Andre bilag
Bilag 1 (INDHOLDSFORTEGNELSE)
Bilag 2 (0. INDLEDNING)
Bilag 3 (1. KNALLERTENS INDRETNING, UDSTYR OG DOKUMENTER)
Bilag 4 (2. MANØVRER PÅ LUKKET ØVELSESPLADS)
Bilag 5 (3. KØRETØJERS MANØVREEGENSKABER)
Bilag 6 (4. TRAFIKANTADFÆRD)
Bilag 7 (5. VEJFORHOLD)
Bilag 8 (6. GRUNDREGLER FOR KØRSEL PÅ STOR KNALLERT)
Bilag 9 (7. MANØVRER PÅ VEJ)
Bilag 10 (8. Særlige risikoforhold i trafikken)
Bilag 11 (9. MANØVRER PÅ KØRETEKNISK ANLÆG)
Bilag 12 (10. FORBEREDELSE TIL KØREPRØVE)
Formålet med undervisningen er at give eleven en sådan viden om knallertens indretning og udstyr og en sådan forståelse af knallertens funktioner, at det letter indlæringen af en korrekt og skånsom behandling af knallerten og en sikker udførelse af de forskellige manøvrer.
Undervisningen har endvidere til formål at gøre eleven bekendt med de vigtigste lovbestemmelser om knallertens udstyr, således at eleven selv kan konstatere og tage stilling til mangler eller fejl, der har betydning for færdselssikkerheden.
Undervisningen skal give eleverne en sådan viden om knallerten, dens betjening og om anvendelsen af personligt udstyr, at de kan konstatere forhold af betydning for sikkerheden og miljøet.
Undervisningen har endelig til formål at gøre eleven bekendt med lovbestemmelser om de vigtigste administrative dokumenter i forbindelse med knallertens benyttelse.
1.1 Betjeningsudstyr og instrumenter
Hovedmål
Eleven skal lære at anvende betjeningsudstyret på knallerten samt lære at forstå betydningen af standardinstrumenter og kontroludstyr.
Eleven skal have viden om, hvorledes motor, tænding, gashåndtag, kobling, gear, styreapparat og bremser fungerer, således at det hjælper eleven til at behandle betjeningsudstyret korrekt.
Undervisningen i afsnit 1.1.1 kan med fordel kombineres med undervisningen i afsnit 2.1.2 »Knallertens udstyr«.
Delmål
1.1.1 Betjeningsudstyr
Eleven skal kunne udpege følgende betjeningsudstyr:
1) Kontakt til tænding, lygter, horn og eventuel elektrisk starter og motorstop.
2) Eventuel afspærringshane for benzintilførsel.
3) Håndtag til gas og eventuel choker.
4) Greb til håndbremse.
5) Pedal til fodbremse og eventuel kickstarter.
6) Styr, sidestøtteben og eventuelt centralstøtteben.
1.1.2 Instrumenter og kontroludstyr
Eleven skal kunne aflæse og forstå betydningen af:
1) Instrumenter.
2) Kontroludstyr.
1.1.3 Motor, tænding og gashåndtag
Eleven skal have kendskab til følgende funktioner:
1) Motoren fungerer i princippet på den måde, at stemplet sættes i bevægelse, når en brændstofblanding antændes.
2) Stemplets bevægelse omsættes til en roterende bevægelse af krumtappen, og denne bevægelse føres videre gennem kobling, gear og kæde, kardanaksel eller drivrem til knallertens baghjul.
3) Motorens omdrejninger reguleres med gashåndtaget.
4) Motoren må hjælpes i gang enten af en elektrisk starter, der får strøm fra batteriet, når startkontakten betjenes, eller af en kickstarter, der betjenes med foden.
1.1.4 Kobling
Eleven skal have kendskab til følgende funktioner:
1) Mange knallerter er forsynet med automatisk kobling. Koblingen fungerer således, at forbindelsen mellem motor og transmission er afbrudt, når motoren går i tomgang. Når motorens omdrejninger øges, sammenkobles motor og transmission.
2) På knallert med manuelt gear gælder følgende:
a) Koblingen fungerer i princippet på den måde, at en plade presses mod et svinghjul på krumtappen, hvorved bevægelsen føres videre til gearkasse, kæde, drivrem eller kardanaksel og baghjul.
b) Forbindelsen til gearkassen afbrydes, når koblingsgrebet trækkes helt til.
c) Koblingsgrebet bør trækkes helt til under start af motoren for at skåne starteren, og det skal trækkes helt til under gearskift for ikke at ødelægge gearkassen.
d) Koblingsgrebet skal slækkes/løsnes langsomt i 1. gear, så motorens omdrejninger overføres blødt til knallertens baghjul.
