Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 4

Regelgrundlaget

- Side 20 -

...tilføjelse vedrørende markedsføring, der påvirker forbrugernes økonomiske interesser og dermed omfattes af handelspraksisdirektivet (og dettes krav om forvridning af den økonomiske adfærd). Forhold, der falder inden for handelspraksisdirektivet reguleres af MFL § 4, mens andre forhold, der falder uden for dette direktivs område, reguleres af MFL § 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 21 -

...givetvis ikke helt sjældent se afgørelser, der som hjemmelsgrundlag henviser til en lang række af markedsføringslovens bestemmelser. Se eksempelvis Sø- og Handelsrettens kendelse af 1.3.2018 (A-46-17), hvor en urigtig og vildledende reklame fandtes at være i strid med MFL §§ 3, 4, 5, 6, 20 og 21! (svarende den tidligere markedsføringslovs §§ 1, 3 og 5).

Læs på Jurabibliotek



Lovens anvendelsesområde

- Side 25 -

...anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 1210 af 24.10.2010 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 1202 af 15.11.2017 om tredjepartsbetalinger m.v.

Læs på Jurabibliotek



Indledende om mål og midler – samt om begreberne markedsføring og handelspraksis og lidt om god skik

- Side 27 -

...mulighed for at lade en retlig bedømmelse afspejle den komplekse virkelighed, som mennesker i givne situationer lever og handler i. Denne karakteristik rammer naturligvis især generalklausulerne i MFL §§ 3 og 4, som udtrykker lovens grundlæggende princip i et krav om god skik, henholdsvis god markedsføringsskik og god erhvervsskik, jf. nedenfor pkt. 1.4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 32 -

...om, hvilke hensyn disse regler primært er båret af. Lovens regler om »Oplysningsforpligtelser« (kap. 4) samt § 11 om »Handelspraksis rettet mod børn og unge« har ligeledes hovedvægten lagt på forbrugerbeskyttelse. Reglen om »Uanmodet henvendelse« i MFL § 10 sigter på at beskytte såvel forbrugere som erhvervsdrivende mod en bestemt markedsføringsform.

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne og de retlige standarder

- Side 34 -

...forbrugernes økonomiske interesser (jf. nedenfor pkt. 1.4.2 og pkt. 1.5.2 ved note 40), skal generalklausulen i § 3 anvendes ved siden af generalklausulen i § 4 (og resten af lovens kap. 2), jf. MFL § 3, stk. 3. Valget mellem den (eller de) generalklausul(er), som i situationen skal anvendes, kan nogle gange vise sig at være lidt af en udfordring.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...over for en aftalepraksis i strid med rentelovens præceptive regler, hvilket samtidig indebærer en overtrædelse af markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden havde oprindeligt i sit påstandsdokument henført forholdet under MFL § 4, men ændrede det under hovedforhandlingen til et spørgsmål om MFL § 3, hvilket Sø- og Handelsretten derpå domfældte for.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 35 -

...umiddelbart strafsanktionerede,2424. Generalklausulernes formulering antages ikke at konstituere et tilstrækkeligt klart strafgrundlag, jf. princippet i strfl. § 1, hvorefter straf kræver klar lovhjemmel. men håndhæves navnlig gennem forhandling, forbud og – især mellem erhvervsdrivende indbyrdes – erstatning/vederlag, jf. nærmere nedenfor i afsnit 9.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om forvridning af den økonomiske adfærd samt om smag og anstændighed m.v.

- Side 39 -

I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Da hele handelspraksisdirektivet og dermed også MFL §§ 4-8, alene angår urimelig handelspraksis, der skader forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, som er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 41 -

...forbrugerne, herunder hvor der f.eks. reklameres med bestemte aftalevilkår eller et bestemt aftaleindhold, vil dog også kunne være omfattet af handelspraksisdirektivet og dermed bl.a. MFL § 4, i det omfang forholdet opfylder betingelsen i § 8 om væsentlig forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd.3232. Jf. herved FT 2006-07, Tillæg A, p. 18 v.sp.

Læs på Jurabibliotek



Erhvervslivet og forbrugerne – markedskommunikation

- Side 57 -

...5) handler om »urimelig handelspraksis«, og MFL § 4 opstiller et krav om, at en erhvervsdrivende skal udvise »god erhvervsskik«. Referencerne til »handel« og »erhverv« sigter her eksplicit til de erhvervsdrivendes kommercielle adfærd over for forbrugerne, jf. definitionerne i handelspraksisdirektivets art. 2, litra d og h, samt MFL § 2, nr. 4 og 9.

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne og forbuddene mod vildledende og aggressiv handelspraksis m.v.

