Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 5

Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.

Forbuddet mod vildledende reklame

- Side 386 -

I dag findes vildledningsforbuddet i de noget mere ordrige bestemmelser i 2017-markedsføringslovens §§ 5-6, der nærmest ord for ord gennemfører handelspraksisdirektivets artikel 6-7.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...stk. 2, nr. 5, at vildledning bl.a. kan angå ”prisen eller den måde, hvorpå prisen beregnes, eller en særlig prismæssig fordel”. Overtrædelse af bestemmelsen kan straffes med bøde, jf. § 37, stk. 3, når der er handlet uagtsomt, jf. straffelovens § 19, og kan under alle omstændigheder udløse forbud, påbud m.v., jf. markedsføringslovens §§ 24 og 28.

Læs på Jurabibliotek


Vildledning

...afsæt i gennemsnitsforbrugeren, der i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis er ”almindeligt oplyst, rimeligt opmærksom og velunderrettet”. Det er overladt til nationale domstole – under hensyn til EU-Domstolens retspraksis – at bestemme gennemsnitsforbrugerens typiske reaktion i et givet tilfælde. 2 2. Handelspraksisdirektivets betragtning 18.

Læs på Jurabibliotek



Sortlisten

- Side 388 -

...for vildledende eller aggressiv. Det vil – i hvert fald i princippet 7 7. Se nærmere Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis & Jan Trzaskowski : Markedsføringsretten, 3. udgave (2017) s. 166 f. – sige. at der ikke skal foretages en konkret vurdering af, hvordan gennemsnitsforbrugeren kan tænkes at blive påvirket. Sortlistens punkt 5 er sålydende:

Læs på Jurabibliotek



Annonceringstidspunktet

- Side 392 -

...tilbudsavisen. Disses oplysninger kunne pege i retning af, at enkelte distributører først havde omdelt tilbudsavisen den 13.-14. marts, dvs. efter at Elgiganten den 12. marts havde besluttet at hæve prisen. I det omfang dette måtte være tilfældet, ville der i disse tilfælde være tale om urigtige oplysninger som nævnt i markedsføringslovens § 5, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek