- Side 51 -
den indførelse af en ny god skik-bestemmelse i markedsføringslovens § 4, der foreskriver, at en erhvervsdrivende i sin handelspraksis over for forbrugerne skal udvise god erhvervsskik. Forholdet mellem de forskellige hensyn og bestemmelser er ikke helt enkelt.
- Side 56 -
...en god skik-bestemmelse, der særligt skulle tage sig af de krav, der følger af rådsdirektiv 2005/29 om sikring af forbrugernes økonomiske interesser. Denne findes nu i 2017-markedsføringslovens § 4, hvorefter erhvervsdrivende over for forbrugerne skal udvise god erhvervsskik. Bestemmelsen er en videreførelse af 2005-markedsføringslovens § 1, stk. 2.
(...)
- Side 60 -
...vildledning mv. Her vil der fremover være behov en stillingtagen til, om forbrugernes økonomiske interesser er påvirket eller ej, jf. nedenfor om 2017-markedsføringslovens § 4 og § 3, stk. 3, og såfremt det er tilfældet følger det af 2017-markedsføringslovens § 3, stk. 3, at det i så fald er lovens kapitel 2, der anvendes. Det betyder i god skik-sammenhæng,
(...)
- Side 61 -
...modsat retning Borcher & Bøggild, p. 179, der anfører, at er ikke er mulighed for, at hensynet til en erhvervsdrivende eller almene samfundsinteresser vægtes anderledes end udtrykt i direktivet og det tilhørende bilag, jf. også lige nedenfor om indholdet af 2017-markedsføringslovens § 4 om god erhvervsskik. I samme retning Palle Bo Madsen, p. 32.
(...)
- Side 62 -
...transaktionsbeslutning en beslutning, der træffes af en forbruger, om, hvorvidt, hvordan og på hvilke betingelser forbrugerne vil købe, foretage fuld eller delvis betaling for, beholde eller afhænde et produkt eller udøve en aftalemæssig rettighed i forbindelse med produktet, uanset om forbrugerne beslutter at foretage en transaktion eller at undlade dette.
- Side 80 -
...SHR, hvor Novo blev pålagt at offentliggøre en berigtigende meddelelse på sin hjemmeside om et konkurrerende insulinprodukt fra konkurrenten Sonofi, som var blevet omtalt på en måde, som fandtes i strid med reglerne om lægemiddelreklame i lægemiddellovens § 66, samt reglerne m god markedsførings- og erhvervsskik efter markedsføringslovens §§ 3 og 4.