Bøger, som nævner Skatteforvaltningsloven § 20

Bemærk, at § 20 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 20, om det har en betydning.

Skatteforvaltningslovens partsbegreb

- Side 72 -

...partsstatus i sådanne sager herefter må indfortolkes i Skatteforvaltningslovens udvidede partsbegreb.5959. Se hertil Jan Pedersen i TfS 2012.273: »Det skatteretlige partsbegreb«. Også i øvrige tilfælde, hvor der består en konneksitet mellem flere ansættelser, og hvor der således er en direkte sammenhæng mellem disse, består udvidet partsstatus. SFL § 27,

Læs på Jurabibliotek



Kontradiktion – Sagsfremstilling og »agterskrivelse«

- Side 77 -

...kontradiktionsprincippet, der sikrer, at de tilvejebragte oplysninger tilgår parten, og at denne gives mulighed for at afgive en udtalelse herom og i øvrigt fremføre sin opfattelse af sagen under et møde med forvaltningen. Kontradiktionsprincippet er udførligt lovreguleret i SFL § 20 om såkaldt »agterskrivelse«, der nærmere udfylder princippet ved ændret skatteansættelse.

Læs på Jurabibliotek


Sagsfremstilling

...90). Yderligere skal der ikke udfærdiges sagsfremstilling i afgørelse om bindende svar bortset fra bindende svar, der afgives af Skatterådet jf. SFL § 19, stk. 1, nr. 7. Denne undtagelse må begrundes med, at et bindende svar afgives på foranledning af forespørgeren og med dennes beskrivelse af det faktum, som det bindende svar afgives på grundlag af.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 78 -

...undtager ikke ændrede skatteansættelser for juridiske personer, hvorfor sådanne såvel er omfattet af kravet om sagsfremstilling efter SFL § 19, stk. 1, som kravet om »agterskrivelse« i SFL § 20 (jf. straks nedenfor). I praksis vil varslingen af en indkomstforhøjelse dog blive foretaget ved en »agterskrivelse«, der opfylder begge bestemmelsers betingelser.

Læs på Jurabibliotek



»Agterskrivelse«

- Side 79 -

SFL § 20 indeholder specifikke regler for den sagsfremstilling, som skal udfærdiges ved påtænkte ændringer i en skattepligtigs indkomstoplysninger eller allerede foretagne skatteansættelse. Da den foreskrevne meddelelse om myndighedernes påtænkte ændringer indeholder en angivelse af, hvad myn-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 80 -

Ved visse ansættelsesændringer, f.eks. ændringer i selskabers indkomstoplysninger eller allerede foretagne ansættelser, skal der efter SFL §§ 19-20 udfærdiges både sagsfremstilling og agterskrivelse. Dette kan evt. opfyldes gennem et og samme varsel med tilhørende sagsfremstilling.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...agterskrivelsen varslede forhøjelse ikke var ugyldig. Er skatteyderen aktuelt repræsenteret ved professionel rådgiver, og forvaltningen er orienteret herom, skal fremsendelse ske såvel til rådgiveren som til den skattepligtige. Inddragelse af professionel rådgiver forudsætter derfor den skattepligtiges konkrete og aktuelle tilsagn, jf. SKM 2008.848 SKAT.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 82 -

Efter SFL § 20, stk. 1, skal agterskrivelse fremsendes til den skattepligtige og evt. andre parter, som er omfattet af det udvidede partsbegreb, jf. ovenfor p. 72.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 84 -

...indført ved L 1999.381. SFL § 20, stk. 2, giver skatteyderen krav på et møde med skattemyndighederne før afgivelse af en udtalelse. Skattemyndighederne vil normalt kunne kræve, at et begæret møde afholdes inden for den angivne frist.8080. Jf. TfS 1997.350 LSR. Fristen er alene en minimumsfrist, som efter omstændighederne kan og skal forlænges. For-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 85 -

...27. december 1993. Samtidig anmodede skattemyndighederne om, at den skattepligtige senest den 23. december 1993 skulle give meddelelse, om han ønskede mundtlig forhandling. Da den skattepligtige ikke havde rettet henvendelse herom den 23. december 1993, blev ansættelsen foretaget denne dag. Landsskatteretten statuerede, at ansættelsen var ugyldig.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 87 -

...sagsfremstilling og »agterskrivelse« efter SFL §§ 19-20 ud fra en generel væsentlighedsvurdering må føre til ansættelsens ugyldighed. Dette må begrundes med, at den skattepligtige er uden den retssikkerhedsgaranti, som sikrer, at sagen afgøres på grundlag af korrekte og fuldt dækkende oplysninger. Denne generelle væsentlighedsvurdering er navnlig nærliggende,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 89 -

...andre end den skatteyder, som ansættelsen direkte retter sig imod, er dog tvivlsom ikke mindst i lyset af skattemyndighedernes tavshedspligt. Uanset dette er der næppe tvivl om, at den manglende underretning af andre parter kun undtagelsesvist vil medføre ugyldighed over for skatteyderen, selv når denne dog selv har modtaget behørig agterskrivelse.

Læs på Jurabibliotek


Kontradiktion og høringspligt efter Forvaltningsloven

...indhentet bindende forhåndsbesked om de skattemæssige konsekvenser af et påtænkt ejendomssalg. Skattemyndighederne indhentede oplysninger hos den lokale skattemyndighed, men forelagde ikke disse for murermesteren. Landsskatteretten statuerede, at den bindende forhåndsbesked var ugyldig, idet de indhentede oplysninger var til ugunst for murermesteren.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 90 -

...for sagens afgørelse. Et forestående udløb af ansættelsesfristen i SFL § 26 vil således kunne begrunde, at kontradiktion efter Forvaltningsloven kan undlades. Derimod vil udsendelse af agterskrivelse ikke kunne undlades, selvom ansættelsesfristen efter SFL § 26, stk. 1, ikke giver mulighed for udsendelse af agterskrivelse med tilhørende svarskrift.

Læs på Jurabibliotek


Begrundelse

...skatteinteressentskab, som blev anset for fiktivt. Ansættelsesændringen var følgelig begrundet i den skatteretlige realitetsgrundsætning. I SKM 2003.288 H statuerede Højesteret, at en begrundelsesmangel i en afgørelse var udbedret i en senere skrivelse, hvorfor der ikke forelå en formalitetsmangel. Indebærer afgørelsen en ændret skatteansættelse, er begrundel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 91 -

...20 omhandlede agterskrivelse eller den efterfølgende afgørelse, som er nødvendig, såfremt skatteyderen har haft indsigelser mod agterskrivelsen. Den herefter udfærdigede talmæssige skatteansættelse er ikke omfattet af begrundelseskravet ud over, at den skal indeholde en henvisning til Skattestyrelsens agterskrivelse eller herpå følgende afgørelse.

Læs på Jurabibliotek