- Side 321 -
...markedsføringslovens § 9 om handelspraksis, der altid anses for vildledende, er også relevant. Markedsføringslovens bilag 1 indeholder en nærmere angivelse af specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive. Bilag 1 vil blive opdateret i forbindelse med implementering af ændringerne fra »greenwashing-direktivet«.
(...)
- Side 322 -
Markedsføringslovens § 5, stk. 1
- Side 330 -
...om de ikke var det. Virksomheden anvendte udsagnene »made from BPA free ecofriendly PVC« og »#ecofriendly«. Forbrugerombudsmanden vurderede i sagen, at udsagn om »miljøvenlig PVC« er vildledende, da PVC er miljøskadeligt. 32 32. Forbrugerombudsmanden, bøde til producent for at markedsføre baderinge med miljøvenlig PVC, 17. november 2022, 20/05442.
(...)
...Danish Crown. NGO’erne påstår, at Danish Crowns kampagne »Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror« og »Klimakontrolleret gris« er i strid med vildlednings-forbuddet i markedsføringslovens § 5. Sagen er blevet omtalt som den første danske klimaretssag. Sagen verserer ved Vestre Landsret. 34 34. Verserende pr. 30. januar 2023. Sewww.klimaretssag.dk.
- Side 343 -
...generelt, at reglerne i markedsføringsloven gælder ved siden af og i tillæg til sådanne særregler. Her er særligt den såkaldte god skik bekendtgørelse (god skik-bkg.) relevant. 72 72. Se også ovenfor kapitel 9, afsnit 6 om god skik-bkg. God skik-bkg. afspejler i vidt omfang vildledningsreglerne i markedsføringsloven. De væsentligste regler er her: