Bøger, som nævner Selskabsloven § 361

Til stk. 1

- Side 769 -

...2 er det præciseret, at ansvaret påhviler hvert enkelt medlem af bestyrelsen og direktionen. Denne præcisering følger allerede af selskabsrettens almindelige regler, jf. SL § 361, hvorefter disse selskabsorganer nok er kollektive enheder, men hvor hvert enkelt medlem har ansvar for organets opfyldelse af dets pligter og bedømmes individuelt herfor.

(...)

...regulering, som fondsmæglerselskaber er, fordi culpaansvaret er fleksibelt og forudsætter, at man udviser den adfærd, som kan forventes af en, dvs. overholder gældende lovgivning, herunder reguleringen af årsrapporter. Reguleringen giver dermed en forventning om, at det enkelte medlem af ledelse har kendskab til og en vis basal forståelse for disse krav.

Til stk. 1

- Side 791 -

Hvis der er fejl i den supplerende beretning, herunder hvis den ikke kan godtgøres at være retvisende, er hvert medlem af ledelsen personligt ansvarlig herfor efter standarden i SL § 361. Se note 2 til § 146, stk. 1. Endvidere kan der foreligge et strafansvar efter § 266, stk. 1, nr. 1.