- Side 267 -
...ovenfor, at en ordlydsfortolkning ikke kan afklare, om den transportretlige særlovgivning umiddelbart omfatter de multimodale transportaftaler. For at få klarlagt særlovgivningens anvendelsesområde i forhold til de multimodale transportaftaler må man derfor som varslet i kapitel 4 afsnit 3.2.4, i stedet gribe til en formålsfortolkning af særlovgivningen,
- Side 289 -
...at der på sølovens område i lyset af de forskellige internationale søretskonventioner eksistens slet ikke eksisterede international retsenhed.661661. Jf. Ot.prp.nr. 34 (1995-1996). Om lov om endringer i sjøloven m.m. (berging og særregler for innenriks stykkgodstransport), s. 16 f. Det sidste anføres også af Hoeks.662662. Jf. Hoeks (2010) s. 349 f.
- Side 291 -
...er det allerede ovenfor og i kapitel 4 konstateret, at en konsekvent anvendelse af den transportretlige særlovgivning på de multimodale transportaftaler, når der bortses fra COTIF-CIM artikel 1, §§ 3 og 4, og indtil videre sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120, ikke minimerer retsusikkerheden for de involverede parter – snarere tværtimod.
- Side 294 -
transportaftaler, ud over hvad der følger af COTIF-CIM artikel 1, §§ 3 og 4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120, er derfor benægtende.
...varetage og beskytte i dansk rets regulering af de multimodale transportaftaler i dag. Formålsfortolkningen af den transportretlige særlovgivning, fører derfor til, at de multimodale transportaftaler, falder udenfor særlovgivningens anvendelsesområde, når der bortses fra COTIF-CIM artikel 1, §§ 3 og 4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120.
(...)
- Side 295 -
...fra de multimodale transportaftaler, der er underlagt COTIF-CIM artikel 1, §§ 3-4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120, ligger alle andre multimodale transportaftaler således uden for særlovgivningens kerneområde. Skal disse aftaler derfor sammen med de unimodale transportaftaler underlægges den utidssvarende og præceptive særlovgivning,
(...)
- Side 296 -
Konklusionen på spørgsmålet, om den transportretlige særlovgivning umiddelbart regulerer de multimodale transportaftaler, er dermed, at disse aftaler ikke umiddelbart er underlagt den transportretlige særlovgivning, ud over hvad COTIF-CIM artikel 1, §§ 3 og 4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120, tilsiger.
...er de multimodale transportaftaler ikke underlagt den transportretlige særlovgivning, udover hvad der følger af COTIF-CIM, artikel 1, §§ 3 og 4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120. I stedet er de multimodale transportaftaler underlagt udfyldende dansk ret. Indholdet af udfyldende dansk ret er beskrevet ovenfor i kapitel 4 og kapitel 3.