Tilbage til:
Bekendtgørelse om taxikørsel m.v.
Bilag
Andre bilag
Bilag 1 (Fortegnelse over emner, der skal indgå i det i § 5, stk. 1, nr. 1, nævnte kursus for opnåelse af tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring)
Bilag 2 (Fortegnelse over emner, der skal indgå i den i § 32, stk. 1, nr. 1, nævnte grunduddannelse for førere)
Bilag 3 (Standardvedtægt for bestillingskontor)
Fortegnelse over emner, der skal indgå i den i § 32, stk. 1, nr. 1, nævnte grunduddannelse for førere
Bilag 2
1. Arbejdsret, arbejdsmarkedsmarkedsforhold, overenskomster, herunder vognmand/chaufførforholdet
|
|
1.1.
|
Arbejdsret
|
Mål: At kende generelle arbejdsretslige regler.
|
|
Regler for tillidsrepræsentant, samarbejdsudvalg, ansættelse/afskedigelse, graviditet, orlov, foreningsforhold og ligestilling på arbejdsmarkedet.
|
|
1.2.
|
Arbejdsmarkedsmarkedsforhold
|
Mål: At kende arbejdsmarkedets struktur og sammensætning.
|
|
Arbejdsmarkedets parter og deres indbyrdes forhandlingsret og aftalegrundlag.
|
|
1.3.
|
Overenskomster
|
Mål: At kende de generelle overenskomstregler.
|
|
Hvad kan aftales i overenskomsten, og hvad en overenskomst skal indeholde.
|
|
1.4.
|
Vognmand/chaufførforholdet
|
Mål: At have kendskab til de pligter, der påhviler arbejdsgiveren.
|
|
Ansættelsesbevis, opsigelsesvarsel m.v.
|
|
2. Færdselslovgivning
|
|
2.1.
|
Mål: At opnå generelt kendskab til færdselslovgivningen.
|
Særlig vægt på emner i færdselslovgivningen, der kan relateres til arbejdet som taxichauffør.
|
|
3. Arbejdsmiljø m.v.
|
|
3.1.
|
Arbejdsmiljø
|
Mål: At medvirke til et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
|
|
Sikkerhedsorganisation, sundhedsarbejde, arbejdsgiverens og den ansattes pligter i forhold til arbejdsmiljøet, arbejdsplads-vurdering (APV) samt regler for hvileperioder og fridøgn.
|
|
3.2.
|
Ergonomi
|
Mål: At kunne forebygge fysiske risici.
|
|
Baseret på chaufførens beskyttelse af sig selv ved håndtering af byrder. Løfteteknik, ergonomiske forhold, der gør sig gældende ved chaufførens typiske arbejdsopgaver som f.eks. håndtering af ældre og handicappede samt bagagehåndtering. Kendskab til omsorg for egen krop og psyke, ernæring, beklædning, arbejdsredskaber og hjælpemidler.
|
|
4. Kundeservice, herunder kundevenlig kørsel
|
|
4.1.
|
Mål: At kunne yde kundevenlig service og kørsel.
|
Chaufføren kan tilpasse sin optræden på en måde, der bidrager til at højne en servicevirksomheds image. Chaufførens optræden og image samt betydningen for virksomheden af kvaliteten af den ydelse, chaufføren leverer. Chaufførens forskellige roller og typer personer, som chaufføren kommer i kontakt med. Vedligeholdelse af køretøjet, kørslen, tilrettelæggelse af arbejdet, kommercielle og finansielle følger af tvister.
|
|
5. Befordring af handicappede og patientbetjening
|
|
5.1.
|
Mål: At kende til særlige gruppers behov.
|
Kendskab til de enkelte grupper af personer, chaufføren kan komme i kontakt med. Chaufføren kan afstemme den fysiske og psykiske kontakt til patienten ud fra dennes aktuelle handicap. Kendskab til diverse teknikker og hjælpemidler til personforflytning og deres anvendelse – herunder kørestolsteknik, trappemaskine, gangredskaber og ganghjælpemidler samt kommunikation med handicappede og patienter.
|
|
6. Konfliktafværgelse
|
|
6.1.
|
Mål: At kunne forebygge og nedtrappe potentielle konflikter.
|
Chaufføren kan optræde hensigtsmæssigt i opståede konflikter og have viden om forskellige konflikttyper samt have kendskab til adfærd, der op- eller nedtrapper konflikter (kommunikationsmodeller).
|
|
7. Taxilovgivningen
|
|
7.1.
|
Mål: At opnå kendskab til de enhver tid gældende regler indeholdt i taxilovgivningen.
|
Betingelser for meddelelse af tilladelser m.v., taxametre, kontrolapparater og plomber m.v., holdepladser, føreren, trafikbogen, regler for betaling og særlige krav til taxien.
|
|
8. Førstehjælp
|
|
8.1.
|
Mål: At kunne beherske færdselsrelateret førstehjælp herunder hjerte-lunge-redning (HLR).
|
Undervisningen skal følge Dansk Førstehjælpsråds undervisningsplan for »Færdselsrelateret førstehjælp« og »Hjerte-lunge-redning«.
|
|
9. Individuelle køretimer
|
|
9.1.
|
Mål: At kunne udføre energirigtig og defensiv kørsel i praksis.
|
Chaufføren kan udføre defensiv kørsel (forudse farer og tage hensyn til andre) samt kan minimere udgifterne til køretøjets vedligeholdelse og optimere brændstofforbruget.
|
|
Køretøjer, der anvendes til de individuelle køretimer, skal opfylde de særlige krav til indretning af taxier.
|