Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 5

Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.

Markedsføringsrettens indhold

- Side 276 -

...grundlæggende krav om, at den adfærd, der er til diskussion, skal være egnet til mærkbart at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugerne for at der kan stauteres overtrædelse af reglerne om vildledning; lovens forbud mod spam ses i MFL § 10, mens MFL kap. 3-4 dækker over en række forskellige regler af forbrugerbeskyttelsesmæssigt tilsnit.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 277 -

...handlinger, og i MFL § 6 forbydes de vildledende udeladelser. Vildledning kan således ske både ved det man positivt siger (§5), og det man glemmer at sige (§ 6). Det er tilstrækkeligt, at de vildledende informationer er egnet til at vildlede. Det er ikke et krav, at der faktisk kan påvises nogen, som er blevet vildledt, jf. nærmere reglen i MFL § 8.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 279 -

...dokumenterbare og repræsentative egenskaber, ikke må skabe forveksling og ikke må misrekommandere konkurrenternes varer, og i øvrigt også opfylde de resterende kumulative (samlede) betingelser i MFL § 21, stk. 2. Navnlig for så vidt angår misrekommandering af andre erhvervsdrivende, kan sådan også stoppes med hjemmel i generalklausulen i MFL § 3, jf. lige ndf..

Læs på Jurabibliotek



Overtrædelse og håndhævelse

- Side 284 -

...herunder tv. Forbrugerombudsmanden kan rejse tiltale med påstand om bøde for overtrædelse af MFL, medens Radio- og tv-nævnet alene påtaler en evt. overtrædelse over for det senderforetagende, som har vist en ulovlig reklame. Så i praksis kan der altså være en for de erhvervsdrivende ret væsentlig forskel på, hvilken myndighed der påtaler en forseelse.

Læs på Jurabibliotek