Bemærk, at § 20 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 20, om det har en betydning.
- Side 103 -
...heraf følgende restskat eller overskydende skat. Forholdet mellem disse to sæt af forældelsesregler kan beskrives således, at en genoptagelse er udelukket, blot et af regelsættene medfører en forældelse. Et varsel om foretagelse af en skatteansættelse efter SFL § 20, jf. §§ 26-27, vil dog afbryde den formueretlige forældelse, jf. SFL § 34 a, stk. 2.
- Side 107 -
...ansættelsesændring, selvom det fuldt tilstrækkelige faktiske grundlag ikke foreligger SKM 2010.752 SKAT. Angivelse i, at der kan tages forbehold om ændret skatteansættelse, synes ikke forenelig med de anførte forvaltningsretlige principper. I stedet må Skattestyrelsen foretage sædvanlig ansættelse med mulighed for ændring inden for fristerne i SFL §§ 26-27.
- Side 109 -
...især kravet om, at agterskrivelsen indeholder en individuel angivelse af den omhandlede sags faktiske forhold og de retsregler, som indeholder det fornødne grundlag for den varslede skatteansættelse, jf. SFL § 20, stk. 2’s henvisning til kravene til en forvaltningsafgørelses begrundelse i FVL § 24. Det fremgår af sidstnævnte bestemmelse, at der skal
(...)
- Side 110 -
Agterskrivelser, som ikke har det krævede konkrete og individuelle indhold, men grundet myndighedernes manglende oplysninger på tidspunktet forud for ansættelsesfristens udløb alene har et helt abstrakt indhold, opfylder således ikke kravene i SFL § 20 og kan derfor ikke afbryde ansættelsesfristen i SFL § 26, stk. 1.
- Side 121 -
...skattepligtige en reaktionsfrist, også kaldet »den lille ansættelsesfrist«, der pålægger en forpligtelse til at reagere ved agterskrivelse efter SFL §§ 19-20 henholdsvis henvendelse til myndighederne inden 6 måneder efter, at myndighederne henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære ansættelse.
(...)
...omfattende faktiske eller retlige udredninger. Er den ekstraordinære ansættelse omfattet af misbrugsklausulen i LL § 3, og derfor skal forelægges Skatterådet forinden udsendelse af agterskrivelse, forlænges den »lille ansættelsesfrist« med 1 måned, dog således at forelæggelse for Skatterådet afbryder ansættelsesfristen, jf. LL § 3, stk. 7, og ovenfor p. 63.
(...)
...§§ 19-20 ved afgivelse af agterskrivelse være udtryk for et konkret varsel om en nærmere afgivet ansættelse, der som udgangspunkt må kunne støttes af en begrundelse, der både i retlig og faktisk henseende opfylder det almindelige begrundelseskrav i FVL § 24. Tilsvarende må den skattepligtiges anmodning om genoptagelse have en sådan klarhed, at den
- Side 149 -
...det indskydende selskab ophører. Derimod er der ikke hjemmel til, at en skatteyder, som har succederet i overdragerens skattemæssige stilling i ét eller flere aktiver – f.eks. efter omstruktureringsreglerne, reglerne om generationsskifte i KSL §§ 33 C og 33 D – kan opnå genoptagelse af overdragerens skatteansættelser vedrørende det overdragne aktiv.
- Side 158 -
...kendelse til Skatteankestyrelsen, påbegyndes en ny supplerende forældelsesfrist på 1 år efter Forældelseslovens § 21, stk. 2. Indbringes landsskatteretskendelsen for domstolene, påbegyndes en ny 1 års frist fra sagens endelige afgørelse, dvs. ved upåanket dom. Herved sikres, at forældelse ikke indtræder under en igangværende klage- og domstolsprøvelse.