Lånebekendtgørelsen § 5

Denne konsoliderede version af lånebekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.

Bekendtgørelse nr. 1714 af 13. december 2023

§ 5

Indgåelse af de i § 3, stk. 1, nr. 6, 7 og 8, nævnte aftaler opgøres som den højeste af følgende værdier:

  • 1) Opførelsesomkostningerne/anskaffelsesomkostningerne for de benyttede ejendomme, lokaler m.v. inklusive moms.

  • 2) Værdien af de benyttede ejendomme, lokaler m.v. ifølge den senest foretagne offentlige vurdering ved aftalens indgåelse.

Stk. 2 Når en kommune betaler en løbende ydelse for benyttelse af ejendomme, lokaler m.v., inklusive moms, der kan refunderes i medfør af bekendtgørelsen om momsrefusionsordning for kommuner og regioner, opgøres beløbet efter stk. 1, nr. 1, dog eksklusive moms.

Stk. 3 Ombygningsudgifter, som er aftalt i kontrakt med udlejer, skal medregnes i opgørelsen.

Stk. 4 Ved efterfølgende forbedring i form af udvidelse, renovering eller anden genopretning, der ikke har karakter af almindelig vedligeholdelse af det lejede, medregnes ligeledes et beløb i låntagningen svarende til omkostningerne hertil.

Stk. 5 Når en kommune opsiger en lejeaftale og indgår en ny lejeaftale inden for det samme regnskabsår eller senest den 31. marts i det efterfølgende regnskabsår, reduceres beløbet opgjort efter stk. 1 med værdien af det opsagte lejemål ligeledes opgjort efter stk. 1.

Stk. 6 Hvor en kommune indgår en aftale, som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 6, 7 eller 8, om benyttelse af ejendomme, lokaler m.v., der på tidspunktet for indgåelse af aftalen ikke er opført, henregnes aftalen til kommunens låntagning med et beløb, der i året for aftaleindgåelsen og hvert af de efterfølgende år svarer til opførelsesomkostningerne, der afholdes i det pågældende år.