Bemærk, at § 29 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 29, om det har en betydning.
- Side 23 -
...for omvalg og genoptagelse. Afgrænsningen af omgørelse over for tilgrænsende retsregler er behandlet nedenfor under kapitel 2.3 til 2.5. Endvidere behandles i kapitel 2.6 forholdet til ligningslovens § 2, stk. 5, om såkaldt betalingskorrektion, der gælder ved siden af og i et vist omfang overlapper omgørelsesreglen i skatteforvaltningslovens § 29.
Det er ikke i skatteforvaltningslovens § 29 eller bestemmelsens forarbejder nærmere afgrænset, hvad der forstås ved en » ansættelse af indkomst- og ejen-
(...)
- Side 27 -
...aktionærlånet), var der ikke den krævede sammenhæng mellem den privatretlige disposition, der ønskedes omgjort (tilbagebetaling), og ansættelsen (beskatningen af aktionærlånet). Landsskatteretten tilføjede i øvrigt bl.a., at heller ikke betingelsen i skatteforvaltningslovens § 29, stk. 1, nr. 2, om utilsigtede skattemæssige virkninger var opfyldt,
(...)
- Side 28 -
...ønskedes efterfølgende at ændre vilkåret om fuld succession til delvis succession, da de – i modsætning til hvad de oprindeligt havde antaget – blev klar over, at der ikke kunne anvendes etableringskontomidler til finansiering af købet 36 36. Se om retsstilling i relation til omvalg f.eks. SKM 2013.294 H, SKM 2020.53 Ø og nedenfor under kapitel 2.3.
- Side 30 -
...gælde, at dispositionerne skal bedømmes som selvstændige dispositioner, medmindre der er en nær sammenhæng mellem dem. I dommen lægger Højesteret således vægt på, at parterne i forbindelse med salget af landbrugsejendommen » havde forudsat, at køber kunne anvende etableringsfondsmidler uden beskatning til betaling af den kontante del af købesummen «.
(...)
- Side 31 -
...entrepriseaftale. Entrepriseaftalen vil utvivlsomt være omfattet. I relation til afgrænsningen af, om en disposition er privatretlig, er det afgørende efter ordlyden dispositionens karakter og ikke parternes status. En privatpersons køb af en fast ejendom fra en kommune er således en privatretlig disposition, selvom kommunen er en del af det offentlige.
(...)
- Side 32 -
...successionsregler ikke længere anvendes eller kun anvendes delvist, er »en ændring af dispositionen« i skatteforvaltningslovens forstand. Problemstillingen drøftes nærmere nedenfor under kapitel 3.1 om ændring af den oprindelige disposition. Se om betydningen af skattemæssig succession også nedenfor under kapitel 3.3 om skattebesparelse eller -udskydelse.
- Side 38 -
...ikke kunne ske omgørelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 29. Vestre Landsret anså overdragelsen og den i forlængelse heraf foretagne hævning af etableringskontomidler som én samlet disposition og fandt, at den ønskede ændring var omfattet af omgørelsesbestemmelsen i nu skatteforvaltningslovens § 30. Landsretten udtalte om dette spørgsmål, at
(...)
Landsretten afslog imidlertid alligevel tilladelse til omgørelse, da landsretten ikke fandt, at betingelsen i (nu) skatteforvaltningslovens § 29, stk. 1, nr. 2, var opfyldt.
(...)
- Side 39 -
...oprindelige disposition derimod ændringer af det civilretlige grundlag, foreligger en ændring af dispositionen, som falder inden for anvendelsesområdet for skatteforvaltningslovens § 29. Dette gælder ifølge dommen også, selvom den civilretlige ændring alene består i, at et vilkår om succession udskiftes med et vilkår om delvis eller ingen succession.
(...)
- Side 40 -
...derfor læses sådan, at Landsskatteretten har taget Højesterets dom i SKM 2006.629 H til sig og fortolker omgørelsesreglen i lovens § 30 sådan, at situationen falder uden for omgørelsesreglen, hvis »reparationen« af den oprindelige disposition ikke indebærer ændringer i det civilretlige grundlag, men alene foretagelse af et ændret valg i selvangivelsen.
- Side 47 -
...karakteristisk for de situationer, hvor skatteforvaltningslovens § 29 kan komme i spil, at skatteansættelsen af den skattepligtige oprindeligt er foretaget på et korrekt faktisk grundlag, men at det faktiske grundlag efterfølgende ønskes ændret. Først når skattemyndighederne har tiltrådt, at dispositionen kan ændres med skattemæssig virkning, og æn-
(...)
- Side 49 -
...der i §§ 26-30 indeholder særlige regler om anmeldelse af gaver og fastsættelse af gaveafgift. 74 74. Gives tilladelse til omgørelse af en gavedisposition i medfør af skatteforvaltningslovens § 29, og omgøres dispositionen, skal behandlingen af en tidligere indgiven gaveanmeldelse naturligvis genoptages, jf. f.eks. forudsætningsvist SKM 2002.403 LR.