1.1.5 Gear
Eleven skal have kendskab til følgende funktioner:
1) Mange knallerter er ikke forsynet med en egentlig gearkasse med et fast antal gear, men med et Variomatic gear (milliongear). Dette gear består af en kilerem, der løber mellem 2 remskiver, hvor afstanden mellem de to remskivehalvparter kan varieres.
2) Gearet regulerer overførslen af den roterende bevægelse fra motoren til knallertens baghjul.
3) For manuelt gear gælder følgende:
a) Gearkassen fungerer i princippet på den måde, at tandhjul af forskellig størrelse bringes til at gribe ind i hinanden. Dette sker ved at betjene gearvælgeren.
b) De lavere gear bruges ved ønske om stor trækkraft fx ved igangsætning, acceleration eller kørsel op ad stejl bakke samt ved kørsel med lav hastighed.
c) De højere gear bruges ved kørsel med høj hastighed. Dette skåner motoren og begrænser brændstofforbruget.
1.1.6 Styreapparat
Eleven skal have kendskab til følgende funktioner:
1) Styreapparatet fungerer i princippet på den måde, at styrets bevægelse overføres direkte til forhjulet, idet styr, styrestamme, forgaffel og forhjul er i fast forbindelse.
2) Styreapparatet er fastgjort på knallertens stel, ved at styrestammen går gennem stellets kronrør og holdes på plads i dette ved kuglelejer.
1.1.7 Bremser
Eleven skal have kendskab til følgende funktioner:
1) Hjulbremserne fungerer i princippet på den måde, at en bremsebelægning ved et væsketryk eller ved et stang- eller kabeltræk presses mod en tromle eller skive på knallertens hjul, så hjulets rotation nedsættes.
2) Aktivering af hjulbremserne sker, ved at man træder på bremsepedalen (fodbremsen) eller trækker bremsegrebet (håndbremsen) til.
3) Normalt virker fodbremsen på baghjulet, og håndbremsen på forhjulet.
4) Fodbremse og håndbremse kan således aktiveres med forskellig styrke og dermed tilpasses vejforhold, føret og knallertens belæsning (belastning).
5) På knallerter med automatisk kobling kan baghjulsbremsen være håndbetjent med et greb på styrets venstre side.
1.2 Lovbestemmelser om knallertens indretning og udstyr mv.
Hovedmål
Eleven skal lære de vigtigste lovbestemmelser om knallertens indretning og udstyr samt have kendskab til forskellige risikoforhold og tegn på fejl, der har særlig betydning for færdselssikkerheden.
Eleven skal endvidere lære at kontrollere udstyrets lovlighed på en knallert og påvise eventuelle fejl eller mangler.
Undervisningen i kontrol af knallertens udstyr kan med fordel kombineres med undervisningen i afsnit 2.1.2 »Knallertens udstyr«.
Delmål
1.2.1 Førerens og ejerens ansvar
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser:
1) Ejeren eller den registrerede bruger har ansvaret for, at knallerten er i lovlig stand, og føreren har ansvaret for, at knallerten er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
2) Føreren skal hele tiden være opmærksom på, om knallerten er i orden, og især at styreapparat, bremser, lygter og lydsignalapparatet (hornet) fungerer sikkert og efter lovens krav er forsvarligt.
3) Føreren af et motordrevet køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet er i lovlig stand, for så vidt angår køretøjets afgivelse af støj, og for så vidt angår forhold ved køretøjets motor og køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende stoffer.
4) Såfremt man ønsker at ændre på knallertens oprindeligt godkendte indretning og udstyr, skal man være opmærksom på, at der gælder særlige regler for dette.
1.2.2 Styreapparat
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser:
1) Styreapparatet skal være således indrettet, at knallerten kan styres let, sikkert og hurtigt.
2) Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet som helhed eller i dets enkelte dele.
3) Styret skal være mere end 55 cm bredt.
4) Håndtagene må ikke sidde lavere end knallertens sæde og højst sidde 30 cm over sædets højde.
Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved styreapparatet er opfyldt:
5) Ved fuldt styreudslag skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
6) Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
7) Styr og håndtag skal sidde fast.
8) Slør mellem kronrør og styrestamme og mellem gaffelkrone og samlestykke samt i teleskoprør må ikke forekomme.
9) Styreapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne drejes let og hurtigt uden mislyde eller punktvis træghed.
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende forhold ved styreapparatet:
10) Punktvis modstand ved styreudslag er tegn på fejl.
Eleven skal kunne angive betydningen af følgende forhold:
11) Styreapparatet skal umiddelbart efterses, hvis der fremkommer slør eller mislyde/træghed (sådanne forhold kan medføre alvorlig risiko for uheld).
1.2.3 Bremser
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser:
1) En knallert skal være forsynet med driftsbremse, opdelt i to uafhængige bremsesystemer der mindst virker på hvert sit hjul.
2) Driftsbremsen skal kunne bremse knallerten sikkert, hurtigt og virksomt ved alle hastigheder og belastninger.
3) Forhjulsbremsen skal være håndbetjent med bremsegrebet anbragt på styrets højre side.
4) Baghjulsbremsen kan være fod - eller håndbetjent.
Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved mekaniske bremser er opfyldt:
5) Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes 2/3 til.
6) Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade.
7) Pedalen skal i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren. Den bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet, og den må ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
8) Bremsearme, bremsekabler og bremsestænger må ikke slides eller klemmes mod dele af knallerten.
9) Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Bremsestænger må ikke være deformerede.
Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved hydrauliske bremser er opfyldt:
10) Bremsegrebet skal have en mindre frigang og må som hovedregel højst kunne trækkes 2/3 til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning. Ved meget kraftig aktivering vil bremsegrebet på nogle knallerter kunne trykkes til anlæg mod styret.
11) Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere (synke) ind mod håndtaget.
12) Bremsepedalen skal have en mindre frigang og en skridsikker overflade, så den giver et godt fodfæste.
13) Bremsepedalen skal i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet, og den må ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
14) Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning må bremsepedalen ikke synke.
15) I beholderne til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max. mærkerne.
Eleven skal have kendskab til følgende tegn på fejl ved bremserne:
16) Ujævn og/eller svag bremsevirkning eller pludselige hugninger fra et eller begge hjul tyder på fejl i bremsetromler, bremseskiver eller bremsebelægninger.
Eleven skal kunne angive årsager til følgende tegn på fejl ved bremserne:
17) Ujævn og/eller svag bremsevirkning eller pludselige hugninger fra et eller begge hjul tyder på fejl.
18) Hvis bremsegrebet ved mekaniske bremser kan trækkes næsten helt ind mod gashåndtaget, eller bremsepedalen kan trædes meget langt ned, er det tegn på, at bremserne trænger til justering eller reparation.
Eleven skal kunne angive betydningen af følgende forhold:
19) Bremser skal umiddelbart efterses, hvis der er for lidt bremsevæske i bremsevæskebeholderen, eller hvis bremsningen er ujævn.
1.2.4 Lygter, reflekser og horn
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser:
1) Knallerten må kun være udstyret med påbudte eller tilladte lygter og reflekser.
2) De påbudte lygter og reflekser omfatter:
a) En lygte med nærlys,
b) En eller to lygter med baglys,
c) En eller to lygter med stoplys, (baglys og stoplys kan være indbygget i samme lygte),
d) En rød godkendt og mærket bagudvendende refleks.
3) Nærlyset skal kunne oplyse vejen mindst 30 m foran knallerten uden at blænde.
4) Forlygtens lys skal være hvidt eller gulligt.
5) Baglygtens lys skal være rødt, der tydeligt kan ses i mindst 300 m afstand uden at blænde.
Eleven skal have kendskab til følgende lovbestemmelse:
6) De tilladte lygter og reflekser omfatter:
a) Fjernlyslygte(r), ekstra nærlyslygte, kørelyslygte(r), tågeforlygte(r), tågebaglygte(r), søgelygte, sidemarkeringslygte(r), overhalingsblink, blinklygter og havariblink, for hvilke der gælder særlige regler. Endvidere må knallerten være udstyret med hvide reflekser foran, gule reflekser på siderne og supplerende røde reflekser bagpå.
7) Pærer skal være sat rigtigt i forlygternes fatninger, (eventuelt bedømt udefra på lys-mørke grænsens placering).
Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved lygter, refleks og horn er opfyldt:
8) Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
9) Nærlyset må ikke blænde.
10) Stoplygter skal give væsentlig kraftigere lys end baglygter.
11) Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
12) Hornet skal have en klar, konstant tone.
Eleven skal kunne angive årsager til følgende tegn på fejl ved lygter, reflekser og horn:
13) Hvis eventuelle blinklygter blinker væsentligt hurtigere end sædvanligt, er det normalt tegn på, at en eller flere blinklygter ikke virker.
