Bekendtgørelsen gælder for Planklagenævnets behandling af sager efter de love, hvor Planklagenævnet er klagemyndighed.
Nævnenes Hus varetager nævnets sekretariatsopgaver, jf. § 10, stk. 1, i lov om Planklagenævnet.
Stk. 2 Sekretariatet bistår formanden og dennes stedfortrædere. Sekretariatet forbereder de enkelte nævnsmøder samt forbereder og behandler sager til afgørelse og skriver udkast til breve og afgørelser efter anvisning fra formanden eller dennes stedfortrædere. Sekretariatet refererer i alle faglige spørgsmål til nævnet, formanden eller dennes stedfortrædere.
Stk. 3 Sekretariatet fastsætter procedurer og rækkefølge for behandling af de indkomne klager i samarbejde med formanden. Sekretariatet kan herunder i samarbejde med formanden fastsætte forskellige procedurer bl.a. for at sikre kortest mulige sagsbehandlingstider.
Nævnet træffer afgørelse i alle sager af større eller principiel betydning.
Stk. 2 Formanden kan træffe afgørelse i sager, som ikke har større eller principiel, og i sager, hvis afgørelse alene beror på en retlig vurdering, jf. lov om Planklagenævnet § 4, herunder f.eks. sager om:
-
1) fritagelse eller afslag på fritagelse for brug af klageportalen,
-
2) afvisning som følge af manglende eller forsinket betaling af klagegebyr,
-
3) afvisning som følge af overskridelse af klagefrist,
-
4) afvisning som følge af manglende klageberettigelse,
-
5) afvisning som følge af manglende kompetence hos nævnet til at behandle det påklagede,
-
6) afvisning som følge af uaktualitet,
-
7) afvisning af genoptagelse,
-
8) opsættende virkning,
-
9) returnering af klagegebyr,
-
10) andre sager, som ikke omfatter principielle retlige spørgsmål,
-
11) andre sager, der ikke omfatter andre spørgsmål af større eller principiel karakter, og
-
12) aktindsigt i nævnets sager.
Stk. 3 Formanden beslutter, hvordan sager og opgaver fordeles mellem formanden og dennes stedfortrædere.
Nævnet behandler som hovedregel sager på baggrund af skriftligt materiale, jf. § 3 i lov om Planklagenævnet. Formanden kan træffe afgørelse om besigtigelse i særlige tilfælde.
Stk. 2 Nævnet træffer afgørelse på et møde, medmindre formanden finder det ubetænkeligt, at afgørelse træffes på skriftligt grundlag (skriftlig votering), jf. lov om Planlagenævnet § 3 a, stk. 1.
Nævnsmøder er ikke offentligt tilgængelige. Formanden kan dog bestemme, at f.eks. medarbejdere fra sekretariatet er til stede.
Stk. 2 Formanden leder nævnets møder.
Stk. 3 Der udarbejdes en mødeprotokol over nævnets voteringer med eventuelle standpunkter, som afviger fra flertallets (dissenser).
Nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst 10 af nævnets 11 medlemmer, herunder formanden, er til stede eller deltager i den skriftlige behandling af sagen.
Stk. 2 Nævnets afgørelse træffes ved stemmeflerhed.
Stk. 3 Ved stemmelighed ved afstemning med 10 medlemmer voterer det 11. medlem skriftligt.
I nævnssager skal det af afgørelsen fremgå, hvilke medlemmer der har medvirket ved sagens behandling, og med hvilke stemmetal afgørelsen er truffet.
Stk. 2 Har medlemmer af nævnet afgivet dissens, anføres navnene på de pågældende og begrundelsen for standpunktet i nævnets afgørelse.
Stk. 3 Formanden kan til enhver tid berigtige åbenlyse skrivefejl i nævnsafgørelser, som vedrører ord, navne eller tal, blotte regnefejl samt sådanne fejl og forglemmelser, som alene vedrører afgørelsens form. Den berigtigede afgørelse træder i stedet for den oprindelige.
Nævnet offentliggør løbende nævnets afgørelser på nævnets afgørelsesportal i anonymiseret form og redegør særskilt for nævnets principielle afgørelser (PKNO’er).
Der påhviler nævnets medlemmer og suppleanter tavshedspligt efter straffelovens § 152 og forvaltningslovens § 27.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. januar 2024.
Stk. 2 Bekendtgørelse nr. 130 af 28. januar 2017 om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love ophæves.