- Side 60 -

(B2C) gælder dog som nævnt nu en anden generalklausul i MFL § 4 med krav til de erhvervsdrivende om at udvise »god erhvervsskik« svarende til forbuddet mod »urimelig handelspraksis« i handelspraksisdirektivets art. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forventes at påvirke disses beslutning (og dermed have kommerciel effekt), således objektivt urigtig eller – set med gennemsnitsforbrugerens øjne – vildledende, foreligger der således en overtrædelse af MFL § 5 (og dermed § 4), uden at den erhvervsdrivendes krænkelse af »god erhvervsskik«/»erhvervsmæssig diligenspligt« skal efterprøves yderligere.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 61 -

...MFL § 4, og sager, der tillige (og i så fald primært) kan henføres under en af bestemmelserne i MFL §§ 5-7, lader sig for en praktisk betragtning ikke gennemføre. Da §§ 5-7 imidlertid i modsætning til § 4 er umiddelbart strafsanktioneret, er det i så henseende afgørende, om et forhold subsumeres under §§ 5-7, eller om det alene henføres under § 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1 (stridende mod smag og anstændighed helt uden hensyn til forbrugernes økonomiske interesser), som god erhvervsskik efter MFL § 4 (egnet til at påvirke og forvride forbrugernes økonomiske interesser) og eventuelt tillige MFL §§ 5-7 (vildledende og/eller aggressiv påvirkning og forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd).

Læs på Jurabibliotek



Sprogkrav

- Side 67 -

...produktets anvendelse – skal oplysningerne eller vejledningen gives på en måde, som er forståelig for modtageren. I forbrugerforhold, hvor problemet typisk vil kunne opstå, er dette navnlig relevant i forhold til reglen om god erhvervsskik i MFL § 4 og vildledningsreglerne i §§ 5-6, men også i forhold til oplysningsforpligtelserne i lovens kapitel 4.

Læs på Jurabibliotek



Miljømarkedsføring og etisk markedsføring

- Side 84 -

...handelspraksisdirektivets art. 5 og i særdeleshed art. 6, stk. 1, litra a og b, jf. MFL §§ 4 og 5. I B2B-forhold kan der blive tale om at anvende MFL §§ 3 og 20, jf. f.eks. Sø- og Handelsrettens dom af 11.11.2019 (BS-44586/2018) vedrørende udokumenterede miljøudsagn om bionedbrydelighed og komposterbarhed af papirpotter, som hovedsageligt blev solgt til gartnerier.

Læs på Jurabibliotek



Forbindelsen til den tidlige specialregulering

- Side 95 -

...er interessant i forbrugerforhold (B2C) – som udgangspunkt tilladt. Blot skal den pågældende handelspraksis efter en konkret vurdering kunne leve op til kravene i MFL § 4 om god erhvervsskikskik og §§ 5-7 om vildledning m.v. – nok i særdeleshed § 6 om vildledende udeladelser. Se herom nedenfor pkt. 3.6.2. Forbuddene i MFL § 11 er ikke berørt heraf.

Læs på Jurabibliotek



Den gældende regulering

- Side 97 -

...tilladt«. Dette er næppe forskelligt fra, hvad der gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7, men er blot af forsigtighedshensyn – og for at sikre en korrekt gennemførelse af art. 6 i det underliggende e-handelsdirektiv – skåret ud i pap med specielt henblik på e-handel, jf. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 1806 f. og p. 1832 v.sp.

Læs på Jurabibliotek



Mærkedifferentiering

- Side 107 -

...Forbrugerombudsmanden fandt denne adfærd fra Arlas side vanskeligt forenelig med den etiske udfordring, der ligger i »god skik«-begrebet, ligesom forholdet fandtes egnet til at påvirke efterspørgslen til skade for konkurrenterne, jf. Forbrugerjura 2003, p. 26 f. Forbrugerombudsmandens ræsonnement forekommer meget vidtgående og kan næppe opretholdes.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerforhold (B2C)

- Side 114 -

...kommercielt, skal det for det første stå klart for modtagerne, at der er tale om reklame i afsætningsøjemed, jf. MFL § 6, stk. 4, hvilket kan være en særlig udfordring, når konteksten som her lægger op til noget andet, men i øvrigt vil der efter omstændighederne kunne blive tale om kumulativ anvendelse af MFL §§ 3, 4 og 5-7 (ligesom i den analoge verden).

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis rettet mod eller inkluderende børn og unge

- Side 136 -

...knytter sig til MFL §§ 4-7 og dermed beskyttelsen af børn og unge inden for direktivets område), og dels reglen (eller rettere reglerne) i MFL § 11, der er en rent national regulering (uden for direktivet) af markedsføring rettet mod børn og unge.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 137 -

...art. 5, stk. 3), om generel hensyntagen til bl.a. forbrugernes alder og godtroenhed. Her har man derfor alene generalklausulen i MFL § 4 (direktivets art. 5) og de almindelige regler om vildledende og aggressiv handelspraksis at falde tilbage på – hvilket kræver sandsynliggørelse af en kommerciel effekt af den pågældende handelspraksis, jf. MFL § 8.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...direktivets område, eftersom de regulerer andre beskyttelsesinteresser end de økonomiske. Reglerne i MFL § 3, stk. 2, og § 11 gælder således, uanset om den pågældende handelspraksis også måtte krænke børns og unge forbrugeres økonomiske interesser (og dermed samtidig være reguleret efter direktivet og MFL § 4 – samt §§ 5-9), eller om dette ikke er tilfældet.

