Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 5

Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.

Varemærkerettens indhold

- Side 416 -

...markedsføringsloven, og at der nu forelå en risiko for forveksling. Højesteret fandt imidlertid, at der netop ved ordene »handicap« og »idræt« var en tilstrækkelig stor forskel imellem de to foreningsnavne, og at disse ord netop på en relevant og naturlig måde adskilte organisationernes hovedinteresser. Dansk Handicap Forbund blev derfor frikendt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 417 -

...ved at bruge Rolex-betegnelsen som forretningsbetegnelse, »butiksfacade« og adresse på internettet gik videre end nødvendigt var for at reklamere for sit salg af Rolex-ure. Sagen ligner på mange måder den føromtalte Arsenal-sag, men Sø- og Handelsretten fandt det som nævnt ikke fornødent at gå ind i en egentlig diskussion om risiko for forveksling.

Læs på Jurabibliotek



Markedsføringsloven/almindelige retsgrundsætninger

- Side 425 -

...heller ikke efter almindelige retsgrundsætninger føre til, at ILVA var erstatningsansvarlig, hvorfor hele erstatningskravet afvistes. Højesteret stadfæstede enstemmigt Sø- og Handelsrettens afgørelse med samme begrundelse og tilføjede, at »annoncen angav en tidligere lukketid for forretningen end sædvanlig på grund af tv-transmissionen af VM-kampen«.

Læs på Jurabibliotek