Lov om medarbejderindflydelse i SE-selskaber Kapitel 3

Den konsoliderede version af denne lov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 281 af 26. april 2004

Kapitel 3 1 Referencebestemmelser
Nedsættelse af og kompetence for repræsentationsorganet
§ 19

Der nedsættes et repræsentationsorgan for information og høring efter reglerne i dette kapitel, når

  • 1)   parterne er enige om det eller

  • 2)   der inden for den i § 12 nævnte frist ikke er indgået nogen aftale som anført i § 11 og det kompetente organ i hvert af de deltagende selskaber beslutter at gennemføre stiftelsen og det særlige forhandlingsorgan ikke har truffet den beslutning, der er nævnt i § 16.

§ 20

Repræsentationsorganet har kun kompetence med hensyn til information og høring om spørgsmål, der vedrører SE-selskabet, datterselskaber eller bedrifter, der er beliggende i et andet land, eller vedrører spørgsmål, der går ud over de beføjelser, de besluttende organer i datterselskaber eller bedrifter har i ét land.

§ 21

Repræsentationsorganet består af medarbejdere i SE-selskabet og dettes datterselskaber. Medlemmerne vælges af medarbejderrepræsentanterne eller i mangel heraf af alle medarbejderne.

Stk. 2 Medarbejderne i hver stat, hvor direktiv 2001/86/EF er gældende, skal tildeles en plads i repræsentationsorganet for hver 10 pct. eller en del heraf, som medarbejderne i et land udgør af det samlede antal medarbejdere i de deltagende selskaber og berørte datterselskaber og bedrifter i samtlige lande på det tidspunkt, de i § 3 nævnte oplysninger gives.

Stk. 3 Medlemmer af repræsentationsorganet, der vælges i Danmark, vælges blandt de ansatte af medarbejderrepræsentanterne i samarbejdsudvalgene. Hvor samarbejdsudvalg ikke er oprettet, vælges medlemmerne af tillidsrepræsentanterne. Hvis der ikke er valgt tillidsrepræsentanter, eller hvis det aftales mellem ledelsen og de ordinære repræsentanter for lønmodtagerne, vælges medlemmerne af samtlige lønmodtagere.

Stk. 4 Såfremt der inden valget stilles krav herom, kan samarbejdsudvalget eller gruppen af tillidsrepræsentanter suppleres med repræsentanter for grupper, der ikke er repræsenteret gennem de ordinære samarbejdsudvalgsmedlemmer eller tillidsrepræsentanter.

Stk. 5 Hvis repræsentationsorganet består af mere end 10 medlemmer, vælger organet blandt disse et forretningsudvalg, der højst må bestå af 3 medlemmer.

Stk. 6 Repræsentationsorganet vedtager selv sin forretningsorden.

§ 22

SE-selskabets kompetente organ skal underrettes om sammensætningen af repræsentationsorganet.

§ 23

Repræsentationsorganet skal én gang om året undersøge, om forandringer inden for SE-selskabet, dets datterselskaber og bedrifter medfører, at fordelingen af pladser, jf. § 21, stk. 2, ville være anderledes. I så fald skal repræsentationsorganet konstituere sig på ny, så forandringerne afspejler sig i sammensætningen, i overensstemmelse med det i § 21, stk. 2, anførte om fordeling af pladser.

§ 24

4 år efter, at repræsentationsorganet er nedsat efter reglerne i dette kapitel, skal repræsentationsorganet overveje, hvorvidt der er behov for at indlede forhandlinger med henblik på indgåelsen af den aftale, der er nævnt i § 11, eller om repræsentationsorganet skal fortsætte som hidtil.

Stk. 2 Bestemmelserne om indholdet af en aftale om nedsættelse af et repræsentationsorgan i § 17 finder tilsvarende anvendelse for repræsentationsorganet, hvis det besluttes at indlede forhandlinger i henhold til stk. 1.

Stk. 3 Hvis der ikke er indgået nogen aftale i henhold til stk. 1, når den i § 12 anførte frist herfor er udløbet, fortsætter repræsentationsorganet som hidtil efter reglerne i dette kapitel.

