Kapitel 5 Introduktionsprogrammet
For udlændinge omfattet af integrationslovens § 16, stk. 2, og dermed arbejdspligten efter integrationslovens § 20 d, skal indsatsen i arbejdspligten tilrettelægges på en sådan måde, at den tidsmæssigt og geografisk kan kombineres med den enkelte udlændings deltagelse i danskuddannelse, jf. integrationslovens § 21.
Tilbud om vejledning og opkvalificering efter integrationslovens § 23 a, stk. 1, kan til udlændinge, der er omfattet af arbejdspligten, jf. integrationslovens § 16, stk. 2, alene gives inden for rammerne af integrationslovens § 23, stk. 4, 1. pkt., hvorefter tilbud om vejledning og opkvalificering alene kan gives i særlige tilfælde, hvor der er tale om korte kurser med et klart og tydeligt beskæftigelsesrettet fokus, der kan føre til, at udlændingen kan påbegynde et konkret job.
Stk. 2 Tilbud efter integrationslovens § 23 a omfatter ikke undervisning i medfør af danskuddannelsesloven.
Korte vejlednings- og afklaringsforløb efter integrationslovens § 23 a, stk. 1, nr. 1, er kortvarige forløb, der har til formål at skabe klarhed over en udlændings uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder med henblik på den videre tilrettelæggelse af den pågældendes introduktionsprogram.
Særligt tilrettelagte projekter og særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, herunder højskoleophold, praktik under uddannelsesforløbet samt fagspecifik danskuddannelse, jf. integrationslovens § 23 a, stk. 1, nr. 2, er henholdsvis projekter rettet mod særlige målgrupper og forløb, der ikke kan rummes inden for de ordinære uddannelsesprogrammer.
Stk. 2 Praktikperioder under særligt tilrettelagte uddannelsesforløb kan sammenlagt have en varighed på højst 3 måneder, og hver enkelt praktikperiode kan højst have en varighed på 1 måned. I praktikperioden finder § 21, stk. 1, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3 Fagspecifik danskundervisning er danskundervisning, der har til formål at opkvalificere udlændingens ordforråd på et snævert fagligt område.
Ordinære uddannelsesforløb efter integrationslovens § 23 a, stk. 1, nr. 3, er forløb, der udbydes som et på forhånd defineret og samlet uddannelsesforløb, og hvor udlændingen optages på ordinære vilkår.
Stk. 2 Det er en betingelse for at give tilbud om ordinær uddannelse, at uddannelsen ikke berettiger til Statens Uddannelsesstøtte (SU), jf. dog integrationslovens § 23 a, stk. 6.
Særlige opkvalificerende forløb efter integrationslovens § 23 a, stk. 1, nr. 4, er uddannelsesaktiviteter udbudt af private eller offentlige virksomheder og uddannelsesinstitutioner af sammenlagt op til 3 måneders varighed. Det særlige opkvalificerende forløb af 3 måneders varighed kan afbrydes af perioder med tilbud om ansættelse med løntilskud eller virksomhedspraktik. Forløbet skal dog være afsluttet senest 6 måneder efter dets påbegyndelse.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen kan kun tilbyde forløb, der er specielt tilrettelagt med henblik på hurtig opkvalificering til arbejdsmarkedet, og forløbet kan kun tilbydes, hvis der er en realistisk mulighed for, at udlændingen ved at gennemføre forløbet kan opnå ordinær ansættelse inden for den pågældendes uddannelses- eller erhvervsområde.
Stk. 3 Udlændinge med en uddannelse på et niveau svarende til en dansk professionsbacheloruddannelse eller lang videregående uddannelse kan få tilbudt særlige opkvalificerende forløb.
Stk. 4 En udlænding kan kun modtage tilbud om særligt opkvalificerende forløb én gang i løbet af sit introduktionsprogram.
Det er en betingelse for at give tilbud om virksomhedspraktik, jf. integrationslovens § 23 b, at udlændingen kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår, herunder ansættelse på særlige løn- og ansættelsesvilkår anvist af de forhandlingsberettigede organisationer, eller ansættelse med løntilskud.
Under tilbud om virksomhedspraktik er virksomheden ansvarlig for den daglige instruktion, og udlændingen kan varetage arbejdsfunktioner, der ellers ville blive udført som almindeligt lønnet arbejde.
Når en udlænding i virksomhedspraktik er fraværende på grund af sygdom, skal den pågældende den første sygedag give kommunalbestyrelsen og virksomheden meddelelse herom.
Kommunalbestyrelsen og virksomheden aftaler efter reglerne i integrationslovens § 23 b formålet med, indholdet i samt varigheden og omfanget af praktikopholdet.
Stk. 2 Deltagelse i virksomhedspraktik skal ligge inden for virksomhedens normale arbejdstid og må ikke have et omfang, der overstiger normal, fuld arbejdstid pr. uge.
Kommunalbestyrelsen skal løbende tage stilling til, om betingelserne for tilbuddet fortsat er opfyldt, eller om der er behov for et andet tilbud for at sikre den kortest mulige vej til ordinær beskæftigelse.
Reglerne i §§ 63 og 64 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om forholdet til de ansatte hos arbejdsgiveren og konkurrenceforvridning samt kapitel 10 om virksomhedspraktik i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats finder tilsvarende anvendelse over for udlændinge, der tilbydes virksomhedspraktik.
Et tilbud om ansættelse med løntilskud efter integrationslovens § 23 c kan gives i op til 1 år.
§§ 70-72 om løn- og arbejdsvilkår, §§ 78-79 om merbeskæftigelse m.v. og §§ 75, 76 og 80 om løntilskud i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats over for personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik samt §§ 67, stk. 1-3, 75-76 og 84-94 om løntilskud m.v., §§ 69-71 om løn- og arbejdsvilkår, §§ 66, 78-82 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2 Bruttostøtteintensiteten for støtte til private virksomheder i tilknytning til ansættelse af personer omfattet af Udlændinge- og Integrationsministeriets målgrupper skal ske i overensstemmelse med EU’s gruppefritagelsesordning på statsstøtteområdet.
Ved etablering af nytteindsats skal arbejdsgiveren orientere en tillidsrepræsentant fra den relevante faggruppe på det pågældende P.nr. om etableringen og drøfte den praktiske gennemførelse af tilbuddet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2 Stk. 1 finder ikke anvendelse ved etablering af særligt tilrettelagt nytteindsats efter integrationslovens § 23 g, stk. 2.
De regler om erstatning, som beskæftigelsesministeren har fastsat i kapitel 21 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. § 191 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, finder tilsvarende anvendelse, når en udlænding deltager i tilbud om vejledning og opkvalificering efter integrationslovens § 23 a, jf. kapitel 5, samt i tilbud om virksomhedspraktik efter integrationslovens § 23 b, og tilbud om nytteindsats eller særligt tilrettelagt nytteindsats efter integrationslovens § 23 g.