Kapitel 3 1 Bestyrelse
Fonden ledes af en bestyrelse bestående af 1 formand og 7 andre medlemmer.
Stk. 2 Formanden og 3 bestyrelsesmedlemmer udpeges af ministeren for offentlig innovation. 2 bestyrelsesmedlemmer udpeges af KL. 2 bestyrelsesmedlemmer udpeges af Danske Regioner.
Stk. 3 Bestyrelsesmedlemmerne udpeges på baggrund af deres faglige kvalifikationer og ekspertise og skal tilsammen have de nødvendige kompetencer til at varetage fondens formål.
Stk. 4 Bestyrelsens medlemmer udpeges for en periode på 4 år. Et bestyrelsesmedlem kan genudpeges én gang.
Stk. 5 Ministeren for offentlig innovation kan tilbagekalde et bestyrelsesmedlems udnævnelse, hvis bestyrelsesmedlemmet selv anmoder herom, eller hvis forudsætningerne for bestyrelsesmedlemmets udnævnelse bortfalder, herunder fordi bestyrelsesmedlemmet har medvirket til at træffe dispositioner på fondens vegne i strid med de temaer, der er besluttet i forbindelse med forhandlingerne om finansloven, jf. § 1, stk. 4.
Stk. 6 Ministeren for offentlig innovation fastsætter et honorar til bestyrelsens medlemmer.
Fondens forhold reguleres i en vedtægt.
Stk. 2 Bestyrelsen udarbejder fondens vedtægt og ændringer heri, som godkendes af social- og ældreministeren.
Bestyrelsen leder fonden og disponerer over fondens midler i overensstemmelse med denne lov. Bestyrelsen er ansvarlig for forvaltningen af fondens midler.
Stk. 2 Afgørelser truffet af fonden kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Årsregnskabet for fonden skal revideres af en statsautoriseret revisor udpeget af bestyrelsen.
Stk. 2 Ved revisorskift skal såvel bestyrelsen for fonden som revisoren orientere social- og ældreministeren om årsagen til skiftet.
Stk. 3 Efter revision af årsregnskabet forsyner revisoren dette med en påtegning om, at det er revideret.
Stk. 4 Revisoren har pligt til at deltage i bestyrelsens behandling af sager, hvis det ønskes af blot ét bestyrelsesmedlem.