Andre bilag
Bilag 1 (Farlige stoffer)
Bilag 2 (Anmeldelse efter § 8, stk. 1, nr. 1.)
Bilag 3 (Sikkerhedsdokument for kolonne 2-virksomheder, jf. § 8, stk. 1, nr. 2.)
Bilag 4 (Sikkerhedsrapport for kolonne 3-virksomheder, jf. § 8, stk. 1, nr. 2.)
Bilag 5 (Intern beredskabsplan, jf. § 8, stk. 2, nr. 1, og ekstern beredskabsplan, jf. § 15.)
Bilag 6 (Sårbarhedsvurdering og sikringsplan, jf. § 11.)
Bilag 7 (Virksomhedens oplysninger til myndighederne efter et større uheld eller nærved-uheld, jf. § 12, stk. 3.)
Bilag 8 (Oplysninger til offentligheden, jf. § 16, stk. 1.)
Bilag 9 (Tilsyn, jf. §§ 20- 22)
Del 1
Tilsynsprogram (planlagte tilsyn)
For hver enkelt risikovirksomhed udarbejder og gennemfører risikomyndighederne med udgangspunkt i tilsynsplanen, jf. § 20, et systematisk tilsynsprogram og andre kontrolforanstaltninger, der er passende i forhold til den pågældende virksomhed. Miljømyndigheden koordinerer dette arbejde. Tilsyn gennemføres uafhængigt af modtagelse af sikkerhedsdokumenter, sikkerhedsrapporter eller andre rapporter.
Tilsynsprogrammet skal sikre en planlagt og systematisk undersøgelse af de systemer, der anvendes i virksomheden, hvad enten de er af teknisk, organisatorisk eller ledelsesmæssig art, og navnlig tage sigte på at sikre:
1) At virksomheden kan godtgøre, at den har truffet tilstrækkelige foranstaltninger til at forebygge større uheld i forbindelse med virksomhedens forskellige aktiviteter.
2) At virksomheden kan godtgøre, at den har truffet forskellige forholdsregler til at begrænse følgerne af større uheld i og uden for virksomhedens område.
3) At de data og oplysninger, som sikkerhedsdokumentet, sikkerhedsrapporten eller anden indsendt dokumentation indeholder, giver et korrekt billede af forholdene på virksomheden.
Tilsynsprogrammet skal mindst omfatte et årligt fysisk tilsyn på kolonne 3-virksomheder og et fysisk tilsyn hvert tredje år på kolonne 2-virksomheder.
Risikomyndighederne kan dog på grundlag af en systematisk vurdering af risikoen for større uheld fastlægge et længere interval som passende. Den systematiske vurdering skal i så fald være baseret på mindst følgende kriterier:
1) Den pågældende virksomheds potentielle indvirkning på menneskers sundhed og på miljøet.
2) I hvilket omfang den pågældende virksomhed hidtil har overholdt kravene i denne bekendtgørelse.
Hvor det er hensigtsmæssigt, skal risikomyndighederne desuden inddrage relevante resultater af tilsyn, som myndighederne har foretaget efter anden lovgivning.
Vurderingen og tilsynsfrekvensen skal fremgå af tilsynsprogrammet.
Fastlæggelsen af hyppigheden af tilsyn på virksomheden berører ikke myndighedernes tilsynspligt efter anden lovgivning. Risikomyndighederne skal så vidt muligt koordinere tilsyn efter denne bekendtgørelse med tilsyn, de foretager efter anden lovgivning.
Del 2
Øvrige tilsyn (ikke planlagte tilsyn)
Risikomyndighederne skal, hver på deres område, desuden føre tilsyn i følgende tilfælde:
1) Senest 6 måneder efter, at der er konstateret væsentlige mangler i forhold til sikkerhedsdokumentationen samt manglende overholdelse af love, regler og afgørelser.
2) Når det er relevant i forbindelse med ændringer m.v. på virksomheden.
3) Ved nedlukning af virksomheden.
4) I tilfælde af alvorlige klager, større uheld, jf. § 18, og nærved-uheld, hændelser og tilsidesættelser.
Del 3
Tilsynsplan
Tilsynsplanen, jf.§ 20, skal indeholde:
1) En generel vurdering af relevante sikkerhedsspørgsmål.
2) Oplysning om, at tilsynsplanen omfatter alle risikovirksomheder i Danmark.
3) En fortegnelse over risikovirksomheder i Danmark.
4) En fortegnelse over grupper af risikovirksomheder med potentielle dominoeffekter, jf. § 14.
5) En fortegnelse over risikovirksomheder, hvor særlige eksterne risici eller faremomenter kan øge risikoen for eller følgerne af et større uheld.
6) En beskrivelse af fremgangsmåden ved planlagte tilsyn, herunder hvordan tilsyn tilrettelægges og gennemføres.
7) En beskrivelse af fremgangsmåder for ikke-planlagte tilsyn.
8) En kortfattet beskrivelse af samarbejdet mellem forskellige risikomyndigheder omkring tilsynet.