Kapitel 3 Oplysningspligt for tjenesteydere
Tjenesteyderen skal stille følgende oplysninger til rådighed for tjenestemodtageren:
-
1) Tjenesteyderens navn.
-
2) Den fysiske adresse, hvor tjenesteyderen er etableret.
-
3) Kontaktoplysninger, herunder telefonnummer og eventuel e-mailadresse.
-
4) Hvis tjenesteyderen er optaget i Det Centrale Virksomhedsregister oplysninger om CVR-nummer.
-
5) Almindelige forretningsbetingelser, hvor tjenesteyderen anvender sådanne.
-
6) Om tjenesteyderen anvender aftaleklausuler om lovvalg og/eller værneting.
-
7) Om der ydes en ikke-lovpligtig garanti.
-
8) Prisen for tjenesteydelsen, hvis tjenesteyderen på forhånd har fastsat en pris for en given type ydelse.
-
9) Tjenesteydelsens vigtigste karakteristika, hvis de ikke allerede fremgår af sammenhængen.
Stk. 2 Tjenesteyderen kan selv bestemme, hvordan oplysningerne gives. Oplysningerne kan eksempelvis
-
1) meddeles af tjenesteyderen på dennes eget initiativ,
-
2) være nemt tilgængelige for tjenestemodtageren dér, hvor tjenesteydelsen udføres eller kontrakten er indgået,
-
3) være nemt tilgængelige for tjenestemodtageren ad elektronisk vej via en adresse opgivet af tjenesteyderen eller
-
4) fremgå af ethvert informationsmateriale, tjenesteyderen har givet tjenestemodtageren, og hvori tjenesteydelserne er beskrevet i detaljer.
Tjenesteyderen skal efter anmodning fra tjenestemodtageren oplyse, hvis tjenesteyderen er underlagt et adfærdskodeks eller er medlem af en faglig sammenslutning eller erhvervsorganisation, som har en ordning for udenretslig bilæggelse af tvister. Tjenesteyderen skal angive, hvordan tjenestemodtageren får nærmere oplysninger om udenretslig bilæggelse af tvister og betingelserne for ordningens anvendelse.
Stk. 2 Tjenesteyderen skal efter anmodning fra tjenestemodtageren endvidere oplyse:
-
1) prisen for tjenesteydelsen, hvis tjenesteyderen ikke på forhånd har fastsat prisen for en given type tjenesteydelse, eller
-
2) hvis prisen ikke kan opgives nøjagtigt, prisberegningsmetoden, således at prisen kan efterprøves af tjenestemodtageren, eller
-
3) et tilstrækkeligt udførligt overslag.