. Opbevaring en gros af ikke-færdigpakkede økologiske fødevarer mv. og markedsføring en gros af ikke-færdigpakkede økologiske fødevarer mv. fra den erhvervsdrivendes lokaler

For aktiviteterne, nævnt i overskriften til dette punkt, bortfalder kravene i pkt. 1.1., nr. 2, og pkt. 1.3.

2.2. Opbevaring en gros af færdigpakkede økologiske fødevarer mv. og markedsføring en gros af færdigpakkede økologiske fødevarer mv. fra den erhvervsdrivendes lokaler

For aktiviteterne nævnt i overskriften til dette punkt, bortfalder kravene i pkt. 1.1., nr. 2, og pkt. 1.2.-1.3, under forudsætning af, at de færdigpakkede fødevarer er individuelt mærkede med de i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 1169/2011 af 25. oktober 2011 om fødevareinformation til forbrugerne og økologiforordningen krævede oplysninger beregnet til den endelige forbruger.

2.3. Opbevaring en gros af transportemballerede økologiske fødevarer mv. i forbindelse med transport/distribution, hvor der ikke ændres ved partiernes transportemballage, mærkning eller medfølgende dokumenter

For aktiviteterne, nævnt i ovenstående overskrift, bortfalder kravene i pkt. 1.1.-1.3.

Følgende oplysninger om hvert håndteret parti skal fremgå af regnskabet:

1.
Oplysninger til identifikation af partiet.
2.
Navn og adresse på leverandør og modtager.

Erhvervsdrivende, der udfører ovennævnte aktivitet, skal i den forbindelse ikke betragtes som leverandør eller modtager.

2.4. Markedsføring en gros, uden opbevaring eller anden håndtering, af økologiske fødevarer mv.

For ovennævnte aktiviteter bortfalder kravene i pkt. 1.1.-1.3.

2.4.1. Dokumentation for køb og salg

Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere køb og salg af økologiske fødevarer mv. Dokumentationen skal indeholde følgende oplysninger:

1.
Art, herunder eventuelle kvalitets- og størrelseskategorier.
2.
Dato (leverings- henholdsvis modtagelsesdato).
3.
Mængde.
4.
Modtager (navn og adresse) og køber (navn og adresse), hvis denne er forskellig fra modtager.
5.
Leverandør (navn og adresse) og sælger (navn og adresse), hvis denne er forskellig fra leverandøren.
6.
Økologisk status.

2.4.2. Når den erhvervsdrivende får udført lønarbejde

Hvis den erhvervsdrivende får udført anmeldelsespligtige aktiviteter, jf. § 5, som lønarbejde, skal den erhvervsdrivende føre fortegnelse over disse aktiviteter samt sikre sig dokumentation for, at lønarbejdsvirksomheden er økologicertificeret, jf. § 26.

2.5. Forhandling af uindpakkede økologiske produkter af detailbutikker, jf. § 5, stk. 4

Foruden kravene i afsnit 1 i dette bilag skal den erhvervsdrivende:

1.
Dokumentere indgående uindpakkede økologiske produkter, jf. kravene i afsnit 3 i dette bilag.
 
a. Det skal desuden ud fra dokumentationen vedrørende partiet være muligt at afgøre, om der er tale om uindpakkede produkter. Dette kan være direkte angivet af leverandøren, tilføjet af den erhvervsdrivende i forbindelse med modtagekontrollen, eller være i form af en anvisning om, hvorledes det ud fra øvrige angivelser kan afgøres af Fødevarestyrelsen. Er det ikke muligt at afgøre, om der er tale om uindpakkede produkter, vil nr. 1-3 gælde bredt for den pågældende produkttype, uanset om den er uindpakket eller ej, og der kan forventes hyppigere anmodninger om opstillinger, jf. nr. 3.
   
2.
Registrere og dokumentere udgående uindpakkede økologiske produkter.
 
a. Dokumentationen skal angive kvantitet. Der kan accepteres dokumentation, som kan knyttes til grupper af produkter, som f.eks. frugt, grønt, brød, kager, når disse sælges som et miks, hvor forbrugerne selv vælger sammensætningen. Der kan kun oprettes grupper, når der i dokumentationen vedrørende de indgående produkter for hver produktart inden for gruppen er anvendt samme mængdeangivelse – f.eks. vægt eller antal.
   
 
b. Hvis muligheden for at dokumentere samlet salg for grupper udnyttes, skal de anvendte grupper noteres. Hvis et produkt indgår i flere grupper, skal opstillingen, jf. nr. 3, inkludere alle produkter, der indgår i de grupper, hvor der er ”genganger-produkter”. For alle de indgående produkter i gruppen/grupperne skal der i dokumentationen vedrørende de indgående partier fremgå samme mængdeangivelse – f.eks. vægt eller antal.
   
 
c. Den angivne kvantitet i salgsdokumentationen skal være den samme eller kunne omregnes til den mængde, som oplyses på dokumenterne vedrørerende de indgående partier. Hvis der skal ske omregning, skal der foreligge en opdateret liste med gennemsnitlige omregningsfaktorer, som sikrer, at kvantiteten angivet på salgsdokumentationen kan regnes om til kvantitetsangivelsen på dokumentationen vedrørende de indgående partier.
   
