- Side 310 -
...miljøoplysninger, der derfor typisk ikke skal bedømmes efter miljøoplysningsloven. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at en kommune kan anmode en statslig forvaltningsmyndighed om aktindsigt efter miljøoplysningslovens regler, jf. herved – i relation til 2013-offentlighedsloven – Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 189.
- Side 357 -
På den baggrund må det antages, at et internt arbejdsdokument mister sin interne karakter, såfremt det videregives efter forvaltningslovens § 31, hvorefter en forvaltningsmyndighed i de tilfælde, hvor den efter lovgivningen er berettiget til at videregive en oplysning, er forpligtet hertil, hvis en anden for-
(...)
- Side 358 -
...kommentarer, 3. udg., s. 526 f., der anfører, at forvaltningslovens § 31 forpligter en myndighed til at videregive oplysninger, men ikke bestemte dokumenter, og at de videregivelsestilfælde, hvor interne arbejdsdokumenter efter forarbejderne til offentlighedsloven bevarer deres interne karakter, adskiller sig fra videregivelse efter forvaltningslovens § 31.
- Side 464 -
...foreliggende grundlag må anse oplysningerne for undtaget fra aktindsigt, og tilsagn bør formuleres i overensstemmelse hermed. Efter omstændighederne må et diskretionstilsagn dog antages at afskære vedkommende myndighed fra at give meroffentlighed. Tilsagnet kan ikke afskære videregivelse til andre forvaltningsmyndigheder, jf. forvaltningslovens § 31.