1.2.5 Motor og udstødningssystem samt transmission
Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved motor og udstødningssystem er opfyldt:
1) Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
2) Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie.
3) Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
4) Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
5) På vandkølede knallerter skal vand være påfyldt i tilstrækkelig mængde, bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
Eleven skal kunne angive betydningen af følgende forhold vedrørende motor:
6) Motoren udvikler kulilte, som er lugtfri og er farlig selv i små mængder i lukkede rum.
7) For lidt olie på motoren eller for lidt vand i kølesystemet kan medføre, at motoren ødelægges.
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende forhold ved motor og udstødningssystem:
8) Sort udstødningsrøg tyder på dårlig forbrænding på grund af fejl ved motoren eller fejlbetjening af choker eller forkert indstillet motor.
9) Støj i unormalt omfang ved gasgivning tyder på fejl i lyddæmper.
10) Motoropspeedning, uden at hastigheden under kørsel forøges, tyder på fejl i kobling.
11) Vanskelig gearskiftning med kraftige mislyde tyder på fejl i gear eller kobling (knallert med manuelt gear).
12) Langsom bevægelse af knallerten i 1. gear, selv om koblingsgrebet er trukket helt til, tyder på fejl i koblingen (knallert med manuelt gear).
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser:
13) Føreren af et motordrevet køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet er i lovlig stand, for så vidt angår køretøjets afgivelse af støj, og for så vidt angår forhold ved køretøjets motor og køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende stoffer.
14) Det er ikke tilladt at foretage konstruktive ændringer af motor, transmission og udstødningssystem.
Eleven skal have kendskab til følgende forhold for knallert med manuelt gear:
15) Kæden eller drivremmen må ikke have en unormal stor slidtage.
16) Tandhjulene må ikke have en unormal stor slidtage.
17) Eftersyn af disse forhold sker efter knallertfabrikantens anvisninger.
18) En kæde, der ikke er smurt, giver øget slidtage på kæde og tandhjul.
19) En slap kæde eller drivrem kan give en urolig kørsel.
20) En stram, slap eller slidt kæde kan springe og kan derved blokere baghjulet.
1.2.6 Energi- og miljørigtig kørsel
Eleven skal have kendskab til følgende forhold:
1) For at mindske luft- og støjforurening bør man ikke lade motoren gå i tomgang i længere tid. Motoren bør først startes, umiddelbart før man skal køre.
2) Køremåden har stor betydning for energiforbruget. Høje hastigheder og aggressiv kørsel med kraftige accelerationer, fx i forbindelse med overhalinger, medfører øget brændstofforbrug, mens energirigtig køreteknik kan give brændstofbesparelse.
3) Ved energirigtig køreteknik forstås, at man generelt undlader unødvendige og gentagne hastighedsændringer.
4) Under fremkørsel mod signalregulerede kryds bør man forudse, om standsning for gult eller rødt bliver nødvendigt, og i givet fald tilpasse hastigheden det sidste stykke mod krydset, frem for at fortsætte med høj hastighed og derefter bremse kraftigt til sidst.
5) Kørsel med unødig vægt på knallerten forøger brændstofsforbruget.
6) Ved kørsel med for lavt dæktryk stiger energiforbruget.
Lovbestemmelser og forhold vedrørende miljørigtig kørsel
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser:
7) Knallerten skal betjenes således, at den ikke støjer unødvendigt eller udvikler røg og gasarter i unødvendigt omfang.
8) Unødvendig og forstyrrende kørsel må ikke finde sted ved bebyggelse, og hvis kørslen er nødvendig, skal føreren køre på en sådan måde, at andre forstyrres mindst muligt.
9) Eventuelle lokale forbud mod at lade motoren køre i tomgang ud over en vis tid.
1.2.7 Bærende dele
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser og forhold:
1) Dæk, hjulfælge, hjuleger og hjullejer skal være ubeskadigede.
2) Dæk skal være pumpet op til et lufttryk efter knallertfabrikantens forskrifter. Dæktrykket justeres med en luftpumpe og efterses med en dæktryksmåler.
3) Unormal støj eller rystelser fra hjulleje eller hjulophæng er tegn på fejl.
Eleven skal have kendskab til følgende forhold:
4) Eventuelt retningsbestemt dæk skal være monteret i korrekt omløbsretning.
Eleven skal kunne kontrollere om følgende forhold ved de bærende dele er opfyldt:
5) Hjulfælge skal være ubeskadigede.