3.
Der skal på anmodning fra Fødevarestyrelsen udleveres en opstilling over indgående leverancer og salg i en specifik periode af specifikke produkttyper og/eller -grupper. Opstillingen skal vise de samlede indgående hhv. solgte mængder af uindpakkede økologiske produkter. Opstillingen skal sikre, at Fødevarestyrelsen kan foretage en let stikprøvekontrol af dokumentationen bag indgående hhv. solgte produkter på en given dag eller i en given periode.
   
 
Opstillingen skal godtgøre, at der i perioden har været tilstrækkelige mængder økologiske produkter til rådighed for salget, når der tages hensyn til virksomhedens erfaringsbaserede skøn over kassation/salg som konventionelt – virksomheden skal kunne redegøre for dette. Ekstraordinære hændelser, der påvirker denne godtgørelse, f.eks. kassation, tab mv., skal således registreres.
   
4.
Kravene i nr. 2 og 3 bortfalder, når
a. et produkt af en bestemt type kun forefindes som økologisk, eller
b. et produkt af en bestemt type kun forefindes i ikke-færdigpakket stand på økologisk form.
   
 
Det er en forudsætning, at det kan afgøres ud fra dokumentationen vedrørende de modtagne partier af den pågældende produkttype, om der er tale om ikke-færdigpakkede produkter, og at den pågældende produkttype ikke indgår i en gruppe, jf. nr. 2, hvor der indgår produkter af en type, som også forefindes som ikke-færdigpakket produkt på konventionel form.
   
 
Det er en betingelse, at der føres et register over hvilke produkter, som ovennævnte undtagelse bringes i anvendelse for med dato for, hvornår forholdet er påbegyndt/ophørt. Ved ophør af forholdet skal lagerbeholdningen, i butik og på lager, straks opgøres for den pågældende økologiske produkttype.
   
 
Det er desuden en betingelse, at produkttypen udseendemæssigt adskiller sig fra produkttyper, som forefindes på ikke-færdigpakket konventionel form.

B. Når økologiske fødevarer m.v. tilberedes af den erhvervsdrivende

2.6. En råvare af en bestemt art, der kun undergår en eller flere simple processer

Hvis en råvare af en bestemt art kun undergår en eller flere simple processer, som f.eks. hakning og/eller opskæring og/eller pakning, hvor der ikke i øvrigt ændres på varens sammensætning/beskaffenhed, og hvor resultatet er én enkelt type færdigvare, kan der undlades balanceopgørelser for hver enkelt art økologisk råvare og færdigvare, hvis der i stedet opstilles én samlet balanceopgørelse (og lageroptælling) for varen.

Ved ovennævnte forenklede balanceopgørelse kan der, hvis dette fortsat sikrer en retvisende balanceopgørelse, ses bortfra eventuelle størrelseskategorier. F.eks. kan der ses bort fra om resultatet er pakninger med 200 g eller 400 g af en 30+ ost.

Det vil være en betingelse, at Fødevarestyrelsen vurderer, at der, for den under punkt 2.6. nævnte metode, kan føres en effektiv balancekontrol. Fødevarestyrelsens vurdering vil bl.a. kunne foretages ud fra om

1.
den pågældende råvare eller lignende råvarer anvendes til anden produktion,
2.
der samtidig produceres lignende økologiske færdigvarer, og
3.
om udbytteprocent ved processen er stabil.

C. Når økologiske fødevarer tilberedes i detailleddet på den adresse, hvorfra de sælges til den endelige forbruger

2.7. En eller flere råvarer der udelukkende anvendes på økologisk form

Hvis den erhvervsdrivende anvender en, flere eller alle råvarer udelukkende på økologisk form og disse råvarer ikke forefindes på konventionel form i den pågældende økologikontrollerede virksomhed, f.eks. en selvstændigt økologikontrolleret bagerafdeling i et supermarked, kan produktions- og salgsregistreringer, lageropgørelser samt balanceopgørelser undlades. Det er en betingelse, at der

1.
føres et til enhver tid opdateret register over hvilke råvarer, der kun anvendes på økologisk form og anprises/mærkes som økologisk (med dato for påbegyndt/ophørt økologimærkning). Disse råvarer skal udseendemæssigt adskille sig fra konventionelle råvarer på virksomheden, så det er muligt i en kontrolsituation umiddelbart at identificere de økologiske råvaretyper, og
2.
registreres/dokumenteres indkøbte/indgående økologiske varer.

