- Side 329 -
Efter offentlighedslovens § 1, stk. 2, skal myndigheder mv., der er omfattet af loven, sørge for, at det i stk. 1 nævnte hensyn til åbenhed i videst muligt omfang varetages ved valg, etablering og udvikling af nye it-løsninger. Af bestemmelsens forarbejder fremgår bl.a. følgende:
(...)
...konsekvensanalyse i forbindelse med udarbejdelse af kravsspecifikationer og øvrigt udbudsmateriale samt valget mellem forskellige bud i en udbudsrunde. Også i forbindelse med andre indkøbsprocedurer skal hensynet inddrages, ligesom det kontinuerligt skal inddrages under systemudvikling, testforløb samt under løbende tilretning af den digitale løsning.
(...)
...baggrund af såvel reglerne om ret til indsigt i oplysninger i f.eks. offentlighedslovens § 8 og §§ 11-12 som forarbejdernes tilkendegivelser kan der næppe være tvivl om, at pligten til at inddrage hensynet til åbenhed sigter til alle informationer i den digitale forvaltnings løsninger. Dette synes da også at være den forståelse, der er anlagt i praksis.
(...)
- Side 330 -
...at søge efter sager om et bestemt emne, f.eks. efter specifikke bestemmelser i lovgivningen, og mulighed for automatisk generering af aktlister eller mulighed for på én gang at foretage et samlet udskrift af en sags dokumenter. Et andet eksempel er omdannelse af elektroniske noteringer på en sag til dokumenter, som derefter automatisk journaliseres.
- Side 331 -
Denne regel om datatransparens gælder imidlertid, som det fremgår, kun, hvis en række betingelser er opfyldt. Under udviklingen af den sagsbehandlende løsning skal det i videst muligt omfang sikres, at der tages højde for disse undtagelser. Løsningen skal indrettes til at muliggøre indsigt, jf. offentlighedslovens § 1, stk. 2.
(...)
- Side 332 -
Som nævnt ovenfor i afsnit 3.3.1 følger det af offentlighedslovens § 1, stk. 2, at myndigheder mv., der er omfattet af loven, skal sørge for, at det i stk. 1 nævnte hensyn til åbenhed i videst muligt omfang varetages ved valg, etable-
(...)
- Side 333 -
...dataudtræk understøttes i videst muligt omfang, herunder ved at indføre en funktionalitet i løsningen, der giver mulighed for at markere fortrolige oplysninger mv. for derved at mindske ressourceforbruget ved anonymisering og øvrige sagsbehandlingsskridt i den forbindelse. Se også FOB 2016-48 om dataudtræk for Moderniseringsstyrelsens indkøbsdatabase.
- Side 335 -
Under udvikling og ved valg af it-løsninger skal myndighederne således indtænke, at der i videst muligt omfang kan gives let adgang til de oplysninger, der vil blive opbevaret om fysiske personer. Dette følger af offentlighedslovens § 1, stk. 2, samt af kravet om data protection by design i databeskyttelsesforordningens artikel 25.
...der dog kun gælder for fysiske personer, eller på om de ret snævre betingelser for dataudtræk efter offentlighedslovens § 11 er opfyldt, medmindre myndigheden vælger at indbygge meroffentlighed efter offentlighedslovens § 1, stk. 2, og et underliggende princip herom. Endelig er der efter offentlighedsloven ikke ret til aktindsigt i elektroniske spor.
(...)
Betydningen af offentlighedslovens § 1, stk. 2, er især, at hensynet til at fremme af åbenhed og let adgang til aktindsigt er pligtmæssigt at inddrage i
- Side 337 -
...til myndighederne, end hvad der følger af offentlighedslovens § 1, stk. 2, se om denne bestemmelse ovenfor, afsnit 3.3.1. Det må derfor anses for uafklaret, om denne regulering stiller krav om ekstern transparens, når der anvendes beregningsmodeller, automatiske processer mv. til at håndtere f.eks. sager om godkendelse af forurenende virksomheder mv.
- Side 342 -
...miljøoplysninger, som er relevante for deres funktioner, og som de er i besiddelse af, eller som opbevares for dem, på en sådan måde, at de aktivt og systematisk kan formidles, herunder navnlig elektronisk, til offentligheden. Bestemmelsen synes dog ikke på dette punkt at stille større krav til myndighederne, end hvad der følger af offentlighedslovens § 1, stk. 2.
- Side 344 -
...aktindsigt er pligtmæssigt at inddrage i forbindelse med indkøb, tilpasning, udvikling og anvendelse af bl.a. sagsbehandlende teknologier. Denne bestemmelse sigter således til at sikre, at nye it-løsninger f.eks. skal udvikles således, at det er muligt ved få og enkle kommandoer at få foretaget et dataudtræk i overensstemmelse med offentlighedslovens § 11.