Bekendtgørelse om EU's informationsprocedure for tekniske forskrifter og forskrifter for informationssamfundets tjenester

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1087 af 8. juli 2024

I medfør af § 3, stk. 3, i lov om erhvervsfremme og regional udvikling, jf. lovbekendtgørelse nr. 820 af 28. juni 2016, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1 i bekendtgørelse nr. 1283 af 12. december 2005 om henlæggelse af visse beføjelser efter lov om erhvervsfremme til Erhvervs- og Byggestyrelsen:

Der er ingen senere ændringer til denne bekendtgørelse.

  • Ændringsbekendtgørelsen er implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er delvist implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er endnu ikke implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
Afgrænsning og definitioner
§ 1

Ethvert udkast til teknisk forskrift skal som udkast notificeres til Europa-Kommissionen i overensstemmelse med bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation). Direktivet er optaget som bilag til denne bekendtgørelse.

Stk. 2 Definitionerne af "teknisk forskrift" m.v. fremgår af direktivets artikel 1.

Stk. 3 En vejledende liste over tjenester, der ikke er omfattet af direktivets artikel 1, stk. 1, litra b), andet afsnit, findes i bilag I til direktivet. En vejledende liste over finansielle tjenesteydelser, som omhandlet i artikel 1, stk. 4, findes i bilag II til direktivet.

§ 2

Informationsproceduren omfatter ikke bemyndigelsesbestemmelser til en minister, en styrelse eller en institution om at udfærdige forskrifter.

Stk. 2 Informationsproceduren finder endvidere ikke anvendelse på love, administrative bestemmelser eller frivillige aftaler, hvis medlemsstaterne derigennem opfylder bindende EU-retsakter, forpligtelser som følge af internationale aftaler, fuldbyrder en dom mv., jf. direktivets artikel 7, stk. 1.

§ 3

Med hensyn til forpligtelsen til notifikation i henhold til WTO´s aftale om tekniske handelshindringer henvises til Erhvervsstyrelsens cirkulære nr. 85 af 16. juni 1995.

Stk. 2 Med hensyn til forpligtelsen til notifikation af afgørelser i strid mod princippet om gensidig anerkendelse af varer henvises til regler og procedurer i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 764/2008 om procedurer for anvendelsen af visse nationale tekniske forskrifter på produkter, der markedsføres lovligt i en anden medlemsstat.

Informationsprocedurens gennemførelse
§ 4

Informationsproceduren administreres af Erhvervsstyrelsen.

Stk. 2 Notifikation sker dels ved fremsendelse af en forkortet, standardiseret meddelelse, der automatisk indgår i en database, oprettet af Europa-Kommissionen, dels ved fremsendelse af udkastets fulde tekst samt hjemmelsgrundlaget og teksten til de direkte berørte love og administrative bestemmelser. Fremsendelse af materialet sker til Erhvervsstyrelsen pr. e-mail, der foranstalter notifikationen.

Stk. 3 Bemærkninger fra danske myndigheder til andre medlemsstaters notificerede udkast, jf. direktivets artikel 5, stk. 2, indgives til Erhvervsstyrelsen, der sørger for at videresende til Europa-Kommissionen. Afgivelse af udførlig udtalelse, jf. direktivets artikel 6, stk. 2, sker ligeledes gennem Erhvervsstyrelsen. Meddelelser bør sendes pr. e-mail.

Status quo-forpligtelse, jf. direktivets artikel 6
§ 5

De tekniske forskrifter, der notificeres som udkast, må tidligst udstedes tre måneder efter, at den fulde ordlyd samt hjemmelsgrundlaget og de berørte administrative bestemmelser er modtaget af Europa-Kommissionen, jf. direktivets artikel 6 (status quo-forpligtelse).

Stk. 2 For love og administrative bestemmelser, der tager sigte på forbud mod fremstilling, gælder status quo-forpligtelsen ikke, forudsat at de ikke hindrer produkternes frie bevægelighed, jf. direktivets artikel 7, stk. 2. Der gælder ligeledes ingen status quo-forpligtelse i forbindelse med skattemæssige eller finansielle foranstaltninger, jf. direktivets artikel 7, stk. 4.

Stk. 3 Fristen kan forlænges yderligere efter reglerne i direktivets artikel 6, jf. dog artikel 7, stk. 3.

Stk. 4 Status quo-forpligtelsen gælder ikke i presserende tilfælde, som nærmere angivet i direktivets artikel 6, stk. 7. Medlemsstaten skal i notifikationsmeddelelsen begrunde, hvad der kan berettige - eller har berettiget - foranstaltningernes hastende karakter.

Fortrolighed
§ 6

Oplysninger, der fremsendes i henhold til direktivet, betragtes ikke som fortrolige, medmindre den notificerende medlemsstat udtrykkeligt anmoder derom, jf. direktivets artikel 5, stk. 4.

Reference til direktivet
§ 7

Enhver teknisk forskrift, der udstedes i henhold til direktivet, skal indeholde en henvisning til direktivet, jf. direktivets artikel 9. Henvisningen skal ske i en fodnote på forskriftens forside med følgende tekst: "Loven/Bekendtgørelsen/Den tekniske forskrift/Cirkulæret/Vejledningen har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation)."

Ikrafttræden m.v.
§ 8

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2016.

Stk. 2 Bekendtgørelse nr. 190 af 20. marts 2001 om EU's informationsprocedure for tekniske standarder og forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester ophæves.