- Side 795 -
Imidlertid fremgår det af tilbudslovens §§ 14-15, at udbyder skal underrette ansøgere og tilbudsgivere om samme type beslutninger, som også kræver underretning i henhold til håndhævelsesloven ved EU-udbud, herunder særligt beslutninger om prækvalifikation, kontrakttildeling (og indgåelse af rammeaftaler) og annullation af udbuddet.
(...)
...kan forhandles med, når tildelingskriteriet er det økonomisk mest fordelagtige bud, jf. tilbudsloven § 11. Beslutningen om frasortering af de tilbudsgivere, der ikke indbydes til forhandlinger, kræver således en særskilt underretning til de berørte tilbudsgivere. (Der henvises i øvrigt herom nærmere til kapitel 13 »Forhandlinger«, afsnit 2.2.2.1).
Underretningspligten i henhold til tilbudslovens §§ 14-15 omfatter ligesom ved EU-udbud de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Den særlige definition af »berørte« ansøgere og tilbudsgivere, som er fastslået i kontroldirektivets artikel 2 a for EU-udbud er i praksis anvendelig også ved udbud i henhold til tilbudsloven.
Underretning til ansøgere og tilbudsgivere om beslutningen om prækvalifikation, kontrakttildeling, annullation af udbuddet mv. skal ifølge tilbudslovens §§ 14-15 ske »hurtigst muligt«.
- Side 796 -
...stk. 3. Når tildelingskriteriet har været det økonomisk mest fordelagtige tilbud – men udbyder har afstået fra at gennemføre forhandling eller tilbuddene er indhentet ved underhåndsbud – kræves der en tilsvarende begrundelse over for de tilbudsgivere, der har anmodet om en begrundelse (forudsat de har afgivet konditionsmæssige bud), jf. § 15, stk. 4.
- Side 797 -
...begrundelsens indhold som ligger til grund for kravene ved EU-udbud i håndhævelsesloven om en »kort redegørelse for de relevante grunde«. Som omtalt ovenfor i afsnit 1.1.5 udspringer håndhævelseslovens terminologi i så henseende således af bl.a. udbudsdirektivets artikel 41, stk. 2 om netop »det antagne tilbuds karakteristika og relative fordele«.