Bøger, som nævner Luftfartsloven § 120

Indledning og plan for gennemgangen

- Side 267 -

...ovenfor, at en ordlydsfortolkning ikke kan afklare, om den transportretlige særlovgivning umiddelbart omfatter de multimodale transportaftaler. For at få klarlagt særlovgivningens anvendelsesområde i forhold til de multimodale transportaftaler må man derfor som varslet i kapitel 4 afsnit 3.2.4, i stedet gribe til en formålsfortolkning af særlovgivningen,

Læs på Jurabibliotek



Særligt om forholdet ml. partsautonomi og international retsenhed

- Side 289 -

...på sølovens område i lyset af de forskellige internationale søretskonventioner eksistens slet ikke eksisterede international retsenhed. 661 661. Jf. Ot.prp.nr. 34 (1995-1996). Om lov om endringer i sjøloven m.m. (berging og særregler for innenriks stykkgodstransport), s. 16 f. Det sidste anføres også af Hoeks. 662 662. Jf. Hoeks (2010) s. 349 f.

Læs på Jurabibliotek



Særlige hensyn der bør beskyttes via præceptiv lovgivning

- Side 291 -

...er det allerede ovenfor og i kapitel 4 konstateret, at en konsekvent anvendelse af den transportretlige særlovgivning på de multimodale transportaftaler, når der bortses fra COTIF-CIM artikel 1, §§ 3 og 4, og indtil videre sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120, ikke minimerer retsusikkerheden for de involverede parter – snarere tværtimod.

Læs på Jurabibliotek



Kan formålene bag særlovene bære en autonom anvendelse på de multimodale transportaftaler?

- Side 294 -

transportaftaler, ud over hvad der følger af COTIF-CIM artikel 1, §§ 3 og 4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120, er derfor benægtende.

Læs på Jurabibliotek


Konklusionen på formålsfortolkningen af særlovene

...varetage og beskytte i dansk rets regulering af de multimodale transportaftaler i dag. Formålsfortolkningen af den transportretlige særlovgivning, fører derfor til, at de multimodale transportaftaler, falder udenfor særlovgivningens anvendelsesområde, når der bortses fra COTIF-CIM artikel 1, §§ 3 og 4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 295 -

...fra de multimodale transportaftaler, der er underlagt COTIF-CIM artikel 1, §§ 3-4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120, ligger alle andre multimodale transportaftaler således uden for særlovgivningens kerneområde. Skal disse aftaler derfor sammen med de unimodale transportaftaler underlægges den utidssvarende og præceptive særlovgivning,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 296 -

Konklusionen på spørgsmålet, om den transportretlige særlovgivning umiddelbart regulerer de multimodale transportaftaler, er dermed, at disse aftaler ikke umiddelbart er underlagt den transportretlige særlovgivning, ud over hvad COTIF-CIM artikel 1, §§ 3 og 4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120, tilsiger.

Læs på Jurabibliotek


Udfyldende dansk rets rolle

...er de multimodale transportaftaler ikke underlagt den transportretlige særlovgivning, udover hvad der følger af COTIF-CIM, artikel 1, §§ 3 og 4, sølovens § 310 og muligvis luftfartslovens § 120. I stedet er de multimodale transportaftaler underlagt udfyldende dansk ret. Indholdet af udfyldende dansk ret er beskrevet ovenfor i kapitel 4 og kapitel 3.

Læs på Jurabibliotek