Med hensyn til kravet om kun at have de udvalgte typer af råvarer på økologisk form, gælder følgende:

Når en råvare ikke længere kun forefindes på økologisk form (dvs. fra den dato, hvor der modtages konventionelle råvarer af samme eller lignende type), skal anprisningen af brug af den pågældende råvaretype som økologisk straks ophøre.

Når en ny økologisk råvare indføres, skal det på den dato, hvor økologi-anprisningen vedr. råvaren påbegyndes, sikres, at der ikke forefindes konventionelle råvarer af samme eller lignende type, hvor der vil kunne ske en forveksling, eller færdigvarer, hvori den konventionelle råvaretype indgår.

Som en undtagelse fra ovennævnte kan anpriste råvarer indgå på ikke-økologisk form i præfabrikerede færdigvarer, der markedsføres af virksomheden. Desuden kan anpriste råvarer indgå på ikke-økologisk form i halvfabrikata, som f.eks. browniemix, der anvendes til produktion af bestemte færdigvarer. I begge tilfælde skal det sikres, at der ikke sker vildledning af forbrugerne, f.eks. ved tydelig skiltning om, at "Vores brød og kager er bagt af økologisk mel. Dog er vores brownies bagt af ikke-økologisk browniemix" eller "Vores brød og kager er bagt med økologisk mel. Tarteletterne indkøber vi som færdigbagte, og de er derfor ikke bagt med økologisk mel".

2.8. Enkle aktiviteter hvor der ikke ændres ved beskaffenheden af fødevaren

Hvis den erhvervsdrivende udfører enkle aktiviteter, som udportionering, afvejning, opskæring, fraskæring, rensning, sortering, findeling/hakning, indpakning, mærkning m.v. på økologiske fødevarer, hvor der ikke ændres ved beskaffenheden af fødevaren, kan der undlades produktionsregistreringer, særskilte balanceopgørelser for ”råvarer” hhv. ”færdigvarer” og særskilte balanceopgørelser for kvalitets- og størrelseskategorier.

Det er en betingelse, at:

1.
Der udarbejdes ugentlige artsvise balanceopgørelser, opgjort ud fra indgående og udgående mængder samt lagerbeholdning af de pågældende arter af fødevarer.
2.
Der ugentligt foretages lageropgørelser for rå- og færdigvarer, herunder også kvalitets- og størrelseskategorier.
3.
Der i forbindelse med de ugentlige balanceopgørelser
 
-foretages en kvantificeret registrering, baseret på bedst kvalificerede skøn, når der i ugen har været særlige aktiviteter, som har haft betydning for opgørelsens difference, og
 
-foretages en skønsmæssig vurdering af, om balancen er retvisende, når ugens særlige aktiviteter tages i betragtning, samt registrering af resultatet af vurderingen. Der skal under alle omstændigheder være en særlig grundig redegørelse, hvis balanceopgørelserne viser en mindre forskel på indgående og udgående mængder, end det på forhånd kan forventes ud fra det erfaringsbaserede kendskab til udbytte.
4.
De pågældende arter (eller lignende arter) af produkter ikke anvendes som råvarer ved udførelse af øvrige aktiviteter (dvs. ud over de enkle aktiviteter), som vedrører økologiske produkter.
5.
Virksomheden kan fremvise
 
- en liste over hvilke færdigvarer, der kan fremstilles af hvilke råvarer og
 
-en liste over "udbytte af råvarer", dvs. over de mængder af færdigvarer, der kan fremstilles af de forskellige typer råvarer.
6.
Der på anmodning fra Fødevarestyrelsen kan udleveres data for indkøb/indgående leverancer og salg i en given periode for hver kvalitets- og størrelseskategori (f.eks. via udtræk fra anvendt stregkode-system). Hvis prisen på en specifik færdigvare afhænger af hvilken råvare den er produceret af, så skal hver priskategori betragtes som en særlig kvalitetskategori.

