- Side 191 -
...person i lovgivningen i den medlemsstat, hvor kontrakten tildeles, jf. art. 19, stk. 1, i udbudsdirektivet fra 2014, som er implementeret ved § 139, stk. 1, i udbudsloven. Denne bestemmelse blev fortolket i Frigerio Luigi-dommen,189189. C-357/06, Frigerio Luigi & C., EU:C:2007:818. hvor der i den nationale lovgivning var et krav om, at kontrakter
(...)
- Side 193 -
...eller bygge- og anlægsdirektivet fra 1993. Denne forskel mellem fysiske og juridiske personer skal formentlig findes i, at prækvalifikationen af en fysisk person vil kunne vedrøre vedkommendes kvalifikationer, og dette bør således også være muligt for de personer, der er relevante for opfyldelsen af kontrakten, for så vidt angår juridiske personer.
- Side 195 -
Konsortier er sammenslutninger af økonomiske aktører, der samarbejder om at ansøge om deltagelse i/afgive tilbud på offentlige udbud:194194. Art. 19, stk. 2, i udbudsdirektivet fra 2014, der er implementeret ved § 139, stk. 2, i udbudsloven.
(...)
...retlig form, når de udfører kontrakten, i det omfang det er nødvendigt for at sikre en tilfredsstillende opfyldelse af kontrakten.196196. Bestemmelsen er implementeret ved § 139, stk. 5, i udbudsloven Af betragtning 15 i præamblen til udbudsdirektivet fra 2014 fremgår det, at en bestemt retlig form fx kan være nødvendig pga. krav om solidarisk hæftelse.
(...)
- Side 196 -
...139, stk. 4, i udbudsloven. I betragtning 15 i præamblen til udbudsdirektivet fra 2014 gives det eksempel, at det kan være nødvendigt at fastsætte krav om, at der skal udpeges en fælles repræsentation eller en ledende partner i relation til udbudsproceduren, eller om indgivelse af oplysninger om, hvordan sådanne repræsentanter vil blive dannet/valgt.