- Side 100 -
...redegøres i det følgende først generelt for officialprincippet i afsnit 3.2, herefter for nogle specifikke rammesættende regler af central betydning i forhold til databrug. Af central betydning er forvaltningslovens § 31, der er omtalt i afsnit 3.3, og de databeskyttelsesretlige principper, dokumentationsregler og rettigheder, der er omtalt i afsnit 3.4.
- Side 104 -
...udviklingssager centrale bestemmelse i forvaltningslovens § 31, stk. 1. Denne bestemmelse lovfæster princippet om »den hjælpende hånd«. Konkret fremgår det af bestemmelsens første stykke, at en forvaltningsmyndighed som udgangspunkt skal videregive oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed, hvis videregivelsen er berettiget efter anden lovgivning.
(...)
- Side 105 -
...påføre et merarbejde, der væsentligt overstiger den interesse, den anmodende myndighed har i at få oplysningerne. Et sådant merarbejde kan i nutiden meget vel være en følge af, at en digital løsning ikke er indrettet til ved få og lette kommandoer, at dele oplysninger, eller en følge af et teknisk design, der hindrer løsningerne i at »tale sammen«.
(...)
...funktioner, der strukturerer data til datadeling, vil formentlig sjældent i sig selv være en større ressourcebelastning under en udviklingssag. Det skyldes, at der under alle omstændigheder skal gøres overvejelser om, hvordan data kan trækkes ud af systemet i struktureret eller sorteret form, jf. offentlighedslovens § 1, stk. 2, og § 11 forudsætningsvist.