3. Dokumentationskrav for modtagne og leverede økologiske fødevarer mv.

3.1. Dokumentation vedrørende partiet

Erhvervsdrivende skal sikre, at der med hvert modtaget parti økologiske fødevarer mv. følger et originalt dokument udstedt af leverandøren. Er dokumentet ikke fakturaen, skal der henvises til dokumentet i fakturaen. Dokumentet skal indeholde følgende oplysninger:

1.
Navn, adresse, og for danske økologiske bedrifter autorisationsnummer, på leverandøren og sælgeren, hvis denne er forskellig fra leverandøren.
2.
Modtager (navn og adresse) og køber (navn og adresse), hvis denne er forskellig fra modtager.
3.
Oplysninger, der gør det muligt at identificere partiet.
4.
Oplysninger om partiet – minimum mængde og art, herunder eventuelle kvalitets- og størrelseskategorier.
5.
Angivelse af den økologiske status.
6.
Leveringsdato.

Den erhvervsdrivende skal kontrollere, at partiet fremstår i overensstemmelse med oplysningerne i dokumentet.

Erhvervsdrivende skal sikre, at ovennævnte krav på tilsvarende vis opfyldes for fødevarer, der leveres til andre virksomheder.

3.1.1. Køb fra detailbutikker eller engrosvirksomheder, hvor salg sker ved selvbetjening

Som undtagelse fra kravet i punkt 3.1. kan dokumentation vedrørende partiet, ved køb af økologiske fødevarer mv. fra detailbutikker eller fra engrosvirksomheder, hvor salg sker ved selvbetjening, sikres ved kassebon/kvittering, såfremt følgende oplysninger som minimum fremgår:

1.
Navn og adresse (minimum by) på butikken.
2.
Varebetegnelse.
3.
Henvisning til den økologiske status.
4.
Mængde eller antal.
5.
Købsdato.

3.1.2. Leverancer fra primærbedrifter, hvor modtageren fastlægger den leverede mængde

Ved leverancer fra primærbedrifter, hvor modtageren fastlægger den leverede mængde, kan kravet om, at der med hvert parti følger et originalt dokument udstedt af leverandøren, erstattes af en leverandøraftale indeholdende procedurer, der sikrer, at leverandøren foretager en skønsmæssig opgørelse af mængden, inden partiet forlader primærbedriften, og at denne mængde registreres. Procedurerne skal endvidere sikre, at oplysningerne nævnt under punkt 3.1. fremgår af afregningsdokumenterne, der foreligger hos leverandør og modtager.

3.2. Dokumentation ved import fra tredjelande

Ved import fra tredjelande betragtes kontrolattesten som fyldestgørende dokumentation vedrørende partiet, jf. punkt 3.1.

4. Regnskabskrav ved akvakulturproduktion

Definitioner

Råvarer: Akvakulturdyr som omhandlet i økologiforordningen (herefter benævnt "fisk"), avlsmateriale og foder til brug i økologisk akvakulturbrug samt formeringsmateriale anvendt ved produktion af tang, havalger, fytoplankton og mikroalger.

Færdigvarer: Fisk, som er klar til levering til transport til slagtning, fiskeæg og tang.

Indgående råvarer: Købte/modtagne råvarer samt øvrig tilgang til beholdningen af råvarer.

Udgående råvarer: Råvarer anvendt til produktion, solgte/udleverede eller kasserede råvarer samt øvrig afgang fra beholdningen af råvarer.

Indgående færdigvarer: Købte/modtagne færdigvarer, herunder returvarer, færdigvarer produceret af den erhvervsdrivende, samt øvrig tilgang til beholdningen af færdigvarer.

Udgående færdigvarer: Solgte/udleverede eller kasserede færdigvarer, samt øvrig afgang fra beholdningen af færdigvarer.

4.1. Regnskabskrav

Ajourført regnskab skal til enhver tid være tilgængeligt, og data skal kunne dokumenteres over for kontrolmyndigheden. Regnskabets originale dokumenter, herunder dokumenter nævnt i dette bilags punkt 4.2, skal opbevares i minimum 5 år.

Erhvervsdrivende underlagt økologikontrol skal føre regnskab på en måde, der sikrer sporbarheden af de økologiske fisk, tang og avls- og formeringsmateriale, herunder frasorteringer heraf, samt af foder til brug i økologisk akvakulturbrug.

4.1.1. Kvartalsvise balanceopgørelser

Den erhvervsdrivende skal udarbejde kvartalsvise balanceopgørelser. Den kvartalsvise balanceopgørelse skal tage udgangspunkt i en fysisk opgørelse over beholdningen af råvarer og færdigvarer ved periodens start og ved periodens afslutning.

Den kvartalsvise balanceopgørelse skal indeholde en mængdemæssig afstemning af akvakulturbrugets indgående og udgående mængder af hver type af de økologiske eller konventionelle råvarer og færdigvarer, der indgår i den økologiske produktion.

