- Side 283 -
...lovstridige forhold, og at de er ensartede. Det er ligeledes en forudsætning, at Forbrugerombudsmanden fra hver enkelt af de krænkede forbrugere har opnået den fornødne »begæring« om sagsanlæg, hvilket i praksis normalt vil kræve, at han selv retter henvendelse til forbrugerne om, at han er parat til at tage initiativ til et kumuleret erstatningssøgsmål.
(...)
- Side 284 -
...alene erstatningskrav, hvorimod § 35 omfatter alle krav, som falder inden for Forbrugerombudsmandens virksomhed efter markedsføringsloven, herunder civilretlige krav, der har sammenhæng med en overtrædelse af markedsføringsloven, hvilket ud over erstatning kan være ugyldighed af bestemte aftalevilkår eller tilbagebetaling af uberettigede vederlag m.v.
(...)
...anvendt i praksis. Forbrugerombudsmanden har dog benyttet MFL § 34 til at anlægge kollektiv erstatningssøgsmål efter indhentede begæringer fra en flerhed af forbrugere i en sag om net-auktioner (der endte i et forlig) og MFL § 35 til at anlægge gruppesøgsmål i en sag om bankrådgivning vedrørende såkaldte hedge-obligationer (der også endte i et forlig).