- Side 292 -
...grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder går forud herfor, jf. databeskyttelseslovens § 12, stk. 2. Hjemmel til behandling af oplysninger om race og etnisk oprindelse vil efter omstændighederne også kunne findes i databeskyttelseslovens §§ 7, 9 og 10. Den praktiske betydning af ovenstående hjemmelsbestemmelser må antages at være begrænset..
- Side 295 -
...arbejdsvilkår som følge af vedkommendes politiske overbevisning. Medarbejdere, der mener sig forskelsbehandlet, kan anlægge en sag herom, og hvis domstolene, det fagretlige system eller Ligebehandlingsnævnet finder, at der er sket forskelsbehandling på grund af eksempelvis medarbejderens politiske anskuelse, kan medarbejderen tilkendes en godtgørelse.
- Side 299 -
...trosretning, og hvor lønmodtagerens politiske anskuelse, religiøse overbevisning eller trosretning må anses for at være af betydning for virksomheden. I visse ansættelsesforhold vil det således være i orden at kræve, at medarbejderen tilhører en bestemt religion, og i den situation må det også være i orden at registrere oplysningen om medarbejderens religion.
- Side 318 -
...forskelsbehandlingslovens § 4 også iagttages. Det følger af denne bestemmelse, at »[e]n arbejdsgiver [må] ikke i forbindelse med eller under ansættelsen af en lønmodtager anmode om, indhente eller modtage og gøre brug af oplysninger om dennes race, hudfarve, religion eller tro, politiske anskuelse, seksuelle orientering eller nationale, sociale eller etniske oprindelse.«