Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 32

Bemærk, at § 32 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 32, om det har en betydning.

Forbrugerombudsmandens nationale virke

- Side 444 -

...2.– Nedlægge foreløbigt forbud, jf. markedsføringslovens § 36. 11 11. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 36 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 29. – Indtale ensartede krav på erstatning for en flerhed af forbrugere, jf. markedsføringslovens § 34. 12 12. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 34 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 28, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Markedsføringsloven

- Side 450 -

...»enhver med en retlig interesse deri kan anlægge sag om forbud, påbud og erstatning efter § 24«. Et eksempel på privat påtale findes i U 1997.584 SH (autoriseret tagmester). Sagen er nærmere omtalt under afsnittet om generalklausulen. Forbrugerombudsmanden har dog en række forskellige virkemidler, der omfatter andet og mere end anlæggelse af retssag.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerombudsmandens forhandlingsret

- Side 451 -

...hvor sagen ikke tåler udsættelse. 21 21. Borcher & Bøggild 2013, s. 576. Påbud kan dog kun meddeles, hvis en handling ikke kan ændres ved forhandling, jf. markedsføringslovens § 32, stk. 2. Heri må som minimum ligge, at Forbrugerombudsmanden har forsøgt forhandling, eller at der ligger klare indikationer på, at et forsøg vil være virkningsløs.

Læs på Jurabibliotek



Påbudsret

- Side 455 -

...unge. Det er som udgangspunkt domstolene, der har myndighed til at nedlægge påbud og forbud, jf. markedsføringslovens § 24. Der kan udstedes påbud til understøttelse af forbud, jf. markedsføringslovens § 24, stk. 1, 2. pkt., nr. 1. Ligeledes kan der udstedes påbud om genoprettelse af status quo, jf. markedsføringslovens § 24, stk. 1, 2. pkt., nr. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...påbud, jf. markedsføringslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. Klarhedskriteriet må indebære, at den påklagede handling uden for rimelig tvivl er ulovlig. 32 32. Se Juridisk Årbog, afsnit 2.1.2.5, om selvmord som blikfang. Der skal dog forinden forhandles, og kun hvis der ikke derigennem opnås et resultat, kan der gives påbud, jf. ovenfor under afsnit 11.2.1.1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...virkning, jf. markedsføringslovens § 32, stk. 4. 33 33. Efter udløbet af de fire uger er adressaten ikke afskåret fra at få prøvet sagen. Adressaten kan selv indbringe den for domstolene i overensstemmelse med Grundlovens § 63. Findes et påbud ulovligt, kan ankeinstansen opretholde påbuddet under ankebehandlingen, jf. markedsføringslovens § 32, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek



Privatretlige virkemidler

- Side 465 -

...markedsføringslovens § 32, stk. 1, er der i dansk markedsføringsret mulighed for at anlægge privat straffesag om forbud, påbud og erstatning efter § 24. Søgsmålskompetencen følger dansk rets almindelige regler. Det følger dog af bemærkningerne, at erhvervs- og forbrugerorganisationer også har søgsmålskompetence. 48 48. FT 1993-94, tillæg A, sp. 7278.

Læs på Jurabibliotek