- Side 51 -
...formentlig, at beskatningen skal ske hos den af parterne, som civilretligt har erhvervet ret til indtægterne eller været forpligtet til at afholde udgifterne, men parternes handlemåde og indholdet af det civilretlige opgør mellem dem spiller givetvis også ind. Omgørelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 29 kommer således ikke på tale i disse tilfælde.
- Side 52 -
...skatteansættelse er foretaget på et ukorrekt eller forkert grundlag og må ændres ved genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 26. Uden for genoptagelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 26 kan genoptagelse ske med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1. Omgørelsesreglen i skatteforvaltningslovens § 29 kommer således ikke i spil.
- Side 60 -
...uvirksomhed frafaldet, således at aftalen bliver bindende, og ønsker parterne efterfølgende alligevel at ændre aftalen, vil dette i skattemæssig henseende forudsætte en tilladelse til omgørelse. De skatteretlige reguleringer følger umiddelbart af de civilretlige virkninger af ugyldigheden og tilladelse til omgørelse er derfor ikke nødvendig. Uden for
- Side 65 -
...genoptagelse indgives inden udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26. Indgives anmodningen først senere, kan genoptagelse kun komme på tale, hvis der kan fås genoptagelse i medfør af lovens § 27, stk. 1, nr. 8, om særlige omstændigheder. Det er indtil videre uafklaret, i hvilket omfang der vil kunne ske genoptagelse efter sidstnævnte bestemmelse.
(...)
- Side 66 -
...kommer i spil. Skatteansættelsen er således baseret på forkerte faktiske oplysninger om den skattepligtiges valg (forkerte eller urigtige faktiske forhold) og kan berigtiges ved genoptagelse. 116 116. Se hertil også Maria Wessel Lindberg og Kaspar Bastian, SR-SKAT 2015.236 (afsnit 2.2) og Bastian og Lindberg, Skatteansættelse, side 42 ff. og 97 ff.
(...)
- Side 67 -
»Adgangen til at rette fejl eller søge omgørelse følger af de almindelige regler herom. Hvis lånet er opstået ved en ren fejlekspedition, kan fejlen rettes uden at søge omgørelse efter skatteforvaltningslovens § 29.« 118 118. L 199, Folketingstidende 2011-12, bilag 21.
(...)
- Side 68 -
...resterende beløb blev anset som maskeret udlodning. Ligningsrådet gav tilladelse til, at indbetalingerne vedrørende år 2000 ud over fradragsbeløbene blev omgjort. 122 122. Se vedrørende omgørelse af indbetalinger på pensionsordninger også SKM 2006.245 LSR (omgørelse nægtet), SKM 2006.789 LSR (omgørelse tilladt) og SKM 2005.419 LR (omgørelse tilladt).
- Side 69 -
...skattestyrelseslovens § 37 C (nu skatteforvaltningslovens § 29) er » såvel lex posterior som lex specialis i relation til omgørelse «. Ligningsrådet fandt tilsvarende i SKM 2003.476 LR, at der kunne ske omgørelse af et indskud på en etableringskonto trods særregulering af situationen. Udsagnet i Den juridiske Vejledning kan derfor ikke opretholdes fuldt ud.
(...)
...specialbestemmelse, om den udelukker omgørelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 29. Dette har Ligningsrådet ikke fundet var tilfældet i de to afgørelser. Under hensyn til den generelle karakter af § 29 vil omgørelse formentlig kun være udelukket, hvor det fremstår som utvivlsomt, at lovgiver har tilsigtet at afskære muligheden for omgørelse.
...indkomst i henhold til lovens § 2, stk. 1. Bestemmelsen er endvidere mere begrænset end skatteforvaltningslovens omgørelsesregel derved, at den – som nævnt – alene giver mulighed for reparationsomgørelse og ikke fuldstændig omgørelse. Endelig kan ligningslovens § 2, stk. 5, siges at være mere begrænset end skatteforvaltningslovens omgørelsesregel der-
(...)
- Side 70 -
...Påtagelsen af forpligtelsen til at betale skal ske i tilknytning til foretagelsen af ansættelsesændringerne. Omgørelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 29 kan normalt ske, blot anmodning herom er indgivet til skattemyndighederne inden for de sædvanlige genoptagelsesfrister i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27, jf. nærmere nedenfor i kapitel 5.
- Side 81 -
...ligningslovens § 16 E, men omgørelse vil være udelukket bl.a. hvis dispositionen i overvejende grad har været båret af hensyn til at spare eller udskyde skatter, jf. § 29, stk. 1, nr. 1. Se herom kapitel 3.3 nedenfor. Skatteforvaltningslovens § 28 om skatteforbehold henviser heller ikke til ligningslovens § 16 E. Se om betydningen heraf kapitel 2.4.2 ovenfor.