Bemærk, at § 20 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 20, om det har en betydning.
- Side 554 -
...forvaltningslovens §§ 19‑21, kan følge af særlige lovbestemmelser eller af bestemmelser fastsat i henhold til lov på de enkelte forvaltningsområder. Eksempelvis indeholder skatteforvaltningslovens §§ 19 og 20 regler om sagsfremstilling og høring ved såkaldte agterskrivelser, der supplerer og udvidelser partshøringspligten i forhold til forvaltningslovens alminde-
- Side 558 -
...vandforsyningslovens § 74. Se også skatteforvaltningslovens §§ 19 og 20 om pligt til skriftlig underretning om påtænkt ændring af skatteansættelse i forhold til det selvangivne. Endelig vil også oplysningsreglerne i databeskyttelsesforordningens art. 14 undertiden indebære, at parten får viden om sagens eksistens, jf. nedenfor under pkt. 4 i dette indledningsafsnit.
- Side 579 -
...Efter en konkret væsentlighedsvurdering kunne den omstændighed, at der blev truffet afgørelse dagen inden udløbet af høringsfristen, herefter ikke føre til ugyldighed. Se også U 2003.1739 H, der afviser ugyldighed i en situation, hvor myndigheden traf afgørelsen i sagen, efter at parten havde indgivet sit høringssvar, men inden høringsfristens udløb.
- Side 607 -
...særlovgivningen, at en høring skal ske skriftligt, jf. f.eks. skatteforvaltningslovens §§ 19 og 20 om sagsfremstillinger og agterskrivelser. I mangel af sådanne særlige lovregler vil myndigheden normalt kunne gennemføre en partshøring efter § 19 på både et mundtligt og et skriftligt grundlag. Eksempelvis vil partshøringen kunne ske i et møde eller telefo-
- Side 615 -
Endelig kan en vis vejledning følge af lovbestemte høringsfrister i særlovgivningen, jf. f.eks. skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2, der foreskriver en høringsfrist på mindst 15 dage regnet fra høringsskrivelsens datering.