Bilag 3

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Vejtavlers lystekniske egenskaber)

  • Bilag 2 (Lysende tavlers luminans)

  • Bilag 3 (Visningsbibliotek for variable tavler)

  • Bilag 4 (Midlertidige færdselstavler)

  • Bilag 5 (Afmærkning på kørebanen, Dimensioner og udformning)

  • Bilag 6 (Trafiksignaler, farveområde og lysstyrke)

  • Bilag 7 (INDHOLDSFORTEGNELSE)

Visningsbibliotek for variable tavler
Bilag 3

INDLEDNING

Visningsbiblioteket er en liste over godkendte visninger for variable tavler. I nærværende udgave indeholder visningsbiblioteket kun rene tekstvisninger, dvs. visninger uden grafiske elementer.

I visningsbiblioteket er skelnet imellem om visninger anvendes på henholdsvis:

● Sammenhængende systemer

● Enkeltstående tavler

Anvendelse på enkeltstående tavler og sammenhængende systemer er vist med afkrydsning:

X= anvendes primært

(X)=kan anvendes, men primært anvendes en anden visning.

Sammenhængende systemer

Ved sammenhængende systemer forstås systemer med min. 3-4 tavler i én kørselsretning, hvor det er muligt at opsætte et tavleforløb.

Typisk omfatter sammenhængende systemer både detektorer, hastighedstavler, informationstavler og kameraer, hvor tavler typisk er placeret med 500-1000 meters mellemrum.

Hastighedsanvisninger

I visningsbiblioteket er for sammenhængende systemer angivet en retningsgivende hastighedsbegrænsning som anbefales at ledsage visninger på teksttavler, hvor dette er muligt.

De retningsgivende anbefalinger vedrørende hastighedsbegrænsninger følger nedenstående hovedprincipper:

Tabel 1

Afstand*

Hastighedsbegrænsning på strækningen

80 km/h

90 km/h

110 km/h

130 km/h

P

T

P

T

P

T

P

T

< 500 m

40

60

40

60

40

60

40

60

500 m

40

60

40

60

40

60

40

60

1000 m

60

-

60

-

60

80

70

80

1500 m

-

 

-

-

80

-

100

100

>1500 m

-

-

-

-

-

-

-

-

* Afstand svarer til den afstand, som angives på tavlerne og/eller afstanden mellem tavlen og den hændelse, som visningen vedrører.

P (Person): Anvendes ved hændelser hvor der er risiko for personer på vejen (f.eks. ulykker eller holdende bil eller i forbindelse med redningsindsats)

T (Ting): Anvendes ved hændelser, hvor der ikke er risiko for personer på vejen (f.eks. tabt gods)

De anførte principper forudsætter, at der er hastighedstavler til rådighed pr. ca. 500 m. Hvis dette ikke er tilfældet, må anvendelsen af tabellen tillempes med det udgangspunkt at den anbefalede sluthastighed (40 eller 60 km/h) kan opnås, dog uden at hastigheden sænkes med mere end 30 km/h pr. tavlesnit.

Advarselsvisninger med symbol for advarselstavle

Visningsbiblioteket indeholder anvisning på anvendelse af variable grafiske advarselstavler sammen med informationsvisninger, hvor dette er relevant. Generelt anbefales anvendelse af advarselsvisninger som følger:

● A 20 Kø, som kan anvendes sammen med variabel teksttavle om kø-visninger

● A 39 Vejarbejde, som kan anvendes sammen med variabel teksttavle om vejarbejdevisninger

● A 95 Sidevind, som kan anvendes sammen med variabel teksttavle om vindvarslinger

● A 99 Anden fare, som kan anvendes sammen med variabel teksttavle om visning for trafikale hændelser, dog ikke udrykningsvisninger og hændelser i nødspor/rabat.

Hovedkategorier og kategorier

Visningerne er i visningsbiblioteket sorteret i følgende hovedkategorier og kategorier:

TRAFIKALE HÆNDELSER

● Belægningsskader

● Dyr på vejen

● Køretøj i brand

● Oliespild

● Person på vejen

● Spøgelsesbilist

● Stoppet køretøj

● Tabt gods

● Udrykning

● Uheld

● Oprydning / indsats

● Vand på vejen

VEJRINFORMATION

● Glatte eller våde veje

● Sne

● Tåge

VEJARBEJDEINFORMATION

● Vejarbejde

FREMKOMMELIGHEDSINFORMATION

● Rejsetider

● Kø og tæt trafik

● Hel eller delvis spærring

● Spærring eller kø på anden vej

BRO-/TUNNEL-/FÆRGEINFORMATION

● Trafikale og sikkerhedsmæssige hændelser

● Vejrinformation

● Vejarbejdeinformation

● Hel eller delvis spærring af tunnel/bro

● Færgeinformation

● Anden information

ANDEN INFORMATION

● Særtransport

● Beredskabsmeddelelser

● Anden information

For hver kategori er givet en generel vejledning vedr. anvendelse af tavlevisningerne. Ved behov er der desuden for hver visning givet specifikke anvisninger vedrørende anvendelse.

