- Side 290 -
...produktgrupper. Se således lægemiddellovens § 63. Senest lovbekendtgørelse nr. 99 af 16. januar 2018. Hvor § 3 om god markedsføringsskik (i det følgende blot generalklausulen)1212. Af flere omtales bestemmelserne i markedsføringslovens §§ 3 og 4 kollektivt som generalklausulerne. omfatter såvel B2C som B2B, omfatter § 4 kun B2C. B2B behandles under afsnit 9.1.3.
- Side 327 -
...hvor forbrugernes økonomiske interesser påvirkes, jf. bestemmelsen i § 3, stk. 3. Der er ikke tilsigtet materielle ændringer i forhold til kravet om god markedsføringsskik. Således vil forhold i strid med god markedsføringsskik, som beskrevet ovenfor, også kunne konstituere en overtrædelse af god erhvervsskik, blot kriterierne i lovens § 8 er opfyldt.
(...)
Markedsføringslovens § 4 er en del af lovens kapitel 2, der vedrører handelspraksis over for forbrugerne. Afgørende for, om kapitel 2 kan anvendes,
- Side 336 -
...næppe stilles krav om, at vildledningen skal være udtryk for en bevist handling. Der kan næppe heller stilles krav om, at forholdet kan rummes af en god skik-bestemmelse.121121. Se hertil EU-Domstolens dom C-435/11 af 19. september 2013 vedr. Team4Travel GmbH, der omhandlede handelspraksisdirektivets artikel 5 svarende til markedsføringslovens § 4.
- Side 358 -
...redaktionelt stof i aviser, blade, radio og på tv, og eksponering af bestemte produkter/logoer i film og tv-udsendelser, som bygger på en aftale mellem en erhvervsdrivende, og de personer som står for produktionen af filmen eller udsendelsen, såkaldt product placement«. Se afsnit 10.6 om luderjournalistik og kort i afsnit 8.2.1 om produktplacering.
(...)
- Side 359 -
...nævnes som eksempel, at artikler i blade og aviser, der reelt er reklamer, tydeligt kan markeres som annoncer. Identifikationen skal ikke nødvendigvis ske direkte i forbindelse med reklamen. I forbindelse med eksponering af produkter i film er det tilstrækkeligt, at det af rulleteksterne før eller efter filmen fremgår, at der har været tale om reklame.
(...)
...de specielle bemærkninger til 2005-markedsføringslovens § 4 om reklameidentifikation fastslået, at »teasere«, hvorved forstås en reklameform, hvor det ikke umiddelbart afsløres, at et billede eller et objekt publiceret på forskellige reklamepladser i det offentlige rum er et led i en reklamekampagne, ikke er i strid med reklameidentifikationskravet.
(...)
...med en sangs skjulte reklamebudskaber, ikke vil kunne »ifalde et ansvar ved at spille sangen uden at gøre opmærksom på, at den indeholder reklamer. Ligeledes vil der heller ikke påhvile en filmimportør eller en biografejer en pligt til af egen drift at undersøge, om film indeholder reklamebudskaber.«160160. Se om medvirkensansvar i afsnit 11.2.1.7.