Møde
§ 25

Repræsentationsorganet har krav på at mødes med SE-selskabets kompetente organ mindst én gang om året på grundlag af regelmæssige rapporter, der udarbejdes af det kompetente organ, om udviklingen i SE-selskabets aktiviteter og planlægning. De lokale ledelser underrettes herom.

Stk. 2 Inden mødet skal SE-selskabet give repræsentationsorganet dagsordener for møder i administrations-, ledelses- eller tilsynsorganet og kopier af alle dokumenter, der forelægges generalforsamlingen.

Stk. 3 Mødet skal navnlig vedrøre SE-selskabets struktur, den økonomiske og finansielle situation, den forventede udvikling i aktiviteterne og af produktion og salg, den forventede beskæftigelsessituation og -tendens, investeringer, væsentlige ændringer i organisationen, indførelse af nye arbejdsmetoder eller fremstillingsprocesser, produktionsoverførsel, fusioner, nedskæringer eller lukning af virksomheder, bedrifter eller væsentlige dele heraf og kollektive afskedigelser.

§ 26

Under ganske særlige omstændigheder, der har væsentlig indflydelse på medarbejdernes interesser, herunder navnlig udflytning, lukning af bedrifter eller virksomheder, overførelse eller kollektive afskedigelser, har repræsentationsorganet krav på at blive informeret.

Stk. 2 Repræsentationsorganet eller, hvis repræsentationsorganet navnlig i hastende tilfælde beslutter dette, forretningsudvalget har under de i stk. 1 nævnte omstændigheder efter anmodning krav på at mødes med SE-selskabets kompetente organ eller med repræsentanter med egen beslutningskompetence på et hvilket som helst mere relevant ledelsesniveau inden for SE-selskabet for at blive informeret og hørt om foranstaltninger, der har væsentlig indflydelse på medarbejdernes interesser.

Stk. 3 I de tilfælde, hvor SE-selskabets kompetente organ beslutter ikke at handle i overensstemmelse med repræsentationsorganets udtalelse, har repræsentationsorganet ret til et yderligere møde med SE-selskabets kompetente organ i et forsøg på at nå til enighed.

Stk. 4 Hvis der holdes møde med forretningsudvalget, skal de medlemmer af repræsentationsorganet, som repræsenterer medarbejdere, der er direkte berørt af de pågældende foranstaltninger, også have ret til at deltage.

Stk. 5 Ovennævnte møder får ikke indflydelse på SE-selskabets kompetente organs beføjelser.

Stk. 6 Inden møder med SE-selskabets kompetente organ har repræsentationsorganet eller forretningsudvalget, om fornødent i udvidet sammensætning i overensstemmelse med stk. 4, ret til at holde møde, uden at SE-selskabets kompetente organs repræsentanter er til stede.

§ 27

Medlemmerne af repræsentationsorganet underretter, jf. dog § 41, stk. 1, om tavshedspligt, medarbejderrepræsentanterne i SE-selskabet, datterselskaber og bedrifter om indholdet og resultatet af de informations- og høringsprocedurer, der er iværksat efter dette kapitel.

§ 28

Repræsentationsorganet eller forretningsudvalget kan lade sig bistå af særligt sagkyndige efter medlemmernes eget valg.

§ 29

Repræsentationsorganets medlemmer skal have fri med løn til efteruddannelse, hvis det er nødvendigt for varetagelsen af deres opgaver i repræsentationsorganet.

§ 30

Repræsentationsorganets udgifter afholdes af SE-selskabet, der skal stille tilstrækkelige midler til rådighed for organets medlemmer til, at de kan varetage deres opgaver på passende måde.

Stk. 2 SE-selskabet afholder specielt udgifterne til tilrettelæggelse af møderne og tolkning, opholds- og rejseudgifter for medlemmerne af repræsentationsorganet og forretningsudvalget samt for mindst én særligt sagkyndig, medmindre andet er aftalt.

§ 31

Beskæftigelsesministeren kan fastsætte budgetregler for repræsentationsorganets drift.