Bekendtgørelse om ledelse, styring og administration af danske UCITS § 4

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 865 af 2. juli 2014,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1105 af 29. juni 2022 og bekendtgørelse nr. 1778 af 10. december 2024

Bestyrelsens opgaver og ansvar
§ 4

Bestyrelsen for en investeringsforening skal som led i den overordnede strategiske ledelse

  • 1) træffe beslutning om foreningens forretningsmodel, herunder målsætninger for de forhold, der er nævnt under § 3, nr. 1-4,

  • 2) træffe beslutning, om bestyrelsen vil delegere dele af foreningens virksomhed, herunder om bestyrelsen vil delegere den daglige ledelse til et investeringsforvaltningsselskab eller et administrationsselskab,

  • 3) træffe beslutning, om hvilket selskab der skal være foreningens investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab, hvis bestyrelsen har besluttet at uddelegere den daglige ledelse,

  • 4) træffe beslutning om hvilket selskab, der skal være foreningens depotselskab eventuelt til forelæggelse for generalforsamlingen efter vedtægternes bestemmelser herom,

  • 5) fastsætte investeringsstrategien for hver afdeling, herunder fastsætte risikoprofilen,

  • 6) træffe beslutning om hvordan andele i afdelingerne skal markedsføres,

  • 7) træffe beslutning om afdelingernes omkostningsbudgetter,

  • 8) vurdere afdelingernes formueforhold,

  • 9) fastsætte retningslinjer til direktionen for direktionens arbejde,

  • 10) overvåge, om direktionen varetager sine opgaver på en betryggende måde og i overensstemmelse med retningslinjerne til direktionen,

  • 11) sikre, at direktionens rapportering til og information af bestyrelsen er fyldestgørende for bestyrelsens arbejde,

  • 12) vurdere, om investeringsforvaltningsselskabet eller administrationsselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede administrationsaftale, hvis den daglige ledelse er delegeret til et investeringsforvaltningsselskab eller et administrationsselskab,

  • 13) vurdere, om depotselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede depotselskabsaftale,

  • 14) vurdere, om andre tredjeparter end de i nr. 12 og 13 nævnte, som foreningen har delegeret opgaver til, varetager deres opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede aftale,

  • 15) vurdere, om vedtægterne, politikker og retningslinjerne til direktionen er betryggende i forhold til markedsforholdene, og

  • 16) tilrettelægge sit arbejde, således at ledelsen af foreningen er betryggende, jf. bilag 1.

Stk. 2 Bestyrelsen skal løbende vurdere, om dens medlemmer tilsammen besidder den fornødne viden og erfaring om foreningens risici til at sikre en forsvarlig drift af foreningen.