Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 5

Markedsføringslovens regler om vildledning

- Side 341 -

De relevante regler i forhold til vildledende miljøanprisninger og udsagn er først og fremmest markedsføringslovens § 5 om vildledende handelspraksis og § 6 om vildledende undladelser. Disse regler gælder i forhold til erhvervsdrivendes markedsføring over

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 342 -

Markedsføringslovens § 5, stk. 1

Læs på Jurabibliotek



Fritstående, generelle miljø- og klimamæssige påstande

- Side 351 -

...selv om de ikke var det. Virksomheden anvendte udsagnene »made from BPA free ecofriendly PVC« og »ecofriendly«. Forbrugerombudsmanden vurderede i sagen, at udsagn om »miljøvenlig PVC« er vildledende, da PVC er miljøskadeligt.4040. Forbrugerombudsmanden, bøde til producent for at markedsføre baderinge med miljøvenlig PVC, 17. november 2022, 20/05442.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Studenterbevægelse. en greenwashing-retssag mod Danish Crown. NGO’erne påstod, at Danish Crowns kampagne »Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror« og »Klimakontrolleret gris« var i strid med vildlednings-forbuddet i markedsføringslovens § 5. Sagen er blevet omtalt som den første danske klimaretssag. Vestre Landsret afsagde dom i sagen den 1. marts 2024.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...givet fald for fremtiden generelt kan forbydes at anvende disse udsagn i virksomhedens markedsføring, og hvorvidt Danish Crown skal pålægges at berigtige udsagnet »Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror«. På grund af sagens principielle karakter indtrådte Landbrug og Fødevarer, Dansk Industri og Forbrugerrådet Tænk som biintervenienter i sagen.

Læs på Jurabibliotek



Forholdet til særlovgivningen – den finansielle lovgivning

- Side 370 -

...som den finansielle regulering og den finansielle sektor.8686. Jf. Erling Borcher og Frank Bøggild: »Markedsføringsloven«, Karnov Group 2013, s. 221. Det antages samtidig generelt, at lex generalis-reglerne i markedsføringsloven gælder ved siden af og i tillæg til sådanne særregler (lex specialis), således at markedsføringslovens regler viger, hvis

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 375 -

...give i henhold til forordningen. Dette krav forekommer mere begrænset end markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13 og god skik-bekendtgørelsen, og det kan derfor ikke udelukkes, at markedsføringslovens og/eller god skik-bekendtgørelsens regler skal anvendes på markedsføring af bæredygtige investeringsprodukter i tillæg til disclosureforordningens regler.

Læs på Jurabibliotek