Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 4

Reklamer på internettet og i sociale medier

- Side 316 -

...– overført til den almindelige vildledningsbestemmelse i 2017-markedsføringslovens § 6, stk. 4, der foreskriver, at en erhvervsdrivende klart skal oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis. Skjult reklame er begrebsmæssigt et udslag af det almindelige forbud mod vildledning, nemlig om at man som forbruger eksponeres for et

Læs på Jurabibliotek



Skjult reklame

- Side 341 -

...»annoncøren«). Aftalekravet, som var opstillet i forarbejderne til 2005-markedsføringsloven, gav anledning til problemer i praksis, navnlig var det næppe i overensstemmelse med rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis. Før 2005-markedsføringsloven blev identifikationskravet indfortolket i generalklausulen i markedsføringslovens § 1 (nu § 3).

Læs på Jurabibliotek



Misrekommandering mv.

- Side 353 -

...fra Novos side. Jf. også U 2021.5348 S om VVS eksperten. I U 2021.1142 S var det i strid med god skis efter markedsføringslovens § 3 at omtale en konkurrents udsagn om garanti som »fup« og »julenumre«. Se også Borcher & Bøggild, p. 94 ff. og p. 236 ff., C. Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 406 ff., og Palle Bo Madsen: Markedsret del 2, p. 106 ff.

Læs på Jurabibliotek