Rute-, afstands- og tidsangivelser

I visningsbiblioteket er anvendt følgende generelle angivelser af rutenumre, afstande og tid/varighed.

Exx

Europavej nummer, f.eks. E20

Rute [nr.]

F.eks. ’Rute 21’ - angives som [21], hvis der ikke er plads til at skrive ’Rute’.

xxxx m

Afstand til et specifikt punkt angivet i meter. Anvendes ved afstande under 2 km og i spring á 100 m. xxxx = 100-1900 m.

xx km

Afstand til et specifikt punkt angivet i kilometer. Anvendes ved afstande på 2 km og derover. Op til 4 km anvendes spring á 0,5 km. Over 4 km anvendes spring á 1 km. xx = 2; 2,5; 3; 3,5; 4-20 km.

Hvor langt før en hændelse, der orienteres med afstandsangivelse, vurderes i forhold til omfang og trafikal konsekvens. Typisk maks. 20 km.

yyyy–xxxx m

Afstand angivet som en udstrækning i meter. Kan starte fra 0 m eller x antal 100 m. Anvendes som beskrevet for afstande til et specifikt punkt angivet i m.

yy–xx km

Afstand angivet som en udstrækning i kilometer. Kan starte fra 0 km eller x antal km. Anvendes som beskrevet for afstande til et specifikt punkt angivet i km, dog kan yy også være 0,5; 1 eller 1,5 km.

xx min.

Angivelse af varighed i antal minutter. Maks 60 minutter. Anvendes typisk i forbindelse med rejsetider.

tt:mm

Angivelse af et specifikt klokkeslæt i timer og minutter, f.eks. 12:30. Typisk anvendes kun hele og halve timer.

Anvendte forkortelser

I visningsbiblioteket er anvendt følgende forkortelser:

Forkortelse af stednavne:

Lillebæltsbroen

Lilleb.bro

Storebæltsbroen

Storeb.bro

Vejlefjordbroen

Vejlef.bro

Øresundsbroen

Øres.bro

Guldborgsundtunnelen

Guldb.tunnel

Limfjordstunnelen

Limfj.tunnel

Silkeborgtunnelen

Silkeb.tunnel

 

Andre anvendte forkortelser:

På grund af

Pga

Motorvejskryds

MVX

 

Forklaring til noter i visningsbiblioteket

Note 1)

Visning med angivelse af højre / midterste / venstre spor bør kun anvendes inden for afstande af maks. ca. 1000 m.

Note 2)

Visning med præcis afstandsangivelse i meter/km anvendes primært i sammenhængende systemer.

Note 3)

Visning med afstandsangivelse i forhold til en frakørsel, fx ’Uheld efter <32>’, anvendes primært på enkeltstående tavler.

Note 4)

Visning med afstandsangivelse i meter (500-1900 m) samt visninger med angivelse af spor (i højre/venstre/midterste spor, benyt højre/venstre spor, kun x spor, x spor åbne) bør kun anvendes, hvor lokalisering kan verificeres med høj sikkerhed (f.eks. via kamera, detektor, samarbejdspartner).

Note 5)

Visning der anviser trafikanter at køre væk fra vejen eller benytte en anden navngiven vej, skal typisk godkendes af politiet, inden tavlesætning. Ved skiltning på lang afstand bør frakørselsanvisning nøje overvejes, da den trafikale situation hurtigt kan ændre sig.

Note 6)

Visning der anviser trafikanter at benytte enten højre eller venstre spor, fx ’tabt gods, benyt venstre spor’ anvendes typisk på strækninger med 3 eller flere spor, hvor en hændelse er stedfæstet til flere spor, hvor trafikken kan passere højre eller venstre om. På strækninger med 2 spor anvendes som udgangspunkt information om, hvilket spor der er spærret, fx ’tabt gods, i højre spor’.

Note 7)

Visning om antal åbne spor anvendes ud fra hvad man gerne vil opnå. Den positive variant ”x spor åbne” anvendes, hvis man ønsker at fastholde trafikanten på vejen. Den negative variant ”Kun x spor” anvendes, hvis man ønsker at gøre opmærksom på en begrænset kapacitet.

 

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30