Den kvartalsvise balanceopgørelse for fisk/æg skal udformes således: Fisk primo + indkøbte/indleverede fisk + forventet tilvækst via fodring - solgte fisk - døde fisk - evt. svind (rømning, prædation o.lign.) = beholding af fisk ultimo. Dette tal skal sammenholdes med den reelt opmålte mængde fisk på dambruget ved kvartalets slutning. En evt. difference mellem de to tal skal kommenteres skriftligt.

Hvis der findes adskilte delbestande af forskellige fiskestørrelser og/eller arter, der har forventelig forskellig foderkvotient, skal disse delbestande indgå i balanceopgørelsen som særskilte led.

Den kvartalsvise balanceopgørelse for foder skal udformes således: Foderbeholding primo + købt/produceret foder i kvartalet – registreret forbrug af foder - evt. svind (destrueret foder o.lign.) = forventet foderbeholdning ultimo. Dette tal skal sammenholdes med en fysisk opgørelse af fodermængden på dambruget ved kvartalets afslutning. En eventuel difference skal kommenteres skriftligt.

Hvis der benyttes flere foderpillestørrelser samtidig, skal der udformes en balanceopgørelse for hver størrelse.

De kvartalsvise opgørelser over øvrige rå- og færdigvarer skal udformes på tilsvarende vis.

Kontrolmyndigheden kan

1.   beslutte, at balanceopgørelsen kan afgrænses til en kortere eller længere periode, dog minimum en uge og maksimum et halvt år, og/eller

2.   fravige kravet om afstemning af ind- og udgående mængder for hver enkelt økologisk rå- og færdigvare, såfremt kontrolmyndigheden vurderer, at en effektiv kontrol fortsat vil være sikret.

Den erhvervsdrivende skal via regnskabet kunne dokumentere:

1.   Oprindelse, art og mængde af alle økologiske og konventionelle rå- og færdigvarer, som den erhvervsdrivende har modtaget.

2.   Art, mængde og leveringsdato for økologiske rå- og færdigvarer, som den erhvervsdrivende har leveret eller overført til anden produktion samt modtager af disse. Kravet om oplysning om modtager gælder ikke ved direkte overdragelse til den endelige forbruger.

3.   Øvrige oplysninger som kontrolmyndigheden kræver for at kunne udføre en hensigtsmæssig kontrol.

Fødevarestyrelsen kan for skaldyrsopdræt beslutte at fravige ovennævnte krav til balanceopgørelse, under forudsætning af at Fødevarestyrelsen vurderer, at en effektiv kontrol fortsat vil være sikret.

4.2 Dokumentationskrav for modtagne fisk, avls-/formeringsmateriale samt foder bestemt til økologisk akvakulturbrug

4.2.1 Dokumentation vedrørende partiet ved levering

Ved levering af økologiske rå- og færdigvarer skal der medfølge et originalt dokument udstedt af leverandøren. Er dokumentet en følgeseddel, skal der henvises til følgesedlen i fakturaen.

Dokumentet skal indeholde følgende oplysninger:

1.
Navn og adresse på leverandøren og, hvis forskellig, på ejeren eller sælgeren af produktet.
2.
Oplysninger, der gør det muligt at identificere partiet.
3.
Oplysninger om partiet, herunder mængde og art.
4.
Angivelse af den økologiske oprindelse i overensstemmelse med denne bekendtgørelse.
5.
Leveringsdato.

4.2.2 Supplerende dokumentationskrav for modtagne konventionelle fisk og avlsmateriale

Det skal kunne dokumenteres at modtagne konventionelle fisk og avlsmaterialer overholder bestemmelserne i økologiforordningens artikel 11 og bilag II, del III, punkt 3.1.2., litra a - c.

4.3 Adskillelse under tilberedning og opbevaring fra konventionelle rå- og færdigvarer

Omfatter driften også konventionelle rå- og færdigvarer, skal det sikres, at de økologiske rå- og færdigvarer kan identificeres under opbevaring, produktion og tilberedning, og at sammenblanding med øvrige rå- og færdigvarer undgås. Når produktionsudstyr anvendes til konventionelle rå- og færdigvarer, skal det rengøres, før det anvendes til produkter omfattet af denne bekendtgørelse.

Steder, som benyttes til opbevaring af produkter omfattet af denne bekendtgørelse, skal forvaltes på en sådan måde, at produkterne kan identificeres, og at sammenblanding eller forurening med produkter og/eller stoffer, som ikke er i overensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse, undgås.