Bilag 10

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 2 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med ukomplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 3 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med komplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 4 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en ukompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger til virksomheder eller livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 A (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 B (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger inklusiv sygdoms- og helbredsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 6 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 7 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til virksomheder)

  • Bilag 8 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til privatkunder og ansatte omfattet af en firmapensionsordning)

  • Bilag 9 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 10 (Kompetencekrav til ansatte, der distribuerer forsikringsbaserede investeringsprodukter)

  • Bilag 11 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver genforsikringsdistribution)

  • Bilag 12 (Supplerende kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der alene distribuerer tillægsdækninger eller rådgiver om forsikringsfaglige spørgsmål til allerede etablerede skadesforsikringer eller allerede etablerede liv- og pensionsordninger, herunder firmapensionsordninger)

Kompetencekrav til ansatte, der distribuerer forsikringsbaserede investeringsprodukter
Bilag 10

1) Den ansatte skal have viden indenfor følgende områder:

a) Juridiske forhold. Relevante bestemmelser i følgende lovgivning:

– Lov om finansiel virksomhed.

– Lov om forsikringsformidling.

– Bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører.

– Skattelovgivning.

b) Kunden og dennes forudsætninger:

– Behovsafdækning.

– Egnethedsvurdering.

– Hensigtsmæssighedstest.

c) Produkter og deres virkemåde:

– Forsikringsbaserede investeringsprodukter.

– Pakker af tjenesteydelser/produkter og investeringsbaserede investeringsprodukter.

d) Forsikringsløsningen og præsentationen af den:

– Principper for klagebehandling.

2) Den ansatte skal kunne:

a) Forstå de vigtigste egenskaber og risici ved de forsikringsbaserede investeringsprodukter, som den ansatte tilbyder eller anbefaler, herunder generelle skattemæssige konsekvenser for kunden i forbindelse med transaktioner, samt forstå vilkår, betingelser og nettopræmier, og hvor det er relevant garanteret og ikkegaranteret udbytte.

b) Identificere de samlede omkostninger og gebyrer, som kunden skal afholde i forbindelse med den type forsikringsbaseret investeringsprodukt, som den ansatte tilbyder eller anbefaler, og omkostningerne i forbindelse med ydelse af investeringsrådgivning og andre beslægtede tjenester.

c) Vurdere, om den type forsikringsbaseret investeringsprodukt, som selskabet stiller til rådighed, kan være egnet til kunden. Dette skal ske på baggrund af en vurdering af de relevante oplysninger fra kunden om ændringer, der kan have fundet sted, siden de relevante oplysninger blev indhentet.

d) Forstå, hvordan de finansielle markeder fungerer, og hvordan de påvirker værdien og prisfastsættelsen af de forsikringsbaserede investeringsprodukter, som den ansatte tilbyder eller anbefaler kunden.

e) Forstå virkningen af økonomiske tal samt nationale, regionale og globale hændelser for markederne og værdien af investeringsprodukter og puljer, som den ansatte tilbyder eller anbefaler til kunden.

f) Forstå forskellen mellem hidtidige resultater og fremtidige resultatscenarier samt begrænsninger for prognoserne.

g) Forstå problematikker i forbindelse med markedsmisbrug og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.

h) Vurdere data, der er relevante for den type forsikringsbaserede investeringsprodukter, som den ansatte tilbyder eller anbefaler kunden, såsom dokumenter med central investorinformation, prospekter, årsregnskaber eller finansielle data.

i) Forstå specifikke markedsstrukturer for den type forsikringsbaserede investeringsprodukter, som den ansatte tilbyder eller anbefaler til kunden, og, hvor det er relevant, deres handelssystemer eller eksistensen af eventuelle sekundære markeder.

j) Forstå de grundlæggende principper for værdiansættelse af den type af investeringsprodukter og puljer, som den ansatte tilbyder eller anbefaler til kunden.

k) Forstå grundlaget for porteføljepleje, herunder være i stand til at forstå konsekvenserne af spredning på individuelle investeringsalternativer.

l) Have et grundlæggende kendskab til relevant lovgivning.