Andre bilag
Bilag 1 (Vejtavlers lystekniske egenskaber)
Bilag 2 (Lysende tavlers luminans)
Bilag 3 (Visningsbibliotek for variable tavler)
Bilag 4 (Midlertidige færdselstavler)
Bilag 5 (Afmærkning på kørebanen, Dimensioner og udformning)
Bilag 6 (Trafiksignaler, farveområde og lysstyrke)
Bilag 7 (INDHOLDSFORTEGNELSE)
INDLEDNING
Visningsbiblioteket er en liste over godkendte visninger for variable tavler. I nærværende udgave indeholder visningsbiblioteket kun rene tekstvisninger, dvs. visninger uden grafiske elementer.
I visningsbiblioteket er skelnet imellem om visninger anvendes på henholdsvis:
● Sammenhængende systemer
● Enkeltstående tavler
Anvendelse på enkeltstående tavler og sammenhængende systemer er vist med afkrydsning:
X= anvendes primært
(X)=kan anvendes, men primært anvendes en anden visning.
Sammenhængende systemer
Ved sammenhængende systemer forstås systemer med min. 3-4 tavler i én kørselsretning, hvor det er muligt at opsætte et tavleforløb.
Typisk omfatter sammenhængende systemer både detektorer, hastighedstavler, informationstavler og kameraer, hvor tavler typisk er placeret med 500-1000 meters mellemrum.
Hastighedsanvisninger
I visningsbiblioteket er for sammenhængende systemer angivet en retningsgivende hastighedsbegrænsning som anbefales at ledsage visninger på teksttavler, hvor dette er muligt.
De retningsgivende anbefalinger vedrørende hastighedsbegrænsninger følger nedenstående hovedprincipper:
Tabel 1
|
* Afstand svarer til den afstand, som angives på tavlerne og/eller afstanden mellem tavlen og den hændelse, som visningen vedrører.
P (Person): Anvendes ved hændelser hvor der er risiko for personer på vejen (f.eks. ulykker eller holdende bil eller i forbindelse med redningsindsats)
T (Ting): Anvendes ved hændelser, hvor der ikke er risiko for personer på vejen (f.eks. tabt gods)
De anførte principper forudsætter, at der er hastighedstavler til rådighed pr. ca. 500 m. Hvis dette ikke er tilfældet, må anvendelsen af tabellen tillempes med det udgangspunkt at den anbefalede sluthastighed (40 eller 60 km/h) kan opnås, dog uden at hastigheden sænkes med mere end 30 km/h pr. tavlesnit.
Advarselsvisninger med symbol for advarselstavle
Visningsbiblioteket indeholder anvisning på anvendelse af variable grafiske advarselstavler sammen med informationsvisninger, hvor dette er relevant. Generelt anbefales anvendelse af advarselsvisninger som følger:
● A 20 Kø, som kan anvendes sammen med variabel teksttavle om kø-visninger
● A 39 Vejarbejde, som kan anvendes sammen med variabel teksttavle om vejarbejdevisninger
● A 95 Sidevind, som kan anvendes sammen med variabel teksttavle om vindvarslinger
● A 99 Anden fare, som kan anvendes sammen med variabel teksttavle om visning for trafikale hændelser, dog ikke udrykningsvisninger og hændelser i nødspor/rabat.
Hovedkategorier og kategorier
Visningerne er i visningsbiblioteket sorteret i følgende hovedkategorier og kategorier:
TRAFIKALE HÆNDELSER
● Belægningsskader
● Dyr på vejen
● Køretøj i brand
● Oliespild
● Person på vejen
● Spøgelsesbilist
● Stoppet køretøj
● Tabt gods
● Udrykning
● Uheld
● Oprydning / indsats
● Vand på vejen
VEJRINFORMATION
● Glatte eller våde veje
● Sne
● Tåge
VEJARBEJDEINFORMATION
● Vejarbejde
FREMKOMMELIGHEDSINFORMATION
● Rejsetider
● Kø og tæt trafik
● Hel eller delvis spærring
● Spærring eller kø på anden vej
BRO-/TUNNEL-/FÆRGEINFORMATION
● Trafikale og sikkerhedsmæssige hændelser
● Vejrinformation
● Vejarbejdeinformation
● Hel eller delvis spærring af tunnel/bro
● Færgeinformation
● Anden information
ANDEN INFORMATION
● Særtransport
● Beredskabsmeddelelser
● Anden information
For hver kategori er givet en generel vejledning vedr. anvendelse af tavlevisningerne. Ved behov er der desuden for hver visning givet specifikke anvisninger vedrørende anvendelse.
Rute-, afstands- og tidsangivelser
I visningsbiblioteket er anvendt følgende generelle angivelser af rutenumre, afstande og tid/varighed.
|
Anvendte forkortelser
I visningsbiblioteket er anvendt følgende forkortelser:
|
|
Forklaring til noter i visningsbiblioteket
|