Læs på Jurabibliotek



Aftalevilkår

- Side 152 -

...uvigtigt. Resultatet vil i praksis blive det samme, uanset om et aftalevilkår måles og vejes efter god markedsføringsskik i § 3 eller efter god erhvervsskik i § 4. Derimod er det vigtigt, om benyttelsen af et aftalevilkår eventuelt tillige er omfattet af en af lovens vildledningsregler, som i modsætning til generalklausulerne er strafsanktionerede.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...stk. 1. Hvor et vilkår er ugyldigt efter den civilretlige forbrugerlovgivning, vil dette også vedrøre »aftaleretten« i direktivets forstand (jf. omtalen lige ovenfor af art. 3, stk. 2) og dermed være uberørt af direktivet og af MFL § 4.141141. Jf. FT 2006-07, Tillæg A, p. 18 v.sp., og FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...markedsføringsskik i denne bestemmelse. I bemærkningerne til MFL § 4 udtales imidlertid samtidig, at en erhvervsdrivendes overtrædelse af den civilretlige forbrugerbeskyttelseslovgivning som udgangspunkt vil være i strid med god erhvervsskik over for forbrugerne i henhold til MFL § 4, såfremt en sådan praksis er egnet til at forvride forbrugernes økonomiske adfærd.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 154 -

...betydningsfulde aftaleforhold. F.eks. skærpes kravene til sådanne aftalers endelige og bindende indgåelse, ligesom det vil være i strid med god markedsføringsskik og/eller god erhvervsskik, dersom den præsumptivt svage part i forholdet ikke har modtaget de oplysninger, som må anses nødvendige for at skaffe sig et samlet og fyldestgørende overblik over vilkårene.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...1.2. Derimod gælder vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for finansielle virksomheder, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 156.

Læs på Jurabibliotek



Krav til produktets sikkerhed og tjenlighed

- Side 158 -

...udbudt produkt (vare eller tjenesteydelse) i væsentlig grad er utjenlig eller ubrugelig til det angivne formål, kan også indebære en overtrædelse af markedsføringsloven, jf. U 1977.995 SH. Hvis et produkt er generelt uegnet for den målgruppe, som markedsføringen konkret er rettet mod, vil det også kunne anses for en overtrædelse af MFL §§ 3 eller 4.

Læs på Jurabibliotek



Kreditaftaler og boligkreditaftaler

- Side 172 -

...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.

Læs på Jurabibliotek



Sammenlignende reklame

- Side 217 -

...Lidl (EU:C:2010:696, præmis 39), om en indkøbskurv med fødevarer fra to konkurrerende butikskæder. Hvis sammenligningen alene baserer sig på priserne, skal forbrugeren dog oplyses om eventuelle forskelle ved varerne, som kan tænkes at påvirke forbrugernes valg, idet sammenligningen ellers vil være vildledende, jf. sidstnævnte Lidl-dom, præmis 55-56.

Læs på Jurabibliotek



Andre irregulære foranstaltninger

- Side 249 -

...vil kunne være i strid med generalklausulen i MFL § 4, hvis belønningsstrukturen er egnet til at forvride sælgernes betjening og rådgivning af forbrugerne på en måde, som væsentligt kan påvirke og forvride disses økonomiske beslutninger. Forhandlerpræmiering vil efter omstændighederne også kunne stride mod konkurrenceloven, sml. nedenfor pkt. 8.4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en særlig vejledning om forhandlerpræmiering, som senest er opdateret i 2017. Den behandler dog ikke eventuelle konkurrenceretlige problemstillinger, men alene en mulig anvendelse af MFL § 4.

Læs på Jurabibliotek



Særlige samfundspolitiske målsætninger

- Side 257 -

...sanktionsmuligheder består i at kunne udtale kritik og ved grove eller gentagne overtrædelser offentliggøre denne kritik. Endvidere kan nævnet opfordre de tilsluttede organisationer og deres medlemsvirksomheder til konkrete indgreb af kommerciel art eller anmode Forbrugerombudsmanden om at foretage retlige skridt. Se nærmere www.alkoholreklamenaevn.dk.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerombudsmandens virksomhed

- Side 263 -

...Handelsretten fremførte i U 2001.777 H af Forbrugerombudsmandens angivelige »sammenblanding« af spørgsmålet om, hvorvidt en sag skal sendes til politiet med henblik på strafferetlig forfølgning, med spørgsmålet om, hvorvidt virksomheden ved forhandling skal søges påvirket til at afgive tilsagn om dens fremtidige markedsadfærd, er derfor næppe helt retfærdig.

Læs på Jurabibliotek



Erstatning og vederlag

- Side 274 -

...resultatet af en tilstræbt produktefterligning i producentleddet. I B2C-forhold vil krænkelse af »god skik«-normen i MFL § 4 også (og måske oftere) kunne tænkes at føre til nedlæggelse af forbud på et objektivt (retsstridigheds)grundlag, uden at dette nødvendigvis kræver opfyldelse af det til erstatning nødvendige culpakrav, jf. ovenfor pkt. 1.4.1.

Læs på Jurabibliotek