6) Hjuleger skal være hele, tilstrækkelig spændt og til stede i fuldt antal.
7) Hjullejer og aksler skal være tilstrækkeligt spændt og uden slør.
8) Dæk skal have mindst 1 mm dybde i hovedmønstret, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
9) Støddæmpere skal være virksomme (bedømt ved, at knallertens forparti eller bagparti efter en kraftig nedtrykning løfter sig og falder til ro med det samme). Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet.
Eleven skal have kendskab til følgende forhold ved bærende dele:
10) Ujævnt slid på dæk tyder på fejl i dæktryk, hjul, bremser eller støddæmpere.
11) Knirkende eller skrabende lyde under kørslen kan tyde på fejl i fjedre eller støddæmpere.
12) Teleskopforgaffel, der går i bund under en kraftig opbremsning, tyder på fejl i fjedre eller støddæmpere.
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende forhold ved bærende dele:
13) Ujævnt slid på dæk er tegn på fejl.
14) Knirkende eller skrabende lyde under kørslen er tegn på fejl.
15) Teleskopforgaffel, der går i bund under en kraftig opbremsning, er tegn på fejl.
1.2.8 Stel mv.
Eleven skal have kendskab til følgende forhold ved stellet mv.:
1) Stel, skærme, kåber mv. skal være uden skarpe kanter eller udragende dele, der kan være til unødig fare for andre trafikanter.
2) Begge hjul skal være forsynet med skærm.
3) Stel, skærme mv. må ikke være beskadiget eller tæret af rust i en sådan grad, at det er til fare for færdselssikkerheden.
1.2.9 Særligt udstyr
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser:
1) Eventuel vindskærm skal være fremstillet af klart sikkerhedsglas og være solidt fastgjort til styret eller stellet.
2) Vindskærm, der er så høj, at føreren - ved at se hen over denne - ikke kan se kørebanen 10 m foran førersædet, skal være forsynet med visker og vasker.
3) Knallerter skal være forsynet med førerspejl i venstre side.
4) Spejlet skal være rent, helt og korrekt indstillet.
5) En knallert skal være forsynet med fodhviler(e) til fører.
1.2.10 Særlige køretøjer
Eleven skal have kendskab til følgende lovbestemmelse:
1) For 3-hjulet knallert, der kan føres med kørekort til kategori AM, stor knallert, gælder særlige regler for indretning og udstyr.
1.3 Personligt udstyr
Hovedmål
Eleven skal lære om det nødvendige sikkerhedsmæssige udstyr, herunder tilpasning samt brug af personligt udstyr i øvrigt.
Delmål
1.3.1 Udstyr og beklædning
Eleven skal have kendskab til følgende forhold vedrørende den personlige sikkerhed:
1) Handsker, fodtøj og anden påklædning skal yde passende beskyttelse ved ulykke samt mod kulde, blæst og vejrliget i øvrigt.
2) En rygbeskytter kan mindske rygskader ved færdselsulykke.
3) Motorcyklens fører skal under kørsel anvende fastspændt styrthjelm.
4) Styrthjelmen skal være godkendt, dvs. DS-, FS-, SS-, eller E-mærket og må kun bemales eller påsættes mærker efter fabrikantens særlige anvisninger.
5) Styrthjelmen skal have en passende størrelse.
6) Iøjnefaldende køredragt og styrthjelm gør føreren synlig i trafikken og øger dermed færdselssikkerheden.
7) Hjelmvisir eller motorbriller skal være rene og hele.
Eleven skal have kendskab til følgende forhold:
8) Halstørklæde, bælte, bukseben mv. må ikke kunne nå ind i hjul eller kæde eller dække nummerplade, baglygte, refleks og blinklys.
9) Kørsel med rygsæk kan medføre alvorlige ryglæsioner ved færdselsuheld.
1.4 Køretøjets dokumenter
Hovedmål
Eleven skal have kendskab til, hvilke oplysninger der fremgår af knallertens dokumenter, samt lære hvornår disse dokumenter skal medbringes.
Delmål
1.4.1 Registreringsattest mv.
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser:
1) For at en knallert kan anvendes, skal den være registreret. Den skal være forsynet med nummerplade, og der skal være udstedt en registreringsattest.
2) Registreringsattest, hvoraf fremgår knallertens egenvægt/køreklare vægt og dens tilladte totalvægt.
Eleven skal have kendskab til følgende:
3) Mange lande kræver, at der medbringes original registreringsattest ved kørsel i disse lande.